​افزایش فشارها بر کره شمالی و خطر بروز درگیری در شبه جزیره کره

«پارک گئون هی» رئیس جمهور کره جنوبی قصد دارد در جریان برگزاری اجلاس سران هسته ای در واشنگتن که از امروز پنجشنبه آغاز شده، با همتای آمریکایی خود در باره تحریم ها و فشارهای بیشتر بر کره شمالی مذاکره کند؛ مذاکراتی که می تواند شرایط رو به وخامت شبه جزیره کره را بحرانی تر کند.

به نظر می رسد که کره جنوبی و آمریکا عزم خود را بر افزودن فشارها بر کره شمالی جزم کرده اند و از دیدگاه کارشناسان، احتمال دارد منطقه با توجه به شرایط موجود، در روزهای آینده شرایط ملتهب تر و بحرانی تری را تجربه کند.
«پارک» قبل از عزیمت به آمریکا، بار دیگر کره شمالی را به تحریم های بیشتر تهدید کرد و گفت که این کشور برای رهایی از شرایط کنونی چاره ای جز پایان فعالیت های تسلیحاتی خود ندارد.
بیان این اظهارات در شرایطی است که بزرگترین رزمایش نظامی کره جنوبی و آمریکا هم اکنون در منطقه در جریان است و کره شمالی هر روز خشم خود را از این بابت با پرتاب موشک های کوتاه برد و میان برد و حتی بالستیک نشان می دهد.
در شرایطی که تصور می شد با وساطت چین و روسیه اوضاع منطقه بهبود یابد و طرفین وارد گفت وگو شوند، اما اینگونه نشد و مشخصا مساله مذاکرات شش جانبه هسته ای پکن نیز کنار گذاشته شد و حتی چین هم اخیرا در این باره اظهار نظر تازه ای نداشته است.
در سال ۲۰۰۳ میلادی، مذاکرات شش جانبه ای بین آمریکا، روسیه، چین، ژاپن و کره شمالی و جنوبی درباره عاری سازی منطقه شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای آغاز شد ولی در دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی این مذاکرات با آزمایش اتمی کره شمالی متوقف شد.
با این حال و بر خلاف مسیری که می بایست طی می شد تا همه طرف های مذاکره کننده در پایتخت چین دور هم جمع شوند تا گفت وگوهایی شش جانبه بار دیگر شکل بگیرد، برخی کشورها انجام مذاکرات دوجانبه، سه جانبه و چهارجانبه را دنبال می کنند.
در اولین بخش انتظار می رود که «پارک گئون هی» و «باراک اوباما» روسای جمهور کره جنوبی و آمریکا در حاشیه اجلاس سران هسته ای در واشنگتن با یکدیگر، روند اجرای تحریم های سخت علیه کره شمالی را بررسی کنند.
پس از این، دور تازه ای از گفت و گوهای آنها با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن آغاز می شود تا این کشور نیز در کنار متحدانش برای فشار بیشتر بر کره شمالی آماده باشد.
از سوی دیگر احتمال می رود یک نشست نیز میان کشورهای کره جنوبی، آمریکا، چین و ژاپن هم با حضور «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در واشنگتن برگزار شود.
در شرایطی که چین خواستار در نظر گرفتن مساله امضای پیمان دائمی صلح و توجه به نگرانی های کره شمالی شده است، طرفین دیگر ماجرا از جمله سئول و واشنگتن فقط به دنبال اجرای قوی تحریم های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ و تحت فشار گذاشتن این کشور بخصوص در زمینه اقتصادی هستند.
پیشتر هم اعلام شده بود که فشارهای تحریمی می تواند اقتصاد کره شمالی را که قبل از این ضعیف بوده است در معرض مخاطرات جدی قرار دهد.
با این حال، بزرگترین نگرانی اینک وضعیت انفجاری و خطر بروز درگیری ها در شبه جزیره کره است که بتدریج به یک کانون گرم درگیری و منازعات پردامنه تبدیل می شود.
چین پیشتر اعلام کرده بود که اوضاع به شدت پیچیده و حساس است و «وانگ یی» وزیر امور خارجه این کشور در روزهای اخیر بارها خواستار توجه به نگرانی های کره شمالی شده اما طرفین دیگر؛ تمایلی به آن نشان نداده اند و آمریکا و کره به درخواست چین وقعی نمی نهند.
دیگر موضوع نگران کننده، تصمیم آمریکا و کره جنوبی برای استقرار سامانه موشکی «تاد» در شبه جزیره کره است که در کنار برگزاری رزمایش بزرگ این دو کشور، هم کره شمالی را عصبانی می کند و هم به دلیل برد بالای این سامانه چین به شدت به آن معترض است.
شبه جزیره کره اکنون به کانون برگزاری رزمایش ها، نشست و برخاست بمب افکن های پیشرفته و سرازیر شدن ناوهای هواپیمابر و هسته ای تبدیل شده و آبهای شرقی نیز هر روز شاهد فرود آمدن موشک های کره شمالی است که خشم این کشور را از وضعیت موجود نمایان می سازد.
افزودن بر فشارها و تحریم ها بر کره شمالی احتمالا می تواند اوضاع را در این منطقه بدتر کند و گفت وگو در این باره در واشنگتن هم برای پیونگ یانگ نوعی تهدید جدید به حساب می آید و به همین دلیل این کشور بار دیگر در روز سه شنبه یک فروند موشک به آبهای شرقی پرتاب کرد تا نگرانی هایش را از این بابت نشان دهد.
کره شمالی با توجه به اینکه مذاکرات کره و آمریکا علیه این کشور خواهد بود، خواستار لغو اجلاس سران هسته ای شده است.
کره شمالی بر این باور است که آمریکا می کوشد از این اجلاس به عنوان فرصتی برای مهار کردن برنامه تسلیحاتی هسته ای پیونگ یانگ استفاده کند.
خبرگزاری کره شمالی نیز در گزارشی ضمن انتقاد از برگزاری این اجلاس دو روزه آن را شرم آور ترین کنفرانس تاریخ توصیف کرده است.
کره شمالی تاکید کرده است که آمریکا می کوشد با هر وسیله و به هر قیمتی مانع توسعه نیروی بازدارندگی تسلیحاتی هسته ای پیونگ یانگ شود که ابزار دفاعی این کشور به حساب می آید.
از سوی دیگر این کشور افزوده است که برنامه تسلیحاتی هسته ای کره شمالی کنار گذاشته نمی شود مگر اینکه آمریکا به دشمنی خود با پیونگ یانگ پایان دهد.
شاید در چنین شرایط بحرانی که هر روز زوایای مبهم تر و خطرناکتری به خود می گیرد، درایت مندانه ترین تصمیم بازگشت به مذاکرات و آماده شدن برای پیمان صلح دائمی است که برای شبه جزیره کره جز صلح و امنیت ارمغان دیگری ندارد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.