دونالد ترامپ به حزب جمهوری‌خواه تعهدی ندارد

نامزد جنجالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از تعهد خود در قبال حمایت از نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه در این انتخابات سر باز زده است.

دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکۀ تلویزیونی سی.ان.انِ گفت کمیتۀ ملی حزب جمهوری‌خواه «رفتار ناعادلانه‌ای» با وی داشته است و به همین دلیل وی به تعهدی که در ماه سپتامبر (حدود شهریور ماه ۱۳۹۴) امضاء کرده بود، پایبند نیست.
اگرچه این نامزد میلیاردر حزب جمهوری‌خواه پیشتر نیز هشدار داد بود که اگر با نامزدی نهایی وی برای انتخابات ریاست جمهوری مخالفت شود، احتمال وقوع «شورش» در آمریکا وجود دارد، اما این نخستین بار است که وی به صراحت از تعهد خود سر باز می‌زند.
به گزارش پرس تی وی، ترامپ در حالی این اظهارات را بیان کرده است که کوری لواندوفسکی، مدیر ستاد انتخاباتی‌اش روز سه‌شنبه (۱۰ فروردین) به اتهام ضرب و جرح یک خبرنگار دستگیر شد.
لواندوفسکی متهم است که در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ به عمد بازوی میشل فیلدز، خبرنگار سابق بنگاه خبری محافظه‌کار بریتبارتِ امریکا را در یکی از تجمعات انتخاباتی ترامپ در ایالت فلوریدا با خشونت گرفته و موجب آسیب‌دیدگی وی شده است.

ترامپ در مصاحبه با سی.ان.ان با ادعای این‌‌‎که احتمال داشته است این خبرنگار در حال حمل یک بمب بوده باشد، از رفتار خشونت‌بارِ رئیس ستاد خود دفاع کرد.
اما با توجه به این‌‎که نیروهای امنیتی همۀ افرادی را که قرار است به کاندیداهای ریاست جمهوری امریکا نزدیک شوند با دستگاه بازرسی بدنی می‌کنند، چنین ادعایی نامحتمل است.
براساس قانون ایالت فلوریدا دست زدن یا ضربه زدن به شخصی بر خلاف میل او، جرم است. این جرم می‌تواند حداکثر موجب محکوم شدن به یک سال زندان یا جریمۀ نقدی ۱ هزار دلاری شخص متهم شود. لواندوفسکی روز سه شنبه خود را تسلیم پلیس کرد و مأموران پس از تفهیم اتهام و الزام وی به حضور در دادگاه، آزادش کردند. قرار است دادگاه این پرونده در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ برگزار شود.

اندرسون کوپر، تحلیل‌گر و مجری شبکۀ سی.ان.ان علاوه بر ترامپ به گفت‌وگو با تد کروز و جان کاسیچ دیگر نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا پرداخت.
کروز در پاسخ به این‌سوال که اگر رئیس ستادش رفتاری مشابه لواندوفسکی داشته باشد، او را اخراج خواهد کرد؟ گفت «البته» و کاسیچ نیز در واکنش به خبر بازداشت لواندوفسکی گفت ویدئوی مربوط به رفتار خشونت‌بار وی را ندیده است، اما به او گفته شده که این ویدئو واقعی است.

البته کروز در این مصاحبه گفت با توجه به توهین اخیر ترامپ به همسرش، او نیز حاضر نیست در صورتی که این نامزد جنجالی به عنوان نمایندۀ نهایی حزب در انتخابات برگزیده شود، از ترامپ حمایت کند.
ترامپ در این مصاحبۀ تلویزیونی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به عنوان یک سازمان «منسوخ شده» نام برد و از این‌که ائتلاف بین‌‎المللی به رهبری امریکا به مقابله با تروریسم نمی‌پردازد، اظهار تأسف کرد. وی همچنین از گسترش تسلیحات هسته‌‎ای در دنیا به عنوان امری یاد کرد که «به هر حال رخ خواهد داد» و به نظر می‌رسید با توسعۀ برنامۀ هسته‌ایِ ژاپن نیز مشکلی ندارد.
پنجاه و هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امریکا در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۷ آبان ۹۵) برای انتخاب چهل و پنجمین رئیس جمهور این کشور برگزار خواهد شد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.