آذری جهرمی از دسترسی ٩٠درصدی به خدمات الکترونیکی دردولت خبر داد

وزیر ارتباطات گفت: اکنون امکان دسترسی به خدمات الکترونیکی در ٩٠ درصد روستاهای کشور با تلاش دولت تدبیر و امید فراهم شده است.

محمدجواد آذری جهرمی عصر امروز در هجدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات که با حضور رییس جمهوری،رئیس مرکز ملی فضای مجازی، وزیر اقتصاد و وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: در جلسه هفدهم شورای اجرای فناوری اطلاعات مصوبه‌ای برای پیاده‌سازی سامانه جامع تجارت به تصویب رسید که اثرات زیادی در حوزه شفافیت، مبارزه با فساد و تسهیل خدمات‌رسانی به مردم را به دنبال دارد.

جهرمی با بیان اینکه بخشی از قابلیت‌های کارکردی این سامانه در بهمن‌ ماه و دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد تاکید کرد: دولت ۵ هزار و ۷۰۰ خدمت شناسنامه دار دارد که باید به مردم ارایه شود. از این تعداد ۳هزار و هفت خدمت قابلیت الکترونیکی شدن دارند و نزدیک ۸۰ درصد این خدمات تا امروز الکترونیکی شده‌اند. اکنون در ۹۰ درصد روستاهای کشور امکان دسترسی به خدمات الکترونیکی با تلاش دولت تدبیر و امید فراهم شده است.

۳ خدمت از این میان که بسیاری مهم هستند توسط وزارت اقتصاد صورت گرفته است. وزارت اقتصاد در توسعه سیستم الکترونیکی و دیجیتال کردن خدماتش جز دستگاه‌های پیشرو است. سامانه جامع خزانه‌داری الکترونیکی، مجامع الکترونیک و سامانه جامع توزیع سود سهام آمده رونمایی است امروز و با صدور دستور شما فعالیتشان شروع خواهد شد.

وزیر ارتباطات گفت: اقداماتی متناسب با ساختاری که در مصوبه بود به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. برای اجرایی شدن استفاده از سامانه جامع تجارت که مدیریت مرکزی اجرای آن با وزارت صمت است، دستگاه‌های متعددی همکاری داشتند.

وی گفت: وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان گمرک، وزارت راه‌ وشهرسازی، سازمان بنادر دریانوردی و فرودگاها، سازمان راه‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت‌های حمل‌ونقل و همچنین انبارهای بخش خصوصی (بخشی) ‌به فعالان اقتصادی کشور اختصاص داشت، وزارت جهاد کشاورزی در این مقوله نقش مهمی داشتند.

وی با بیان این‌که بیمه مرکزی و بانک مرکزی که نقش مهمی در حوزه تجارت دارند نیز در اجرای این سامانه دخیل بوده‌اند، افزود: ۲۲ سازمان و دستگاه هم وظیفه صدور مجوز و نظارت بر استانداردهای حوزه تجارت را برعهده دارند که آن‌هم برای اجرا این سامانه وظایفی را برعهده گرفتند.

جهرمی تصریح کرد: پیاده‌سازی این سیستم پیچیده و الکترونیکی کردن این وظایف بسیار سنگین است اما خوشبختانه تمامی این سیستم مطابق با برنامه‌ریزی خوب بین دستگاه‌ها و نظارتی که دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و دفتر ریاست جمهوری داشته‌اند به نتیجه رسیده است.

او با تاکید بر همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای اجرای این پروژه عنوان کرد: افتخار این را دارم که بگویم مطابق با گام اول اجرای سامانه جامع تجارت که مقرر بود ۷۰ درصد سامانه تا تاریخ ۹.۹.۹۹ اجرایی شود که به این دستاورد رسیده‌ایم.

کارکردهای اصلی این سامانه از روز گذشته قابل ارائه شده است و براین اساس تمام اطلاعات موجود در وزارتخانه‌ها در این سامانه یک‌پارچه شده است.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: زمانی در حوزه تجارت الکترونیکی آمار را وزارت صمت اعلام می‌کرد، یک زمان بانک مرکزی، گمرک و در کنار آن بخش خصوصی هم ادعاهایی را مطرح می‌کرد. تعدد آمار و اینکه هرکسی از موضع خودش به مسئله نگاه می‌کرد سردرگمی در برنامه‌ریزی و عدم شفافیت را به دنبال داشت که بسیار مسئله آزادهنده‌ای بود.

جهرمی اضافه کرد: امروز تمامی این اطلاعات یکپارچه شده است. اکنون یک داشبورد مرکزی داریم که کل اطلاعات تجارت در حوزه واردات، صادرات و توزیع کالا را به صورت برخط و لحظه‌ای به مخاطب نشان بدهد.

بحث بعدی مربوط به بازرگانان کشور بود که این افراد برای امر صادارات و واردات باید به دستگاه‌های متعددی مانند وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک مراجعه می‌کردند. این سامانه مراجعه بازرگانان به دستگاهای مختلف را به صفر می‌رساند. این اتفاق هم گردش کار مردم در سیستم دولت الکترونیکی را به صورت شفاف مشخص و از فساد و رانت‌ها جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه تسهیل ارایه خدمات را به دنبال دارد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.