گاردین: غرب حمایت تسلیحاتی اش را از عربستان متوقف سازد

روزنامه گاردین روز چهارشنبه در سرمقاله اش با اشاره به تظاهرات گسترده مردم یمن در صنعا در سالگرد تجاوز نظامی ائتلاف به رهبری عربستان علیه کشورشان تصریح کرد که غرب باید دست از فروش سلاح به عربستان سعودی بردارد.

روزنامه گاردین در این یادداشت عنوان کرد: در اولین سالگرد جنگ یمن ده ها هزار تن از مردم این کشور در شهر صنعا پایتخت یمن به خیابان ها آمدند و علیه تجاوزنظامی ائتلاف به رهبری عربستان علیه این کشور تظاهرات کردند.
این روزنامه انگلیسی افزود: عربستان سعودی و متحدانش در ماه مارس سال ۲۰۱۵ به یمن حمله نظامی کردند تا رئیس جمهور برکنار شده آن را به قدرت بازگردانند و شیعیان حوثی را از پایتخت دور کنند؛ اما با گذشت یک سال هیچ کدام از این دو به سرانجام نرسید.
این روزنامه افزود: بدنبال تجاوز نظامی عربستان و متحدانش، بالغ بر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مردم یمن از خانه هایشان آواره و ۶ هزار نفر کشته شده اند. دست کم ۸۰ درصد مردم یمن نیازمند کمک های انسان دوستانه هستند و به گفته «یونیسف» صدها هزار کودک یمنی با سوء تغذیه مواجه هستند.
گاردین ادامه داد: کمبود آب و برق در یمن بیداد می کند و حالا با محاصره این کشور تشدید شده است.
این روزنامه افزود: تلاش های سازمان ملل متحد برای میانجیگری و برگزاری گفت وگو های صلح یمن نتیجه کمی داشته است.
روزنامه گاردین با بیان اینکه «طی یک سال گذشته کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به رغم جنایت های جنگی عربستان در جنگ یمن، به این کشور اسلحه فروخته اند» افزود: این سیاست سبب شده است تا این کشورها در جنایت های صورت گرفته در یمن سهیم شوند؛ آنها همچنین هیچ حمایتی از کمیسیون های بین المللی برای تحقیقات در خصوص جنایت های صورت گرفته در یمن نشان ندادند و درخواست سازمان های مدافع حقوق بشر برای توقف فروش اسلحه به عربستان را نادیده گرفتند.
گاردین نوشت: جنگ یمن توجه جهانی کمتری را نسبت به سایر درگیری های خاورمیانه به خود جلب کرده که تاثیرات مستقیم تری را بر اروپا داشته است. اما چشم پوشی از فجایع انسانی یمن، نه شدنی است و نه امکان پذیر. 
این روزنامه انگلیسی افزود: اگرچه حمایت دولت های غربی از یک طرف دعوا، با فروش اسلحه عامل جنگ های منطقه نیست اما تاثیرات فروش این تسلحیات و حمایت های غرب غیر قابل انکار است.
گاردین تصریح کرد: این سیاست غرب پیش از آنکه سبب وخیم تر شدن اوضاع شود باید تغییر پیدا کند.
تجاوز نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان به یمن برای حمایت از عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی این کشور، ۲۶ مارس سال گذشته( ششم فروردین ) آغاز شد؛ حمله ای که تنها نتیجه آن خرابی شهرها و روستاها و کشتار غیرنظامیان بوده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.