​انتقال ۷۰۰ کیلوگرم زباله اتمی انگلیس به آمریکا

قرار است ۷۰۰ کیلوگرم از زباله‌های هسته‌ای انگلیس طبق توافقی به آمریکا انتقال یابد

یک منبع در دولت انگلیس گفت انگلیس ۷۰۰ کیلوگرم زباله هسته ای را بر اساس توافقی که دیوید کامرون نخست وزیر این کشور روز پنجشنبه در نشست ایمنی هسته ای در واشنگتن آن را اعلام می کند به آمریکا منتقل خواهد کرد.  
در مقابل این محموله که بزرگترین میزان اورانیوم با غنای بالا به شمار می آید ، آمریکا نیز نوعی دیگر از زباله های هسته ای را که می تواند در تولید ایزوتوپهای پزشکی برای درمان برخی از انواع سرطان استفاده شود به اروپا منتقل می کند.  
این منبع در دولت انگلیس که خواست نامش فاش نشود گفت :« نخست وزیر قرارداد مهمی را که با آمریکا و یوراتم (جامعه اروپایی انرژی اتمی) درباره آن توافق کرده ایم اعلام خواهد کرد.»  
وی افزود: «این توافق برای همه طرفها سودآور است. از زباله ها خلاص می شویم و چیزی را خواهیم گرفت که به ما در مبارزه با سرطان کمک خواهد کرد.»  
در نشست ایمنی هسته ای در واشنگتن که به مدت دو روز ادامه دارد و رهبران بیش از ۵۰ کشور حضور دارند انگلیس و آمریکا همچنین طرحی را برای آموزش مشترک در سال کنونی برای آزمایش توانمندی دو کشور و صنایع هسته ای در تعامل با حمله سایبری در بخش هسته ای غیرنظامی اعلام خواهند کرد.  
این منبع افزود این واکنشی به گزارشهای اطلاعاتی در خصوص تهدیدی مشخص نیست اما «برنامه ریزی محتاطانه» است.  
روزنامه «دی اچ» بلژیک هفته گذشته اعلام کرد دو عامل انتحاری که خود را در بروکسل منفجر کردند در اصل حمله به تاسیسات هسته ای را در بلژیک بررسی می کردند.  
انگلیس بیش از ۱۰ میلیون پوند (۱۴ میلیون دلار) برای بهبود استانداردهای ایمنی هسته ای در سطح جهان هزینه خواهد کرد و همچنین به صورت جداگانه نظامی را برای کمک به کشورهای دیگر در تقویت توانمندی خود در مقابله با حملات سایبری به بخش‌های هسته ای آغاز خواهد کرد. 
این منبع افزود ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و آرژانتین از جمله کشورهایی هستند که پیش بینی می شود این نظام آنها را دربر بگیرد. این منبع اضافه کرد: «به ما گفتند می خواهند از تجربه ما در این زمینه استفاده و با ما همکاری کنند.»

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.