ربیعی: در حال ایجاد فاصله‌گذاری اجباری هستیم

سخنگوی دولت گفت: کرونا جهش‌یافته‌تر و خشن‌تر شده است و ما در حال ایجاد فاصله‌گذاری اجباری هستیم.

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسئله ما در هفته گذشته کرونا بود و این ویروس جهش‌یافته‌تر و خشن‌تر شده است، گفت: در زمینه دارو درمان کرونا جهان پیشرفت کرده اما هنوز داروی دقیقی برای درمان کووید ۱۹ نداریم؛ از اسفندماه موسسات درمانی ما تحقیقاتی انجام داده‌اند و خوشبختانه در جهان نیز داروهایی تجویز می‌شوند، هرچند تا نتیجه نهایی زمان مانده است.

وی ادامه داد: در حال ایجاد فاصله‌گذاری اجباری هستیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: بعد از تولید دستگاه سی.تی.اسکن، تولید کیت‌های آزمایش پادتن، دستگاه ونتیلاتور و داروهای مطرح در درمان کرونا، بنابر گزارش مطرح شده در دولت تولید کیت‌های تست فوری کرونا از این هفته بطور انبوه وارد فرآیند تشخیص و درمان قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که با توجه به شرایط پیش آمده در کشور که متاسفانه به خاطر عدم همراهی تعدادی از افراد جامعه بوجود آمده است، اظهار داشت: کشور با وضعیتی مواجه شده که باید تصمیمات متناسب با آن اتخاذ کرد. تعطیلی گسترده در شهرهای قرمز، فاصله‌گذاری فیزیکی، تست‌های گسترده، افزایش پوشش بیمه‌ای کرونا، غربالگری، قرنطینه مبتلایان، ردیابی الکترونیکی و از همه مهمتر نهادینه‌سازی اجتماعی رعایت دستورالعمل های بهداشتی از عناصر استراتژی دولت است.

وی افزود: پیش از این نیز گفته بودیم در دوگانه معیشت و سلامت، تصمیم گیری دشواری است. با این وصف ولی در نهایت، ملاک تصمیم گیری نهایی، برنامه سلامت افراد جامعه خواهد بود.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور ادامه داد: در یک ماه گذشته طرح‌های زیادی در وزارت بهداشت مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. نهایتا وزارت بهداشت هفته گذشته طرح نهایی خود را به قرارگاه و ستاد ارائه کرد و شنبه گذشته پس از تهمیدات اجتماعی و انتظامی آن، مورد تصویب ستاد قرار گرفت.

وی یادآور شد: لازم است اعلام نمایم هیچ تاخیری درباره تصمیم‌گیری در مورد پیشنهادهایی که از مجاری کارشناسی رسمی و کمیته سلامت ستاد آمده باشد، صورت نمی گیرد. تصمیم اخیر وزارت بهداشت که مبتنی بر تعطیلی گسترده و فراگیر ارائه شده،  یک سیاست پویا برای همه کشور است و چارچوبی برای تصمیمات آینده و دادن اختیار به استانها نیز خواهد بود. بر مبنای آن، در هر شهری که به تشخیص ستاد ملی استانی دچار شاخص‌های ابتلا و مرگ و میر شده باشد، تعطیلی براساس مناطق زرد، نارنجی و قرمز بطور گسترده اِعمال می‌شود.

ربیعی تاکید کرد: چنانچه پس از دو هفته نیز وضعیت تداوم داشته باشد، بنابر نظریه وزارت بهداشت محدودیت مجددا تمدید خواهد شد.

وی ادامه داد: نظر رئیس‌جمهور محترم اجرای طرح تعطیلی گسترده از روز سه‌شنبه یعنی امروز بود اما اعضای جلسه شامل نیروی انتظامی و نیروهای مسلح، صدا و سیما، وزارت کشور و سایر دستگاه‌های عضو ستاد معتقد بودند اجرایی کردن این مصوبه به یک هفته زمان نیاز دارد. آقای رئیس‌جمهور نیز نظر اعضا را برای تاخیر در اجرای طرح پذیرفت لذا طرح تعطیلی گسترده از روز شنبه آینده اجرایی می شود.

تا کنون هیچ نظر کارشناسی‌ که در ستاد مورد جمع بندی قرار گرفته باشد، مورد مخالفت قرار نگرفته است. دولت هیچ اهمالی در خصوص جان مردم نخواهد داشت.

این مقام مسئول ادامه داد:  ما همه در قبال جان دیگران مسئولیم و باید به این امر اهتمام جدی داشته باشیم. در جلسه روز یکشنبه هیات دولت نیز جناب آقای نمکی وزیر محترم بهداشت نیز با اشاره به این موضوع از رئیس جمهور تشکر کردند. آقای نمکی همچنین اظهار داشتند که هرگز بستن کل کشور را پیشنهاد نکرده بودند و اعتقادی هم به آن ندارند و هیچ جای دنیا هم این کار را نکرده‌اند.

ربیعی درباره مصوبات دولت اظهار داشت: در دو جلسه اخیر هیات دولت مصوباتی در راستای مقابله با کرونا اتخا شد؛  دولت مصوب کرد که انجام تست تشخیص کرونا با تکیه بر تولید کیت‌های داخلی به ۱۰۰هزار عدد در روز افزایش یابد و در مراکز دولتی رایگان هم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: بیماران کرونایی که بستری می‌شوند در صورت نداشتن دفترچه بیمه سلامت به صورت تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؛ در حقیقت بیمه روی تخت صورت می‌گیرد و صرفا ۱۰ درصد هزینه به عنوان فرانشیز دریافت می‌کنند و آن هم در صورت مراجعه به مددکاری و احزار عدم توانایی دریافت نخواهد شد. داروهای مطرح و داروهای گران قیمتی مثل (فاوی پی راویر – رم دی سیور) نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

وی گفت: مراکز سرپایی برای بیماران کرونایی دو برابر شده و به ۵ هزار برابر رسیده است و کلیه خدمات از آزمایش تست کرونا و داروهای آن در این مراکز رایگان خواهد بود. برای رفاه حال هم وطنان برای مراجعه کنندگان غیرکرونایی مراکز دیگری تمهید شده است.

وی افزود: در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا براساس مصوبه ستاد، نزدیک به ۱۵۰ شهر و کلان شهر در حالت قرمز قرار دارند که تعطیلی‌های گسترده در آن شهرها ایجاد خواهد شد و این بدین معنا است که تعدادی از مردم با مشکلات و فشار اقتصادی و معیشتی روبرو خواهند شد. این موضوع از طرف رئیس‌جمهور امروز در ستاد اقتصادی دولت مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.