کمک موش‌های با تغییرات ژنتیک برای کشف واکسن زیکا

تیمی از دانشمندان آمریکایی در دستاوردی چشمگیر، نخستین مدل حیوانی را برای آزمایش واکسن‌ها و داروهای مختلف به منظور مبارزه با ویروس زیکا طراحی کرده‌اند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس با موفقیت توانسته‌اند نخستین مدل موش را برای تسریع در توسعه داروی زیکا طراحی کنند. این تحقیق در حال حاضر سرنخ‌هایی در مورد پاتوژن‌های ویروس ارائه کرده است.
تقاضایی بالایی برای غربالگری ضد ویروس‌ها وجود دارد اما تا کنون روش مناسبی برای آزمایش آن‌ها وجود نداشت. کشت سلول در آزمایشگاه نمی‌تواند بطور کامل به تشخیص بهره‌وری دارو کمک کند، زیرا باید آن را روی موش یا انسان آزمایش کرد. این کار به کاندیدهای دارویی و واکسن‌ها اجازه می‌دهد کارآمد بودن خود را آشکار کنند.
محققان ویروس زیکا را که در سال ۲۰۱۰ در آسیا ایزوله شده بود، به چندین مدل مختلف موش مهندسی ژنتیکی شده تزریق کردند. شیوع کنونی این بیماری در آمریکای جنوبی می‌تواند از اجداد ویروس زیکای آسیایی منشأ گرفته باشد که این گونه یکی از اعضای آن است.
موشهای معمولی پس عفونی شدن با ویروس زیکا به بیماری دچار نشدند. تنها زمانی که محققان این ویروس را به موش‌های مهندسی شده دارای کمبود پاسخ ایمنی ذاتی تزریق کردند، آن‌ها به بیماری قابل تشخیص مبتلا شدند. موش‌های جوان بیشتر مستعد ابتلا هستند. این موش ها بیحال شده، وزن از دست دادند و پس از شش روز از ابتلا مردند. موش‌های پیرتر نیز بیمار شدند اما همیشه به عفونت ابتلا پیدا نمی‌کردند و در نهایت بهبود یافتند.
این مدل موش در حال حاضر برای آزمایش ضدویروس‌ها قابل استفاده است.
جزئیات بیشتر در مجله (Tropical Medicine and Hygiene AJTMH) منتشر شده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.