جزئیات جدید از دیدار بن‌سلمان و نتانیاهو

رسانه‌های عبری زبان ضمن اعلام اینکه ولیعهد عربستان با هدف ارزیابی واکنش‌ها با انتشار خبر دیدار خود با نتانیاهو موافقت کرد، تاکید کردند، این اولین دیدار آن دو نبوده است.

روزنامه عبری زبان “یسرائیل هیوم” نوشت، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با هدف بررسی واکنش‌ها در این کشور و در سطح جهان عرب با انتشار خبر دیدار خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی موافقت کرد.

این روزنامه به نقل از یک منبع مرتبط با مسؤولان عالی رتبه عربستانی اعلام کرد، دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ولیعهد عربستان اولین دیدار آن دو نبوده و مشابه این دیدارها به تازگی انجام شده‌اند و شرکت‌کنندگان در این نشست با انتشار جزئیات آن موافقت کردند تا پیام‌هایی را به دولت جدید آمریکا منتقل کنند.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز به نقل از یک منبع سیاسی برجسته این رژیم گزارش داد: عربستانی‌ها اعلام کردند که هنوز برای عادی‌سازی با “اسرائیل” آماده نیستند.

همزمان برخی رسانه‌های عبری زبان نیز به نقل از نتانیاهو اعلام کردند: “هر گزارش نادرست در رسانه‌ها درباره نشست‌های محرمانه را باور نکنید”.

این رسانه‌ها احتمال دادند، “چه بسا این اظهارات نتانیاهو در واقع تلاشی برای برداشتن گامی به عقب به دلیل نارضایتی عربستان از انتشار اطلاعات درباره این این دیدار است”.

شبکه عبری زبان “کان” نیز گزارش داد: برخی مسؤولان برجسته اسرائیل انتظار داشتند به زودی پیشرفت مهمی در رابطه با عربستان رخ دهد اما آنگونه که از اظهارات یک منبع اسرائیلی متوجه شدیم، با وجود روابط گرم و نیز این دیدار استثنایی پیش‌بینی نمی‌شود پیشرفتی در مسیر توافق با عربستان همانند امارات و بحرین حاصل شود.

“کان” به نقل از این منبع اسرائیلی اعلام کرد، ” این دیدار موجب پیشرفتی به سوی توافق با عربستان نمی‌شود، این توافق هرگز به سرعت رخ نخواهد داد، واکنش‌ها در عربستان نشان‌ می‌دهد پایگاه‌های موجود در این کشور به دو گروه حامی آغاز روابط نزدیک با “اسرائیل” و گروه مخالف این مساله تقسیم می‌شوند”.

“کان” افزود: این اولین دیدار نتانیاهو با برخی مسؤولان عالی رتبه عربستانی نبود بلکه تنها اولین باری بود که خبر آن چند ساعت پس از فرود هواپیمای نتانیاهو در”اسرائیل” به سرعت در رسانه‌ها منتشر شد.

این شبکه عبری زبان در ادامه مدعی شد: “جبهه اسرائیل با عربستان و دیگر کشورهای عربی می‌تواند طرح بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای سابق با ایران را تغییر دهد”.

همچنین شاؤول ینای، کارشناس مسایل تاریخ خاورمیانه در این رابطه مدعی شد: “از جمله فواید عادی‌سازی با عربستان امکان تشکیل جبهه‌ای یکپارچه علیه تهدید ایران است، همچنین این عادی‌سازی جایگاه عربستان را تقویت می‌کند”.

رسانه‌های عبری زبان فاش کردند، نتانیاهو عصر یکشنبه از فرودگاه بن گوریون سفر مخفیانه‌ای به عربستان داشته است، در این سفر رئیس موساد نیز او را همراهی کرده و آنها در شهر نیوم عربستان همراه با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا دیدار سه‌جانبه‌ای با بن سلمان داشته‌اند.

در مقابل فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه در توییتی خبرهای منتشر شده از دیدار بن سلمان با برخی مسؤولان اسرائیلی را تکذیب کرد.

محمود الزهار، از فرماندهان جنبش حماس در گفتگو با شبکه خبری المیادین درباره این سف نتانیاهو اظهار کرد: سفر نخست وزیر رژیم اشغالگر اسرائیل در واقع نشانه تمایزی در تاریخ اعراب و مسلمانان است.

الزهار با اشاره به اینکه نتانیاهو هرگز از همرمانی سفر خود به عربستان با حمله راکتی به جده خرسند نخواهد بود، گفت: این اتفاق به تنهایی بسیار مهم است و اهمیت آن هم در این است که مقاومت می‌تواند اشغالگر را هر کجا که باشد، هدف قرار دهد.

عبد الوهاب المحبشی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز گفت: عادی‌سازی عربستان با “اسرائیل” قدیمی است و در گذشته پنهانی بوده و اکنون علنی شده است.

نیروهای یمنی ظرف ۴۸ ساعت دو دستاورد داشتند، اولی کنترل یافتن آنها بر پایگاه استراتژیک ماس بود و دومی بمباران یکی از تاسیسات شرکت آرامکو واقع در جده همزمان با سفر نتانیاهو به عربستان بود که برای اولین بار با یک موشک هدایت شونده جدید به نام “قدس۲” هدف قرار گرفت.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.