​کنوانسیون ایمنی هسته ای در آستانه اجرایی شدن

یوکیا آمانو گفت: فقط شش کشور دیگر باید اصلاحیه کنوانسیون ایمنی هسته ای برای اجرایی شدن را تصویب کنند.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: فقط شش کشور دیگر باید اصلاحیه (بازنگری)‌ کنوانسیون ایمنی هسته ای را تصویب کنند تا کشورها ملزم به اجرای قانونی شوند که میزان حمایت از موسسات و مواد هسته ای را تقویت می کند.
آمانو گفت: "اصلاحیه بعد از اینکه کشورهای صربستان و‌ جزایر مارشال روز چهارشنبه آنرا رسما تصویب کردند در آستانه اجرای شدن قرار گرفته است و انتظار می رود شش کشور دیگر روزهای پنج شنبه و فردا جمعه اوراق تصویب آنرا ارسال نمایند". وی به اسامی این شش کشور اشاره ای نکرد.
آمانو که برای شرکت در نشست سران ایمنی هسته ای در واشنگتن به سر می برد گفت: این (‌تصویب اصلاحیه و اجرای آن)  گام بسیار مهم دیگری برای تقویت ایمنی هسته ای خواهد بود.
پاکستان هفته گذشته این اصلاحیه را تصویب کرد.
آمانو پیشتر روز چهارشنبه طی سخنانی در واشنگتن گفته بود اجرایی شدن این اصلاحیه احتمال اینکه تروریست ها بتوانند سلاح های رادیو اکتیو یا بمب های کثیف را منفجر کنند کم خواهد کرد.
تا قبل از ده سال پیش ۱۵۲ کشور این کنوانسیون تصویب کرده بودند و آمانو برای اصلاحیه این کنوانسیون تلاش کرد. برای اجرای شدن این کنوانسیون اصلاح شده ایمنی هسته ای باید دو سوم این اعضا (‌۱۰۲ کشور از ۱۵۲ عضو  )‌  آنرا تصویب نمایند.
بازنگری کنوانسیون ایمنی هسته ای کشورها را به رعایت قانونی ملزم می کند که بر اساس آن باید از تاسیسات هسته ای که شامل استفاده داخلی، انباشت و نقل و انتقال مواد هسته ای است حمایت کنند. علاوه بر آن کشورها برای یافتن مواد هسته ای به سرقت رفته یا قاچاق شده همکاری تنگاتنگ خواهند کرد.
اما آمانو گفت: باید برای اینکه این اصلاحیه در سطح جهانی اجرایی شود تلاش بیشتری کرد و باید این امر تضمین شود که همه کشورهایی که توانایی هسته ای دارند از جمله کره شمالی به این قانون پایبند باشند نه فقط کشورهایی که آنرا تصویب می کنند .
نشست بین المللی امنیت هسته ای در واشنگتن آغاز شد. سران بیش از ۵۰ کشور جهان در این نشست حاضر خواهند بود.
نشست بین المللی امنیت هسته ای در واشنگتن آغاز شد.
سناریو بسیار خطرناک و فاجعه بار احتمال دستیابی گروه تروریستی داعش به بمب های کثیف محور  گفتگوهای نشست بین المللی امنیت هسته ای است . رسانه های  امریکا اعلام کردند باراک اوباما روز جمعه در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای، با نمایندگان  ۱+۵ و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف بررسی پیشرفت صورت گرفته در اجرای توافق هسته‌ای با ایران دیدار می کند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.