پرنده‌های روس همچنان در انتظار چراغ سبز ایران

با وجود تمام گمانه‌زنی‌های انجام شده در طول ماه‌های گذشته درباره احتمال وارد کردن هواپیماهای روس از سوی چند ایرلاین داخلی، سازمان هواپیمایی اعلام کرده که هنوز درخواست رسمی در این مورد دریافت نکرده است.

چند ماه قبل یک خبرگزاری روس به نقل از محمد خداکرمی، سرپرست وقت سازمان هواپیمایی اعلام کرد که ایران قصد دارد تعداد قابل توجهی هواپیمای مسافرتی سوخو وارد کند و روز سه‌شنبه 8 دی‌ماه بار دیگر خداکرمی این بار در سمت معاون سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد که در حال حاضر هیچ برنامه ‌ای برای خرید هواپیماهای روس ارائه نشده است.
البته وی این را نیز گفته که وارد کردن هواپیماهای جدید باید از سوی ایرلاین‌ها پیگیری شود، اما با توجه به اینکه سازمان باید تمام مراحل ورود این هواپیماها را رصد کند، هنوز هیچ اقدام عملی برای وارد کردن سوخو یا حتی توپولوف در دستور کار قرار نگرفته است.
این صحبت‌ها که پیش از این نیز چند بار از سوی مقامات ایرانی مطرح شده بود، نشان از آن دارد که آنچه درباره ورود هواپیماهای روس اعلام شده، بیش‌تر از آن‌که منشاء واقعی داشته باشد از تلاش‌ روس‌ها برای بازاریابی در کنار غول‌های بزرگ هواپیمایی جهان خبر می‌دهد.
طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، ایران حداقل به 400 هواپیمای مسافرتی جدید احتیاج دارد و در این بین با توجه به لغو تحریم ها و مذاکرات صورت گرفته شاید بیشترین شانس را داشته باشند. هرچند قیمت تمام شده هواپیماهای روس نسبت به نمونه‌های آمریکایی و اروپایی‌شان پایین‌تر است، اما استانداردهای ایمنی و حافظه تاریخی منفی ایرانی‌ها از هواپیماهای روس باعث شده استقبال گرمی از خبر ورود نمونه‌های روس صورت نگیرد.
صحبت‌های جدید خداکرمی در حالی مطرح شده که طبق اعلام وی تا پایان امسال لااقل 10 هواپیمای مسافرتی جدید وارد ایران می‌شود و نهایی شدن قرارداد واردات آنها در شرایطی که هنوز روس وارد چرخه مذاکره با ایرلاین‌های ایرانی نشده‌، نشان از آن دارد که شاید سوخو و دیگران نمونه‌هایش از الان رقابت را به حریفان غربی‌شان باخته‌اند.
تا لغو قطعی تحریم‌های ایران تنها چند هفته باقی مانده و باید دید در زمان کنار رفتن این محدودیت آیا روس‌ها می‌توانند از سوی شرکت های ایرانی چراغ سبزی دریافت کنند یا مانند آنچه در طول ماه‌های گذشته اتفاق افتاده، اصرار آنها به انکار ایران خواهد انجامید.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.