واکنش چین به گزارش «نیویورک نایمز»: قصد نفوذ نداریم

چین در واکنش به گزارش یک نشریه آمریکایی، تاکید کرد که پکن هرگز در پی طرح نفوذ در کشورهای مختلف در سایه ایده «یک کمربند – یک جاده» نیست.

سخنان «لو کانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، آشکارا پاسخی به گزارش نشریه آمریکایی «نیویورک تایمز» است که اخیرا نوشته بود: چین با طرح پرسروصدای احیای جاده ابریشم در پی استفاده ابزاری از آن است و برنامه های ویژه ای در برخی کشورها دنبال می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین از انتشار گزارش «نیویورک تایمز» انتقاد کرد و در نشست خبری با خبرنگاران در پکن، گفت: چین به دنبال استفاده ابزاری از برنامه احیای راه ابریشم برای اعمال نفوذ در کشورهای دیگر نیست.
او تاکید کرد که چین هرگز چنین هدفی را دنبال نکرده و اهداف خاصی را از این برنامه، برای نفوذ در کشورها دیگر طراحی نکرده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین گفت که برنامه احیای راه ابریشم طرح ابتکاری و ابداعی برای همکاری منطقه ای است و چین اجرای آن و ملحق شدن به آن را به هیچ کشوری تحمیل نکرده است.
«لو» گفت که پکن به خاطر چنین انتقادها و موضعگیری هایی از برنامه خود عقب نشینی نمی کند، بلکه به همکاری و رایزنی با کشورهای دیگر برای گسترش همکاری ها در همین چارچوب و برای دستیابی به رهیافت برد ـ برد ادامه خواهد داد.
وی با بیان اینکه «راه ابریشم برنامه ای بزرگ با مقیاس های جهانی است که آسیا و اروپا را به قاره های دیگر وصل می کند»، گفت: برنامه راه ابریشم چین در برگیرنده کریدورهای اقتصادی، بخش های همکاری در زمینه انرژی، تجارت، حمل و نقل و بسیاری زمینه های دیگر است که توسعه اقتصادی پایدار منطقه و جهان را فراهم می کند و باعث ایجاد فرصت های شغلی فراوان می شود.
بررسی ها نشان می دهد که از زمان اعلام طرح «یک کمربند – یک جاده» تاکنون بیش از 60 کشور و سازمان بین المللی و منطقه ای نسبت به آن واکنش مثبت نشان داده اند و بسیاری از این کشورها قراردادها و توافقنامه هایی با چین در این راستا امضا کرده اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: این کشورها می گویند طرح ابداعی برای آنها و اقتصاد کشورشان و همچنین یکپارچگی اقتصادی منطقه ای اهمیت فراوانی دارد.
این طرح را سال 2013 میلادی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین پس از در اختیار گرفتن سکان رهبری کشور مطرح کرد که شامل برنامه احیای راه ابریشم دریایی و زمینی است.
چین یک صندوق ویژه راه ابریشم با سرمایه 40 میلیارد دلاری تاسیس کرد که از آن برای اجرای طرح های زیربنایی منطقه ای استفاده خواهد شد.
بخشی از وام های بانک زیرساخت سرمایه گذاری آسیایی چین نیز که از اواسط ماه آینده میلادی فعالیت خود را آغاز می کند، به این طرح ها اختصاص داده خواهد شد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.