نگاهی به کاخ قلعه دزک چهارمحال و بختیاری

کاخ قلعه دزک در روستای دزک شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری، خاستگاه برخی رویدادهای ملی و میزبان شخصیت های مختلف تاریخی و ادبی ایران و جهان بوده است.

کاخ قلعه دزک، در سال ۱۳۲۵ هجری قمری به دستور لطفعلی خان امیرمفخم بختیاری پسر امامقلی خان حاجی ایلخانی با الهام از معماری و تزئینات بدنه قصرهای اروپایی قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی و با ترکیبی از معماری و هنر ایرانی در روستای دزک بنا شد.
کاخ قلعه دزک که به دست هنرمندان ایرانی معماری و تزئین شده، دارای اتاق هایی با درب هایی ارزشمند از چوب گردو است که در آن نقش و نگارهای زیبایی به کار برده شده است.
طبقه اول کاخ قلعه تاریخی دزک یک هشتی ورودی در میانه ساختمان دارد که از هر دو طرف به محوطه درون بنا متصل می شود و در طرفین این هشتی، چهار ایوان قرار دارد. 
اتاق های طبقه دوم کاخ قلعه دزک، دو ایوان مجزا از هم در شمال و سه ایوان متصل به هم در جنوب دارد که دو اتاق سه دربی در ایوان های شمالی و دو اتاق سه دربی قرینه در ایوان جنوبی باز می شود.
در بین این اتاق ها سالن بزرگی بنام دیوانخانه یا سفره خانه وجود دارد که در مجاورت این سالن، اتاق زیبایی به نام اتاق آئینه قرار گرفته که در طرفین آنها دو اتاق کوچک به نام گوشواره ساخته شده است.
اتاق آئینه کاخ قلعه دزک، معروف به آئینه خانه در مجاورت سالن بزرگ دیوانخانه قرار دارد، این اتاق بسیار زیبا که به سبک اروپایی تزئین شد.
اتاق آئینه با نمونه های متنوع هنر گره چینی و نقش بُری و شیشه نقاشی دارای دو پوسته عکس درهم بوده که نمای سه بعدی داشته و نمونه های آن کمیاب است.
در دوران مختلف تاریخ معاصر ایران شخصیت هایی مانند وحید دستگردی، علی اکبر دهخدا، فرخی یزدی، دکتر محمد مصدق، ملک الشعرای بهار، ابوالقاسم نجفی، راولینسن، ایزابل برد بیشاپ، هنری رنه دالمانی، شونمان و ویلسون در کاخ قلعه دزک حضور یافتند.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری درباره اهمیت کاخ قلعه دزک در گفت و گو با ایرنا یادآور شد: این قلعه تاریخی، مکانی مناسب و امن برای گردهمایی افراد مهم و صاحب نظر، برای هم اندیشی برای اجرای تصمیمات مهم و ملی بود.
مصطفی هادی پور ادامه داد: کاخ قلعه دزک، نه تنها میزبان شخصیت های ملی و افراد نامدار جهانی در سال های اخیر بود، بلکه خاستگاه اصلی برخی افتخارات ملی در دوره انقلاب مشروطه بود.
کارشناس امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در سال های اخیر، به منظور استفاده مطلوب تر از فضای موجود در کاخ قلعه دزک، موزه پوشاک و موزه سنگ استان در این مجموعه تاریخی فرهنگی راه اندازی شده است.
علی بیگی تصریح کرد: موزه پوشاک کاخ قلعه دزک، در بهمن ۱۳۸۸ راه اندازی و در آن پوشاک شهرها، روستاها و مناطق شاخص و خاص چهارمحال و بختیاری معرفی و به معرض نمایش گذاشته شد.
وی بیان داشت: در این موزه، علاوه بر معرفی پوشاک، زیور آلات، صندوق، صندوقچه و وسایل مرتبط با پوشش اقوام و مجموعه ای از تصاویر قدیمی مربوط به نمونه پوشاک سنتی و محلی چهارمحال و بختیاری به نمایش درآمده است.
بیگی اضافه کرد: موزه سنگ کاخ قلعه تاریخی دزک نیز، ۲۱ بهمن ۱۳۹۴، به عنوان دومین موزه سنگ چهارمحال و بختیاری، پس از موزه سنگ قلعه تاریخی چالشتر، گشایش یافت.
کارشناس امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: در این موزه ۱۰۰ قطعه سنگ مربوط به دوره های صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه شامل سنگ قبر، ستون، سرستون، سنگ آسیاب، سنگ آب، آردچی، سردرب، سنگ عصارخانه، سنگ روغن گیری و سنگ ازاره به نمایش درآمده است.
 کاخ قلعه تاریخی دزک، در ۱۶ تیر سال ۱۳۶۷ به شماره ۱۷۳۱، به عنوان اثر تاریخی درجه یک، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
دزک شهرستان کیار در ۳۵ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.