شباهت ترور فخری‌زاده با سقوط هواپیمای اوکراینی!

حدود ده روز قبل سردار محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ترور شد و به شهادت رسید.

با وجود گذشت این زمان نسبتاً طولانی از وقوع این حادثه هنوز جزییات چگونگی ترور و پاسخ ابهام‌های مطرح‌شده در این باره به شکل رسمی اعلام نشده است.

اما آنچه تا این لحظه از سوی مقامات امنیتی، نظامی و سیاسی و همینطور فرزند آقای فخری‌زاده درباره‌ی این ترور مطرح شده به این شرح است:

علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی: «دشمن ۲۰ سال به دنبال به شهادت رساندن ایشان بود…سیستم‌های اطلاعاتی کشور با دقت احتمال وقوع حادثه و محل بروز احتمالی حادثه علیه ایشان را پیش‌بینی کرده بودند…متاسفانه جدیت مورد نیاز اعمال نشد و این بار دشمن موفق شد‌…پیش از این عملیات‌های فراوانی علیه شهید فخری‌زاده انجام شده بود که ناکام مانده بود».

علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران: «۱۱ پاسدار همراه شهید فخری‌زاده به عنوان تیم حفاظتی بودند…تیربار ماهواره‌ای به صورت آنلاین کنترل می‌شد و تروریستی در صحنه نبود…۱۳ تیر از تیربار شلیک شد و تیربار با دوربین پیشرفته روی چهره شهید فخری‌زاده زوم بود و از هوش مصنوعی کمک گرفته بودند. این تیربار فقط روی چهره شهید فخری‌زاده متمرکز بود».

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور روحانی که سابقه‌ی فعالیت در وزارت اطلاعات را دارد در توییتی که به نظر پاسخی به برخی روایت‌ها می‌آید، نوشت: «‌هشدار. اجازه ندهیم خیال‌پردازی‌های هالیوودی مانع مسئولیت‌پذیری حرفه‌ای شود».

‌حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی: «عوامل این ترور از یک شکاف امنیتی استفاده کردند».

علی ربیعی، سخنگوی دولت: «محل وقوع و هدف ترور پیش بینی شده بود و با کمی دقت و رعایت پروتکل های حفاظتی می توانستیم این جنایت را ناکام بگذاریم…وزارت اطلاعات با اشرافی که داشته از چند ماه قبل و حتی چند روز قبل از حادثه، اطلاعات لازم را در قالب هشدار انجام عملیات تروریستی به صورت دقیق، با جزییات و ذکر مکان های احتمالی و اهداف عملیات در اختیار سازمان‌ها و نهادهای حفاظتی مربوطه قرار داده بود…وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی وظیفه‌ی خود را در زمینه‌ی اشراف در اصل قضیه ترور و اطلاع‌رسانی و هشدار قبل از حادثه انجام داده است، ولی این احتمال وجود دارد که برخی جوانب و پروتکل‌های حفاظتی با دقتی که انتظار می‌رود رعایت نشده باشد».

فرزند شهید فخری‌زاده: «تیم حفاظتی در روزی که این اتفاق می‌افتد به ایشان خیلی می‌گویند که با توجه به شرایط امروز حرکت نکنیم. حرفی که حاج‌آقا در پاسخ می‌زند این است که «من بعدازظهر کلاس دارم، باید صبح بروم مطالعه کنم. و اینجا شرایط برگزاری کلاس مجازی را ندارم»، به‌خاطر این کلاس و‌ جلسه‌ی مهمی که داشتند هر چه به ایشان می‌گویند امروز برنگردید، می‌‌گویند «نه، من حتما باید به کلاس و جلسه برسم»».

بنا به این روایت‌ها که تاکنون منتشر شده به‌نظر می‌آید که یک نهاد امنیتی که مسئولیت جمع‌آوری اطلاعات مربوط به پیش‌بینی این ترور را داشته است توانسته زمان و مکان احتمالی ترور را تشخیص داده اما این اطلاعات به درستی به نهاد امنیتی دیگر که مسئولیت حفاظت از معاون وزیر دفاع را بر عهده داشته منتقل نشده است و این بار بر خلاف موارد قبلی در دو دهه‌ی گذشته ماموریت عوامل ترور با موفقیت به پایان رسیده است. زیرا اگر خطر جدی ترور و «هشدار انجام عملیات تروریستی» به طور کامل و صحیح منتقل شده بود، قاعدتاً تیم حفاظت در برابر مخالفت آقای فخری‌زاده با عدم بازگشت به تهران یرخورد جدی‌تر می‌داشت.

بنا بر تحلیل‌ها و حرف‌هایی که در این روزها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، این عدم انتقال صحیح اطلاعات یادآور «خطای انسانی» در پرونده‌ی سقوط هواپیمای اوکراینی است.

غلامعباس ترکی، دادستان نظامی استان تهران درباره‌ی یکی از خطاهای رخ داده در آن حادثه گفته است: «کاربر سامانه‌ی پدافندی، مشخصات هدف شناسایی شده را به مرکز هماهنگی مربوط اعلام می‌کند، ولی پاسخی دریافت نمی‌کند و اطلاعات ثبت شده نشان می‌دهد که “پیام سامانه‌ی دفاعی با مرکز هماهنگی مبادله نشده” و قبل از مبادله‌ی پیام و دریافت پاسخ، متاسفانه کاربر اقدام به شلیک کرده، در حالی‌که این “قطع ارتباط” تنها در حد چند ثانیه بود. کاربر سوال را می‌پرسد و منتظر پاسخ نمی‌شود و “بر اساس تشخیص خودش”، شلیک را انجام می‌دهد».

به‌نظر می‌رسد همانطور که در سقوط هواپیمای اوکراینی اختلال ارتباطی میان کاربر سامانه‌ی پدافندی با مرکز هماهنگی وجود داشته است به شکلی که «پیام سامانه‌ی دفاعی با مرکز هماهنگی مبادله نشده» و به علت این «قطع ارتباط» کاربر پدافند «بر اساس تشخیص خودش» شلیک کرده است؛ در پرونده‌ی ترور فخری‌زاده نیز اختلالی مشابه و سیستمی پیش آمده است، به شکلی که اطلاعات زمان و مکان ترور به درستی به نهاد حفاظتی منتقل نشده و به علت این «قطع ارتباط»، تیم حفاظتی نیز «بر اساس تشخیص خودش» در موضوع ترور «جدیت مورد نیاز» را نداشته است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.