وزیر کشور: استفاده از کارت ملی برای اخذ خدمات در دستگاه‌های دولتی الزامی است

وزیر کشور از الزام همراه داشتن کارت ملی برای اخذ خدمات در دستگاه‌های دولتی خبر داد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در تشریح نتایج اجرای یک هفته از طرح هوشمند مدیریت کرونا گفت: بحمدالله یک هفته‌ای که این طرح اجرایی شده اتفاقات خوبی در کشور رقم خورده است. اولین آنها اینکه همه دستگاه‌های اجرایی و متولی این طرح که بیش از 15 دستگاه اجرایی شامل نیروی انتظامی، صداوسیما، وزارت بهداشت و… هستند، همه یکدیگر را به طور کامل و دقیق پیدا کرده و هماهنگی لازم ایجاد شده از سوی دیگر دستگاه‌ها با وظایف خود آشنا و هدف به طور کامل مشخص شده و هم‌افزایی خوبی شکل گرفته که نتایج آن نیز خود را نشان داده است.

وی افزود: برای اجرای این طرح در ابتدا ارزیابی‌ای از گذشته باید انجام می‌شد تا نقاط ضعف و قوت مشخص می‌شد. 38 جلسه ستاد ملی حدود 350 مورد مصوبه به همراه داشت که همگی مورد بررسی قرار گرفت و گزارش دستگاه‌ها نیز اخذ و پس از بررسی متناسب با همگی اینها برنامه‌ریزی انجام شد.

وی ادامه داد: یک قسمت از این طرح محدودیت‌ها بود و حدود هفت حلقه در این طرح وجود دارد که همه باید با هم اجرا شوند. همگی این هفت حلقه با هم به پیش رفته البته قوت و ضعف متفاوتی داشته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که حدود 60 شهر مسیر خود را از وضعیت قرمز به نارنجی سوق داده‌اند و بستری‌ها نیز در حال کاهش است. گزارش 160 شهر قرمز روند رو به کاهش را نشان می‌دهد و در بسیاری از استان‌ها همانند بوشهر که تقریبا فوتی‌ها به صفر رسیده نشان‌دهنده ایجاد شرایط بهتر است.

وزیر کشور با تاکید بر نقش مشارکت و همکاری مردم در اجرای دقیق طرح گفت: درخصوص کنترل تردد از ساعت 21 تا 4 صبح در پیش‌بینی‌ها تصور می‌کردیم در مرحله اول 60 درصد مردم این محدودیت را رعایت می‌کنند ولی در اجرای آن بیش از 80 درصد مردم خودشان این محدودیت را رعایت کردند و در مورد افرادی که رعایت نکردند بیش از 50 هزار مورد تذکر داده شده است. در مرحله اول جریمه انجام نشده و تذکر داده شده است. در محدودیت تردد بین شهری نیز براساس آماری که نیروی انتظامی اعلام کرده است 82 هزار و 892 نفر در اجرای این طرح به کار گرفته شده‌اند و 3579 نقطه کنترل شده است. 26 هزار و 500 خودرو نیز در شهرهای قرمز جریمه شده‌اند. در اصناف نیز هماهنگی بسیار خوبی ایجاد شد.

وی افزود: در شرایط غیرکرونایی و زمانی که مردم آمادگی نداشته باشند و اصناف میل به همکاری نداشته باشند اگر همه نیروی قهریه را نیز به کار بگیریم تنها 10 درصد اصناف را می‌توان تعطیل کرد اما الان بیش از 80 درصد در حوزه اصناف همکاری داشته‌اند و این در شرایطی است که تعطیلی آنها هزینه‌هایی را برایشان در بر دارد که البته این موضوع نیز در دستورکار دولت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از 80 میلیون نفر جمعیتی که در کشور وجود دارد 800 هزار نفر مبتلا شده‌اند. حتی اگر این رقم را دو برابر یعنی یک میلیون و 600 هزار نفر در نظر بگیریم تنها دو درصد از جمعیت کشور مبتلا هستند و همه این کارها برای این افراد است و 97 درصد به این بیماری مبتلا نیستند اما اگر این دو درصد را کنترل نکنیم این بیماری تسری پیدا می‌کند لذا خود مردم باید به صورت دقیق رعایت پروتکل‌ها را در دستورکار قرار دهند. به شکلی که نخست مبتلایان با کوچکترین علامت مراجعه کنند و تست بدهند. خوشبختانه هفته قبل اولین محموله تست‌های سریع تحویل وزارت بهداشت شد و بین بیمارستان‌ها و مراکز مختلف توزیع شده است.

وی تاکید کرد: مرحله دوم رعایت سایر مردم است که دستورالعمل‌های عمومی همانند خودداری از ترددهای غیرضروری و استفاده از ماسک را انجام دهند.

وزیر کشور درخصوص ایجاد ترافیک قبل از اجرای محدودیت تردد از ساعت 21 نیز گفت: نفس تردد در شهر در اجرای این محدودیت خیلی مدنظر نیست. هرچند که اثر دارد. تردد شبانه حلقه تکمیلی برای سایر اقدامات بود. یعنی با تعطیلی اصناف در روز پیش‌بینی می‌شد مردم به شب‌نشینی و دورهمی بروند لذا این محدودیت اجرا شد و آثار خوبی نیز داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر به روسای ادارات این اختیار داده شده است که حتی کمتر از یک سوم نیروها را به کار بگیرند. در مورد ترافیک اتوبوس و مترو نیز تلاش کردیم اتوبوس‌های اضافی را از دستگاه‌های مختلف همچون نیروهای مسلح به اتوبوس‌های شهری اضافه کنیم و واگن‌های موجود در گمرک را آزاد کنیم و به ناوگان موجود اضافه کنیم. در کنار این موارد در این هفته اقدام خوبی انجام شد که مخابرات با همکاری وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی در حوزه خرید بلیت اتوبوس، هواپیما و قطار رهگیری الکترونیک را اجرایی کردند که نشان داد عدد بالایی از مراجعات افراد مبتلا به کرونا بودند که ضمن شناسایی آن، از سفرشان نیز جلوگیری شد.

وی تاکید کرد: امروز در ستاد تصویب شد که همه کسانی که به ادارات مراجعه می‌کنند برای اخذ خدمات باید کارت ملی داشته باشند به این ترتیب ورودی‌ها کنترل و کسانی که مبتلا هستند به آنها خدمات داده نخواهد شد. ضمناً به قرنطینه نیز فرستاده خواهند شد. این موضوع در مورد اتوبوس‌های شهری نیز اجرایی خواهد شد.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر حرکت هوشمندانه رسانه‌ها ظرف هفته گذشته و تهیه گزارش‌ها و اطلاع‌رسانی هوشمندانه در حوزه اجرای طرح جدید محدودیت‌های کرونایی گفت: تلاش می‌کنیم اشکالات موجود را رفع کنیم و در این راستا نیز آماده شنیدن پیشنهاد و نظرات آحاد مردم هستیم.

وی درخصوص موضوع تعطیلی ادارات در هفته جاری گفت: در بیان آقای انصاری تعطیلی اعلام شد. این موضوع در ستاد مطرح شد اما بنای به تعطیلی وجود ندارد. این اختیار به روسای دستگاه‌ها داده شد که کمتر از یک سوم نیروها را به کار بگیرند و مقرر شد که این موضوع به صورت عمومی اعلام شود. اما اینطور نیست که ادارات تعطیل شوند. همه دستگاه‌ها باز هستند و رفتن مردم به دستگاه‌ها دچار اشکال نخواهند شد. تنها حضور کارمندان در دستگاه‌ها کم می‌شود. موضوع دیگری نیز درخصوص شناور شدن ساعت کار ادارات مطرح شده بود که منظور این نیست بلکه قرار بود که بعد از این دو هفته اختیار دهیم که کارکنان توسط روسای دستگاه‌ها به صورت شناور در ادارات به کار گرفته شوند.

وزیر کشور درخصوص برخورد با متخلفین اجرای طرح جدید نیز گفت: هر قانونی که داریم همانند عبور از چراغ قرمز در عمل با برخی موارد تخلف مواجه هستیم. در این طرح این موضوع نیز صادق است. به صورت روزانه بازدیدهایی داشتیم که بیش از 500 هزار بازدید تنها توسط نیروی انتظامی انجام شد که از این میان 12 هزار و 819 پلمپ داشته‌اند. اما همکاری اصناف و اتحادیه‌ها بسیار خوب بوده و تخلفات نیز حداقل بوده‌اند اما همین میزان نیز نباید اتفاق بیفتد. در ادارات نیز هر کجا که متوجه شدیم رعایت نشده تذکر و برخورد انجام نشده است. در این هفته توزیع برخی کالاها موجب ایجاد تجمع و صف شده بود که با این موارد برخورد شد و اعلام کردیم که نباید چنین اتفاقی بیفتد. اگر شاهد هر نوع تجمعی در شاخص‌هایی که در طرح داده شده، باشیم برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: در مورد جلسات مجلس شورای اسلامی نیز آقای نمکی نامه‌ای نوشتند، با دوستان صحبت شد اما اعلام کردند با توجه به اینکه فضای مجلس بزرگ است و سقف بلندی دارد و تهویه مناسبی نیز وجود دارد با به‌کارگیری سالن‌هایی که در مجلس است همه موارد رعایت خواهد شد.

وزیر کشور درخصوص ضعف و قوت هفت محور طرح جدید گفت: بحث محلات 40 تا 50 درصد پیش رفته، بی‌تردید تقسیم گروه‌ها و محلات کار بسیار گسترده‌ای بود و هماهنگی بین چند دستگاه مستلزم دستورالعمل‌های متعددی بود اما در حال حاضر تا حدود 50 درصد کار پیش رفته است. در مورد قرنطینه نیز وزارت بهداشت و گردشگری هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند. موضوع توسط دولت تصویب شده و اعلام شده که مشکلی وجود ندارد. در حوزه اطلاع‌رسانی در هفته گذشته نیز هفته‌های قبل ‌فعال‌تر عمل شده در حوزه انجام تست از 22 هزار تست روزانه به 60 هزار تست رسیده‌ایم. در حوزه تردد شبانه و محدودیت‌ها نیز که محور کار نیروی انتظامی بود، خوب عمل شده است. در بحث کمک‌های مردمی به افرادی که نیازمند بودند نیز مقرر شده 100 هزار تومان به هر خانواده پرداخت شود.

وی درخصوص موضوع همراه داشتن کارت ملی برای اخذ خدمات از دستگاه‌های دولتی نیز گفت: یکی از حلقه‌های کار در طرح جدید رهگیری مبتلایان بود. با محوریت مخابرات، وزارت راه و شهرسازی در 10 روز گذشته بسیار خوب عمل شد، بی‌تردید کنترل این ویروس هدف اصلی ماست و در این مسیر باید ابتدا مبتلایان سریع شناسایی دوم قرنطینه و در نهایت شناسایی شوند. شناسایی با تست‌های سریع در حال انجام است. قرنطینه نیز انجام خواهد شد و کنترل رفت و آمد نیز از طریق نرم‌افزار در این هفته انجام شد. براساس بررسی‌ای که مخابرات انجام داده است 73 درصد مبتلایان کرونا قرنطینه را نقض کرده‌اند که این کار از طریق کنترل الکترونیک پایش شده است. 19 هزار و 200 یعنی معادل 77 درصد از این افراد به یک استان سفر داشته‌اند. البته فردی بوده که به 16 استان سفر کرده است که رانند تریلی بوده که در حمل بار فعالیت می‌کرده است. اگر این افراد کنترل نشوند یعنی کنترلی روی ویروس نداریم. به این افراد پیام داده می‌شود که قرنطینه را نقض کرده‌اند و باید به محل قرنطینه خود بازگردد.

رحمانی فضلی درخصوص ادامه محدودیت‌ها در صورت عدم تغییر وضعیت در شهرهای قرمز گفت: از ابتدایی که این طرح ارائه شد نام آن را طرح هوشمند داشتیم که اصولی بر آن حاکم است. قطعا اگر این حصول و افراد محقق نشود پس ادام پیدا می‌کند. در موج اول برداشت نادرستی در همه مجریان، بیماران و… به وجود آمد به شکلی که نوعی سطحی‌نگری و سهل‌انگاری انجام شد. هنگامی که کشته‌ها دو رقمی شد و پایین آمد همه فکر کردند که از موضوع عبور کردیم. در همین حال پیک دوم و سوم را مشاهده کردیم. هنگامی که اطمینان پیدا کنید بیش از 90 درصد مبتلایان شناسایی و در قرنطینه در حال درمان هستند می‌توانی آزادسازی‌ها را انجام دهیم. از سوی دیگر امیدواریم واکسن‌ها عمل کنند و داروهایی که موفقیت‌آمیز بوده به تدریج افزایش پیدا کند ولی خبرهای تولید واکسن در داخل نیز افزایش پیدا کند تا به این ترتیب با کار ترکیبی بتوانیم موضوع را مدیریت کنیم.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.