ایجاد مشکل در اجرای طرح های عمرانی در صورت عدم سرمایه گذاری خارجی

رئیس شورای هماهنگی بانکها و مدیر عامل بانک ملی گفت: 800 هزار میلیارد تومان گردش مالی بانکهای کشور در سال است که در مواقعی انجام اشتباهاتی ناخواسته از سوی کارکنان سبب وارد آمدن فشار بر سیستم بانکی می شود.

عبدالناصر همتی روز چهارشنبه در نشست امور بانکی سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: 90 درصد تامین مالی طرحهای قابل اجرا در کشور از منابع مالی بانک ها است و هر اتفاقی که در روند تخصیص اعتبارات رخ دهد بر سر بانک ها شکسته می شود.
وی گفت: سامانه بانکی و کارکنان بانک ها جزء بهترین ها هستند که کوچکترین اشتباهی در کار آنان به دلیل حجم بالا، مشکلات زیادی را به وجود می آورد.
وی با اشاره به تحریم های اقتصادی بیان کرد: اگر در تامین 90 درصد اعتبارات بانکی برای اجرای طرحهای عمرانی و اقتصادی فقط از منابع داخلی استفاده شود و نتوانیم از منابع خارجی بهره گیریم با مشکل مواجه خواهیم شد.
مدیر عامل بانک ملی افزود: تحریم ها، سامانه مالی بانک های کشور را فلج کرده است و هر اقدامی بخواهیم انجام دهیم باید ارتباط با کشورهای خارجی داشته باشیم.
همتی ادامه داد: حتی منابع صندوق توسعه ملی به منابع خارجی وصل است و با تحریم ها فعالیت های بانکی قفل شده و ما نمی توانیم از این منابع استفاده کنیم و خیلی از طرحهای کلانی که از این طریق مجوز گرفتند نتوانستند عملیاتی شوند.
وی گفت: با اجرای برجام به تدریج و با سرعت مشکلات در سیستم مالی کشور حل می شود و ما مطمئن هستیم این اتفاق خواهد افتاد مگر می شود یک کشوری با این عظمت و پتانسیل بالا نتواند فعالیت های خود را با کشورهای دیگر داشته باشد.
مدیر عامل بانک ملی بیان کرد: سامانه بانکی استقبال می کند از طرحهایی که در سیستان و بلوچستان مطرح می شود و ما در کنار فعالیت های بزرگ اقتصادی در این استان هستیم.
همتی ادامه داد: سیستان و بلوچستان برای کشور مهم است و ما باید به فعالیت های اقتصادی مدنظر استاندار برای توسعه استان کمک کنیم و امیدواریم با همفکری در این راه قدم برداریم.
وی با اشاره به تسهیلات ارزان قیمت در بانک ملی گفت: بیش از 70 درصد از منابع ارزان قیمت بانک ملی به وام ازدواج و مشاغل خانگی آن هم به صورت قرض الحسنه پرداخت شده است.
وی با تاکید بر صادرات کالا از مرزهای سیستان بلوچستان گفت: بانکها می توانند با پیشنهادهای خوب اقتصادی از سوی استان به صادرات کالا به کشورهای همسایه کمک کند و سامانه بانکی می توانند نرخهای مشارکتی را به نرخهای ترجیهی برای حمایت تبدیل کند. 
وی با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت، گفت: می توان از این فرصت تاریخی برای رشد اقتصاد کشور با کمک منابع بانکی بهره مند شویم و اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب را اجرا کنیم.
وی گفت: همه باید اقتصاد مقاومتی را در کشور نهادینه کنند تا نوسانات بین الملل را بر منابع ملی کاهش دهیم.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.