​مأموریت شکست خورده؛ هواپیما ۸.۶ میلیون دلاری مبارزه با مواد مخدر آمریکا در افغانستان به پرواز درنیامد

وزارت دفاع و اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا هواپیمایی به ارزش ۸.۶ میلیون دلار برای پیشبرد عملیات‌های مبارزه با مواد مخدر در مناطق جنگی افغانستان خریداری کرده‌اند که هنوز هم حتی یکبار هم پرواز نکرده‌اند.

وزارت دفاع و اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا هواپیمایی برای استفاده در عملیات‌های مبارزه با مواد مخدر در مناطق جنگی افغانستان خریداری کرده‌اند که تاکنون این هواپیما بلااستفاده باقی مانده است.
اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا هواپیمای مدل ATR۵۰۰ را در ماه سپتامبر ۲۰۰۸ میلادی با هزینه ۸.۶ میلیون دلار خریداری کرد. هزینه این برنامه پس از گذشت ۸ سال بدون اینکه حتی این هواپیما یکبار برای انجام مأموریتی به پرواز در آید، افزایش یافته است.
دفتر بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا گفت: ۷ سال پس از خریداری این هواپیماها، هنوز هم آنها غیرقابل عملیاتی بودن هستند و هرگز در افغانستان پرواز نکردند.
بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا فهرستی از مشکلات این برنامه شامل ضرب‌الاجل و بودجه‌های کلان صرف شده آن را ارائه کرد.
در گزارش بازرس کل آمده است: حتی اگر این هواپیما فردا پرواز کند و مأموریتی انجام دهد، بسیار دیر است که مأموریت اداره مبارزه با مواد مخدر در افغانستان انجام شود.
«والری هندرسون» سخنگوی پنتاگون گفت: بودجه‌رسانی به این برنامه در سال مالی ۲۰۱۶ میلادی متوقف شده است.
اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا قراردادی ۱.۹ میلیون دلاری را در ماه دسامبر ۲۰۱۲ میلادی برای ساخت مکانی برای این هواپیما در فرودگاه بین‌المللی کابل اختصاص داد اما بازرس کل گفت که این هواپیما هرگز در این مکان مستقر نخواهد شد.
در ماه دسامبر سال گذشته، سازمان ملل متحد گزارش داد؛ از سال ۲۰۰۱، زمین‌هایی که برای کشت تریاک استفاده می‌شود ۶۰ درصد گسترش یافته است و به ۲۰۹هزار هکتار رسیده است. هروئین و مورفین افغانستان که ارزش آن ۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است، حدود ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می‌دهد.
در همان ماه، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان هشدار داد که با پایان یافتن جنگ و فرار پول‌های کمکی از کشور، تجارت تریاک قطعاً افزایش خواهد یافت. با این حال، وی اظهار داشت که پروژه‌های آمریکا در زمینه‌ بازسازی، به‌‌ویژه پروژه‌هایی که به «بهبود آبیاری، جاده‌ها و کمک‌های کشاورزی» اختصاص یافته بودند، احتمالاً انفجار در کشت تریاک را رهبری می‌کردند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.