​ترامپ: باید دقت و کنترل بیشتری در مناطق مسلمان‌نشین اعمال شود

نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: باید دقت و کنترل بیشتری در مناطق مسلمان‌نشین اعمال شود و نگاه دقیق‌تر و جدی‌تری به مساجد داشته باشیم چون اتفاقات زیادی در مساجد رخ می‌دهد.

دونالد ترامپ از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه آمریکا بار دیگر ایران را به  تلاش برای  دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم و تصریح کرد: با توجه به توافقی که دولت اوباما با ایران داشت و نابخردانه‌ترین توافقی است که من تاکنون دیده‌ام، ایران می‌تواند طی ۱۰ سال به سلاح هسته‌ای دست یابد.
دونالد ترامپ خطاب به اندرسون کوپر مجری سی‌ان‌ان گفت: «من اظهارات تد کروز را شنیدم. زادگاه او ایالت فلوریدا نیست، تگزاس است، شاید هم کانادا. اما تا آنجایی که من می‌دانم تگزاس است و تعجب می‌کنم که چرا شما این موضوع را اصلاح نکردید.» او درباره کوری لواندوفسکی مدیر برنامه‌های تبلیغاتی‌اش که به ضرب و جرح یک خبرنگار متهم شد، گفت: «اخراج این فرد کار سختی نیست اما من نمی‌خواهم زندگی او را خراب کنم. تا آنجایی که من می دانم لواندوفسکی نمی‌دانسته  که آن خانم خبرنگار است. او از نیروهای امنیتی گذشته بود و دست مرا گرفت. او نمی‌خواست سؤالی بپرسد چون کنفرانس خبری تمام و سؤالها پاسخ داده شده بود. اتهامی که به او (مدیر تبلیغات) زده‌اند ناعادلانه است».
مجری گفت: «بعد از حمله تروریستی اخیر در لاهور پاکستان شما در توئیتر نوشتید «من به‌تنهایی می‌توانم مشکل را حل کنم»، آیا منظور شما این است که می‌توانید به‌تنهایی مشکل تروریسم را در پاکستان حل کنید؟».
ترامپ در پاسخ به این سؤال گفت: «بله، من می‌توانم».
مجری گفت: «مشکلات زیادی در بسیاری از کشورها وجود دارد، در آمریکا هم مشکلاتی وجود دارد، شما چطور می‌توانید مشکل پاکستان را حل کنید؟».
ترامپ پاسخ داد: «مشکل پاکستان بسیار  مهم است و این کشور برای ما هم اهمیت دارد چون آنها سلاح هسته‌ای دارند. من درباره تروریسم افراط‌گرای اسلامی صحبت می‌کنم. من این مشکل را بسیار بهتر از هر فرد دیگری می‌توانم حل کنم».
مجری: «شما گفته‌اید نگران اشاعه سلاح‌های هسته‌ای هستید، اما در عین حال گفته‌اید ممکن است از  ژاپن و کره جنوبی برای ساخت سلاح هسته‌ای حمایت کنید، آیا این اظهارات در تناقض نیستند؟»، ترامپ گفت: «نه، اصلاً. کره شمالی سلاح هسته‌ای دارد. هیچ‌کس از رئیس جمهور ما نمی‌ترسد و به او احترام نمی‌گزارد. ما از بسیاری از کشورها حمایت نظامی می‌کنیم. ما از کشورهایی مثل عربستان حمایت نظامی می‌کنیم. خیلی‌ها نمی‌دانند، ما از ژاپن حمایت می‌کنیم. ما از آلمان و کره جنوبی حمایت می‌کنیم».
مجری پرسید: «پس برخی از موارد گسترش سلاح‌های هسته‌ای از نظر شما ایرادی ندارد؟»، ترامپ در پاسخ افزود: «نه، اصلاً این‌طور نیست. من از گسترش هسته‌ای متنفرم. اکنون چند کشور سلاح هسته‌ای دارند؟ ایران به‌دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است. با توجه به توافقی که دولت اوباما با ایران داشت و نابخردانه‌ترین توافقی است که من تاکنون دیده‌ام، ایران می‌تواند طی ۱۰ سال به سلاح هسته‌ای دست یابد. به‌نظر من خیلی خوب است که ژاپن بتواند در مقابل کره شمالی از خود دفاع کند، همین‌طور کره جنوبی و عربستان. نه اینکه لزوماً سلاح هسته‌ای داشته باشند بلکه بتوانند از خودشان به‌خوبی دفاع کنند. من فکر می‌کنم گسترش سلاح هسته‌ای به هر حال اتفاق می‌افتد مگر اینکه کلاً آن را از بین ببریم. در حال حاضر بسیاری از کشورها سلاح هسته‌ای دارند مثل پاکستان، چین، روسیه و غیره. من نگران گسترش سلاح هسته‌ای هستم. وقتی اوباما گفت گرم شدن کره زمین بزرگترین تهدید است من گفتم حتماً شوخی می‌کند. از نظر من بزرگترین تهدید، تهدید هسته‌ای است. اگر به پولی که در زمینه نظامی در آمریکا هزینه می‌شود نگاه کنیم می‌بینیم چندان برای خودمان خرج نمی‌کنیم. ما از این کشورها محافظت می‌کنیم و دیگر استطاعت ادامه این کار را نداریم».
در بخش دیگری از برنامه مجری به موضوع اظهارات ترامپ درباره همسر تد کروز اشاره کرد و گفت: فکر نمی‌کنید این بحثها برای کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود مناسب نیست و بیشتر شبیه حرفهای کودک پنج‌ساله است؟ آیا بهتر نیست موضوع خانواده را از سیاست جدا کنید؟ ترامپ: «کاملاً درسته و من موافقم».
مجری پرسید: «پس چرا در صفحه توئیتر خود آن مطالب را نوشتید؟» ترامپ گفت: «من ترجیح می‌دهم بیشتر درباره اشاعه هسته‌ای صحبت کنم. اما این من نبودم که عکس خانوادگی را در ایالت یوتا پخش کرد، تد کروز این کار را کرد».
یکی از حضار پرسید: «اگر شما رئیس جمهور شوید در مواجهه با تهدیدهای تروریستی چه‌کاری برای حقوق مبتنی بر قانون اقلیت‌های مذهبی انجام خواهید داد؟»، ترامپ جواب داد: «ما با اسلام افراطی مشکل داریم البته رئیس جمهور درباره این موضوع صحبت نمی‌کند. مشکل ما در این زمینه بسیار جدی است. اگر ما درباره این موضوع بحث نکنیم نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم. ما باید در مقابل داعش محکم بایستیم و آنها را از روی زمین هرچه زودتر از بین ببریم و گزینه دیگری نداریم. من مخالف جنگ عراق بودم و با سیاست اوباما برای نگه داشتن نیروها هم مخالف هستم. ما باید بسیار هوشیار و در عین حال سختگیر باشیم. ما نمی‌دانیم آنهایی که از سوریه می‌آیند چه‌کسانی هستند. من فکر می‌کنم باید دقت و کنترل بیشتری در مناطق مسلمان‌نشین اعمال شود و نگاه دقیق‌تر و جدی‌تری به مساجد داشته باشیم چون اتفاقات زیادی در مساجد رخ می‌دهد».
مجری در ادامه پرسید: «شما به مسلمانان آمریکا اعتماد دارید؟».
ترامپ گفت: «به بسیاری از آنها اعتماد دارم اما به عده‌ای هم اعتماد ندارم. مشکل ما جدی است. هیچ‌کس دوست ندارد این را جنگ بنامد اما این یک جنگ است».
دونالد ترامپ در بخش دیگری از این برنامه درباره سابقه خانوادگی و کاری‌اش حرف زد و گفت زمانی که کارش را آغاز کرده پول کمی در اختیار داشته است.
او در پاسخ به سؤالی درباره اینکه از دید او سه عملکرد مهم دولت فدرال چیست، گفت:« امنیت، بهداشت و درمان و آموزش. اما مسائل امنیتی و ارتش هم بسیار مهم‌اند».
ترامپ درباره ناتو گفت: «ما برای ناتو میلیاردها دلار هزینه می‌کنیم. آمریکا نمی‌تواند بیش از این نقش پلیس را برای کشورهای دنیا داشته باشد. چرا کشورهای دیگر عضو ناتو درباره اوکراین خیلی حرف نمی‌زنند و فقط ما در این مورد بیش از همه صحبت می‌کنیم؟ تغییراتی باید در ناتو ایجاد شود».
مجری پرسید: «شما شش ماه پیش گفتید از هر کدام از نامزدهای جمهوری‌خواه که در انتخابات مقدماتی برنده شوند حمایت می‌کنید. من از آقای کروز هم سؤال کردم. نظر شما الآن چیست؟» ترامپ گفت: «من نیازی به حمایت کروز ندارم. من از حمایت بیشتری از سوی مردم برخوردارم. کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه رفتاری بسیار غیرمنصفانه با من داشته است. من فکر می‌کنم باید در مبارزات انتخاباتی انعطاف‌پذیر بود و به همین دلیل است که تغییراتی در خودم ایجاد کرده‌ام».
مجری پرسید: «آیا شما به عذرخواهی کردن عقیده دارید و آخرین باری که عذرخواهی کردید کی بود؟».
ترامپ: «من می‌گویم اگر کاری اشتباه کردید عذرخواهی باید کرد ولی در زمانی که اشتباهی انجام نشده است  من اعتقادی به عذرخواهی ندارم، مثلاً در مورد مسئله‌ای که برای مدیر تبلیغات من پیش آمد گفتند "چرا معذرت‌خواهی نمی‌کنی؟" اما من برای چه باید عذرخواهی کنم. من چند سال پیش از مادرم برای استفاده از کلمات زشت عذرخواهی کردم».

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.