معاون اول رییس جمهور: امنیت همسایگان را امنیت خود می دانیم

– معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اراده ایران و ترکمنستان برای گسترش روابط دوجانبه گفت: امنیت همسایگان را امنیت خود می دانیم.

اسحاق جهانگیری روز شنبه در مراسم بیستمین سالگرد اعلام بی طرفی ترکمنستان گفت: جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که از تصمیم ترکمنستان برای اتخاذ سیاست بی طرفی حمایت کرد و این تصمیم عشق آباد را در توسعه و تحکیم روابط دوستانه فی مابین و تبدیل مرزهای دو کشور به مرزهای دوستی و برادری، آرامش، صلح و امنیت مثبت ارزیابی می کند.

وی ادامه داد: روابط دو کشور با اتکا به اشتراکات تاریخی و فرهنگی همواره در جهت رشد و توسعه در تمامی زمینه ها گسترش یافته است و این رشد با اراده روسای جمهوری دو کشور به صورت پایداری در جریان است.

جهانگیری افزود: امنیت هر کشور را منطقه پیرامونی آن تامین می کند و در یک محیط پیرامونی ناامن، امنیت با هر میزانی از قدرت امنیت کامل نیست یا به سختی تامین می شود و بر این اساس امنیت همسایگان خود را امنیت خود می دانیم.

وی ادامه داد: این روزها در منطقه شاهد گسترش خشونت افراطی گری و کشته شدن بی گناهان هستیم روندی که متاسفانه با دخالت کشورهای فرامنطقه ای بسیار پیچیده تر شده و هر روز شاهد اقدامات غیرانسانی و غیراسلامی این گروه ها هستیم که به نام عدالت و اسلام فجیع ترین جنایت ها را مرتکب می شوند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: اگر جهان در مبارزه با این پدیده شوم کوتاهی نماید همگی صدمات جبران ناپذیر را متحمل خواهیم شد؛ سیاست خارجی جمهوری اسلامی همواره بر ارتقای روابط با همسایگان و منطقه استوار بوده و این مسیر با قوت در دولت آقای روحانی نیز با جدیت پیگیری می شود.

وی افزود: در این راستا آمادگی داریم تا با کشورهای منطقه بویژه کشور دوست و برادر ترکمنستان در تمام عرصه ها از جمله تحکیم امنیت، صلح و ثبات ترکمنستان همکاری کنیم.

**به زودی شاهد لغو تحریم ها خواهیم بود
معاون اول رییس جمهوری در ادامه اظهارات خود در نشست بی طرفی ترکمنستان گفت: جمهوری اسلامی ایران توانسته است موضوع هسته ای را که در بیش از یک دهه گذشته با ادعاها و اتهامات بی اساس به یک مشکل بزرگ تبدیل شده بود با هوشمندی، درایت و در تعامل مبتنی بر عقلانیت با جامعه جهانی حل و فصل کند و به زودی نیز شاهد لغو تحریم ها خواهیم بود.

وی افزود: لغو این تحریم های نادرست، ضمن رفع موانع تعامل بیشتر و فعال تر جمهوری اسلامی با جامعه جهانی، فضای مساعدی را برای تعاملات بهتر منطقه ای و از جمله همکاری ایران با همسایگان فراهم می کند.

جهانگیری ادامه داد: ضمن ابراز صمیمانه ترین شادباش های رییس جمهوری اسلامی ایران به رییس جمهوری و ملت ترکمنستان به مناسبت بیستمین سالگرد اعلام بی طرفی، از خداوند متعال آرزو می کنم که آسمان روابط تهران و عشق آباد و کشورهای منطقه همواره از انوار درخشان و گرم آفتاب دوستی بهره مند باشد و از خداوند متعال برای دولت و ملت ترکمنستان بهروزی و کامیابی روز افزون را خواستارم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.