درهای «باغ ملی» به روی مردم باز شد

بعد از ۱۵۰ سال از دوران قاجار با اجرای جشنواره بزرگ «قلب تهران» همزمان با شب میلاد حضرت زهرا(س) درهای باغ ملی(میدان مشق) با اجرای کنسرت محمد اصفهانی به روی مردم باز شد.

و بنابر اعلام شهرنوشت، در بزرگ « باغ ملی» به روی مردم باز شد. باغی که در زمان فتحعلی شاه قاجار در قلب تهران قدیم در میدان توپخانه سابق بنیاد گذاشته شد. هر چند در زمان ناصرالدین شاه توسط محمدخان سپهسالار توسعه یافت و دیواری با طاق‌نماهای آجری بر گرد آن کشیدند تا نظامیان قجری بتوانند در این محوطه ۱۶ هکتاری به تمرینات و آموزش‌های نظامی خود بپردازند؛ اما بعدها و با توسعه نیروی نظامی، این میدان به مرکز تشکیلات قزاق‌خانه تبدیل شد و ساختمان‌های بزرگ و متعددی به شیوه روسی در محوطه آن ساخته شد.
هنوز هم ساختمان تاریخی و قدیمی قزاق‌خانه روسی در این میدان بخشی از تهران قدیم را روایت می‌کند. ساختمان قدیمی‌ای که در سال ۱۲۸۰ هجری قمری و در زمان ناصرالدین شاه ساخته شد. البته در باغ ملی ساختمان‌های جدید هم وجود دارد مانند کتابخانه و موزه ملی ملک است که بنای آن برگرفته از معماری سنتی ایران است و در سال ۱۳۷۵ خورشیدی ساخته شده است.

در سال ۱۳۰۱ بلدیه این میدان را به باغ و پارکی بزرگ تبدیل کرد و میدان مشق از آن پس «باغ ملی» نام گرفت. اگرچه این روزها تشکیلات وزارت خارجه در ساختمان‌های اطراف این میدان جای گرفته‌اند، اما این میدان هنوز با نام میدان مشق یا باغ ملی شناخته می‌شود. جالب است بدانید که خیابان و پیاده‌راه میانی این میدان با نام خیابان ملل متحد، از پهناورترین پیاده‌راه‌های ایران است.
نزدیک به ۱۰۰ سال پیش بود که بلدیه سابق این میدان نظامی را به باغ ملی تبدیل کرد، اما به دلیل قرار گرفتن کاخ‌ها و در مجموع ارگ حکومتی در این محوطه هیچگاه مردم نتوانسته بودند مدتی را به گشت و گذار در این باغ تاریخی بگذرانند. تاریخ باغ ملی گواهی می دهد که شاهد اتفاقات بزرگی در طول یک قرن اخیر بوده است. از جنگ جهانی اول گرفته تا همین اواخر امضاء برجام هسته‌ای که باعث شد روسای جمهور و سفیران زیادی برای اتمام مذاکره با ایران از در باغ ملی به داخل این محوطه رویایی بروند و شکوه معماری ایرانی را تحسین کنند.
شب گذشته نیز درهای بزرگ باغ ملی روی پاشنه چرخید و این بار مردم برای حضور در بزرگ‌ترین جشنواره «قلب تهران» و کنسرت روباز محمد اصفهانی در پیاده راه ملل روی فرش قرمزی که شهرداری منطقه۱۲ به یمن قدم های مردم پهن کرده بود؛ قدم زدند. دو طرف فرش قرمز چراغ توری‌های قدیمی قرار داشت تا شهروندان بعد از گذر از سردر باغ ملی و قرار گرفتن روی فرش قرمز با روشنایی این چراغ‌ها آنها را داخل دالان زمان و تاریخ این مجموعه تاریخی به پیش برد.

در گوشه‌ای از محوطه باغ ملی، نمایشگاه کوچکی از خودروهای قدیمی برپا شده است و طبق معمول بساط عکس گرفتن مردم در کنار این خودروهای قدیمی به راه است.
اولین شب برگزاری جشنواره «قلب تهران» با برگزاری بزرگترین کنسرت روباز شهر تهران با استقبال شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی روبه رو شد.
طنین آواز ایرانی در میان ساختمان های تاریخی باغ ملی، گویی تاریخ سال های دور این مجموعه را روایت می کرد. هرچند پروژه نورپردازی میدان مشق و ساختمان های تاریخی این مجموعه به پایان نرسیده است، اما رقص نور روی ساختمان وزارت امور خارجه با ستون هایی که هر مخاطبی را به یاد تخت جمشید می اندازد با سربازان هخامنشی ای که بر دیواره های این ساختمان حکاکی شده است؛ زیبایی و اقتدار معماری و فرهنگ و تمدن ایرانی را به رخ می کشید.
بنابر اعلام شهرنوشت، حضور بازیگران مطرح سینما و تلویزیون، برگزاری نمایشگاه کوچکی از خودروهای قدیمی، انداختن فرش قرمز زیر پای شهروندان در محوطه بازسازی شده باغ ملی، استفاده از المان‌های تاریخی، اجرای برنامه طنز کمدی، اجرای کنسرت محمد اصفهانی و در انتها نیز اجرای برنامه نورافشانی از دیگر برنامه های اولین شب جشنواره بزرگ قلب تهران بود.
جشنواره بزرگ «قلب تهران» امشب و فردا شب نیز در محوطه تاریخی میدان مشق با اجرای کنسرت سالار عقیلی ادامه دارد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.