پیش‌بینی وضعیت اقتصاد ایران در ۳ سال آینده با لغو تحریم‌ها

با لغو احتمالی تحریم های آمریکا اقتصاد ایران از سال 2021 شاهد رشد اقتصادی خواهد بود. این رشد در سال اول 4.4 درصد و در سال های بعدی 6.9 و 6 درصد خواهد بود.

موسسه مالی بین‌المللی (IIF) پیش‌بینی کرد در صورت لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سوی بایدن اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد ۴.۴ درصدی باشد.

موسسه مالی بین‌المللی در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده در صورت لغو تحریم‌های آمریکا از سوی دولت جو بایدن و بازگشت آمریکا به برجام، اقتصاد ایران در سال آتی میلادی شاهد رشد ۴.۴ درصدی خواهد بود.

هر چند بر اساس این پیش‌بینی بحران کرونا همچنان یکی از موانع عمده رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خواهد بود.

بنا بر گزارش رویترز، پیروزی بایدن در انتخابات ۳ نوامبر آمریکا این شانس را ایجاد کرده که ایالات متحده دوباره به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) که بر اساس آن تحریم‌های آمریکا و بین‌المللی علیه ایران لغو شده بود، بپیوندد.

بعید است که این اتفاق یک شبه رخ دهد، و این احتمال همچنان نامشخص است چون رقبا و دشمنان ایران برای بازگشت آمریکا به برجام خواهان گرفتن امتیازات و تعهدات بیشتری از ایران هستند.

واحد پولی ایران (ریال) در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است که این امر خسارت اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و ویروس کرونا را نشان می‌دهد، هرچند از اواخر اکتبر با پیش‌بینی پیروزی بایدن در انتخابات واحد پولی ایران کمی تقویت شده است.

ایران بالاترین میزان درگیری و تلفات انسانی را در قبال همه‌گیری کرونا در میان کشورهای خاورمیانه دارد.

ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای (برجام) خارج شد و تهران نیز پس از یک سال انتظار با کاستن از میزان تعهدات برجامی خود، به این اقدام دولت ترامپ پاسخ داده است.

بر اساس پیش‌بینی موسسه مالی بین‌المللی اگر (دولت بعدی) ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را تا پایان سال ۲۰۲۱ لغو کند، اقتصاد ایران می‌تواند سال آینده ۴.۴ درصد رشد کند؛ این رشد در حالی است که اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ (امسال) شاهد انقباض (رشد منفی) ۶.۱ درصدی بوده است.

اقتصاد ایران از سال ۲۰۱۸ و از زمان وضع تحریم‌های آمریکا ۳ سال است به صورت متوالی شاهد رشد منفی است.

بر اساس پیش‌بینی موسسه مالی بین‌المللی، در صورت رفع تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۲۱، اقتصاد ایران به روند رشد اقتصادی خود ادامه خواهد داد و در سال ۲۰۲۲ شاهد رشد ۶.۹ درصدی و در سال ۲۰۲۳ رشد ۶ درصدی را تجربه خواهد کرد. اگر صادرات نفت ایران در اثر لغو تحریم‌ها افزایش یابد، ایران می‌تواند ذخائر ارزی خارجی خود را در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۹.۴ میلیارد دلار افزایش دهد.

دولت ایران در مورد بازگشت شرکت‌های خارجی در دولت جدید ایالات متحده خوشبینانه صحبت کرده است، اما عدم شفافیت مالی هنوز هم می‌تواند علاقه شرکت‌هایی را که پس از برجام وارد ایران شدند و با تحریم‌های آمریکا این کشور را ترک کردند؛ تحت تاثیر قرار دهد.

“گاربیس ایرادیان” ، اقتصاددان ارشد موسسه مالی بین‌المللی در این باره می‌گوید جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران از ۸۹۰ میلیون دلار در سال جاری (۲۰۲۰) تا بیش از ۶.۴ میلیارد دلار در ۲۰۲۵ افزایش می‌یابد. این امر در صورتی خواهد بود که تمام تحریم‌ها تا پایان سال آینده میلادی برداشته شوند.

به گفته این اقتصاددان، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ۲۰۲۱ کمتر از ۲ میلیارد دلار خواهد بود و بیشترین پول از چین و هند خواهد آمد. البته بحران همه‌گیری ویروس کرونا این سرمایه‌گذاری را در ۲۰۲۱ محدود می‌کند.

به گفته موسسه مالی بین‌المللی اگر بخش عمده‌ای از تحریم‌ها باقی بماند اقتصاد ایران همچنان در وضعیت شکننده خواهد ماند، هر چند در آستانه سقوط نخواهد بود.

در بدترین شرایط که بیشتر تحریم‌ها باقی بماند ایران در سال آتی میلادی (۲۰۲۱) ۱.۸ درصد رشد اقتصادی خواهد داشت و ذخایر خارجی آن از ۸۰ میلیارد دلار سال جاری به ۴۶.۹ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت. حدود ۹۰ درصد از ذخایر رسمی ایران در خارج از این کشور به خاطر تحریم‌های آمریکا مسدود شده‌اند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.