روحانی: نمی‌خواهیم بین ایران و کشورهای منطقه فاصله باشد/ تقصیر ما نیست که برخی کشورها جنگ شاهزادگان دارند

رئیس‌جمهور گفت: ۲۴ طرح و پروژه مهم به ارزش هزار و ۳۸میلیارد تومان در دولت دوازدهم در هیات وزیران برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است.

حجت‌السلام حسن روحانی روز شنبه در سفر به سیستان‌وبلوچستان با حضور در ورزشگاه شهید حسینی طباطبایی زابل در جمع مردم این شهرستان اظهار داشت: نخستین سفر استانی خود را به استانی اختصاص دادم که مردم آن بیشترین مشارکت را در انتخابات داشته‌اند.
وی گفت: بسیار خوشحالم و خداوند را شکرگزارم که امروز توفیق یافتم تا مهمان مردم سرافراز و دلاور سیستان‌وبلوچستان و زابل باشم. مردم این استان در تاریخ انقلاب اسلامی بار مسئولیت سنگین حراست از ایران عزیز و مرزهای شرقی کشور را بر عهده داشته اند.

اهم اظهارات ریاست جمهوری را به نقل از خبرگزاری ها در ادامه می خوانید:
* اینجا سرزمینی است که حتی اسطوره‌های تاریخی ما به نام این سرزمین در تاریخ جای گرفته‌اند. سرزمینی که در واقع حامل پیام ایران و اسلام به شبه قاره هند بود و از دریاچه هامون مرز ایران بزرگ و شبه قاره هند یاد می‌شد.
* مردم همین دیار بودند که قند پارسی را به بنگاله بردند و مردم همین سرزمین بودند که فرهنگ عظیم اسلام را به شبه قاره هند و شرق جهان بردند. گرچه به ظاهر سیستان‌وبلوچستان دارای تنوع مذهبی و قومی است اما در واقع تمام مذاهب از یک درخت به نام اسلام و قرآن سرچشمه می‌گیرند.
* همه اقوام ایرانی از ایرانیت سرچشمه می‌گیرند و افتخار همه ما این است که ایرانی و مسلمان هستیم. سیستان‌وبلوچستان سرزمین بزرگان، شهیدان و علمایی همچون آیت‌الله سیستانی است. امروز در جایگاهی زندگی می‌کنیم که افتخار ماست که وحدت خود را حفظ کردیم و سیستان‌وبلوچستان علاوه بر وحدت خود، مرزبانی ایران اسلامی در طول تاریخ را بر عهده داشته است.
* شما در دفاع مقدس و حتی در زلزله غرب کشور هم حضور یافتید و از مردم کرمانشاه حمایت کردید که این وحدت مردم در حوادثی که رخ می‌دهد نشان‌دهنده این است که ایران با موفقیت می‌تواند از حوادث مختلف عبور کند. مردم ایران در سراسر کشور وحدت و ایمان خود را به خوبی حفظ کردند و اینکه تروریست‌ها در همه جا جز ایران نفوذ کردند به دلیل وحدت و ایمان مردم به اسلام و محبت اهل بیت(ع) بوده است.
* سیستان، سرزمین بزرگان، علمایی همچون آیت‌الله سیستانی است که امروز به عنوان ملجا شیعه و سنی و کرد در سرزمین عراق است. آن روز که اهل سنت نیاز به حمایت دارند از نجف سخن می‌گویند آن روز که جان کردهای شمال عراق در خطر است، از آن دیار سخن می‌گوید و آن روز که داعش استقلال مردم عراق را تهدید می‌کند به فرمان او مردم در برابر داعش قیام می کنند. آیت‌الله سیستانی گرچه زاده مشهد است، نسل او از این دیار است.
* شهیدان بزرگوار ما از این دیار بودند ایام به نام رسول گرامی اسلامی پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و امام صادق(ع) است. پیامبری که هرچه فخر و شرف ما مسلمانان داریم و هر چه جهان بشریت از علم و دانش دارد در سایه دین متعالی و پیام رسای او است که اشرف مخلوقات است. همه ما برابر عظمت او تسلیم هستم. امروز این عظمت و نام پیامبر و اسلام بیشتر از هر زمان دیگر می‌تواند راهنمای انسان‌ها به سوی سعادت باشد.
* ما امروز در جایگاهی زندگی می‌کنیم که افتخارمان این است که وحدت خود را حفظ کرده‌ایم. سیستان بزرگ از مرزها، امنیت، آرامش و فرهنگ ایران اسلامی دفاع کرد. شما در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس حتی در زلزله اخیر غرب کشور حضور یافتید و به مردم کرمانشاه کمک کردید مردمی که دلشان مالامال از عشق ایران اسلامی است. حوادثی که رخ می‌دهد به ما نشان می‌دهد که مردم ما با همدلی در کنار یکدیگر هستند.
* در این ایام در یمن، عراق، سوریه و آفریقا بین اقوام و گروه‌ها اختلاف می‌بینیم ما مشاهده کردیم مردم دلاور ایران از شیعه و سنی در کنار یکدیگر در مقابل تروریسم‌ها متحد هستند. تروریست‌ها در همه شهرها و کشورهای این منطقه رخنه کرده‌اند جز ایران عزیز. آن هم به دلیل ایمان مردم و اسلام معتدلی که در کنار اسلام متعادل قرار دارد. در سرزمین ما هیچ‌گاه برای تروریست‌ها فرصتی ایجاد نشد.
* امروز ما خوشحالیم که ملت‌های منطقه در کنار ارتش‌های خودشان و کمک کشورهای دیگر توانستند بر تروریسم فائق شوند، نقشه شومی که آمریکا و اسرائیل برای این کشور کشیده بودند برملا کردند. بنا ‌نبود داعش ظرف چند سال از بین برود،‌ بنا بود که منطقه را با داعش و تروریست نابود کنند. آن‌ها می‌خواستند تروریسم و اهداف خود در آسیا و جهان اسلام توسعه دهد و اسلام را بین ببرند و اسرائیل را در منطقه جا بیاندازند. اما مردم بیدار و هوشیار ما توانستند این توطئه‌ها را خنثی کنند.
* امروز ما خوشحالیم که پایگاه داعش در منطقه از بین رفته است. عشق ما پیامبر، خاندان رسالتش و کتاب ما قرآن مجید است ما یک قبله، کتاب، پیامبر، حج، عید فطر و مبعث داریم ما یک اخلاق داریم و آن اخلاق محمدی است ما همه از شیعه و سنی عاشق خاندان رسالت هستیم و دست به دست هم می‌دهیم و ما همواره یار و یاور همه مسلمانان هستیم.
* اگر بعضی از کشورهای منطقه با ما فاصله گرفته‌اند تقصیر خود آنها است ما خواهان این فاصله نبوده ایم ما نمی خواهیم بین ایران و کشورها منطقه فاصله باشد نمی خواهیم بین ایران و دنیای عرب فاصله بیفتد.
* حالا اگر برخی کشورها در درون خود جنگ شاهزادگان دارند یا سه سال است همسایه خود را بمباران می کنند و شکست می‌خورند و اگر سال‌ها به داعش کمک کرده‌اند و شکست خورده‌اند تقصیر ما نیست. ما خواهان دوستی با همه کشورهای منطقه هستیم. من به شما مردم سیستان‌وبلوچستان می‌گویم امروز رابطه ما با کشورهای افغانستان، پاکستان و عمان که جزو همسایگان این استان محسوب می‌شوند، از هر زمان دیگری بهتر است.
* من به خاطر وحدت و برادری‌تان به شما مردم درود می‌فرستم. همه مذاهب از اسلام، قران و پیامبر ریشه می‌گیرد. همه اقوام از ایران و ایرانیت سرچشمه می گیرد و افتخار همه ما این است که ایرانی و مسلمان هستیم. سیستان‌وبلوچستان سرزمین بزرگان، علما و شهدای بزرگ است. اینجا سرزمین آیت‌الله سیستانی است که ملجاء شیعه و سنی و کرد است و از شیعیان، اهل سنت و کردهای عراق هرگاه که به کمک نیاز داشتند، کمک کرده است.
* سرزمین سیستان‌وبلوچستان سرزمین پهلوانان و دلاوران است، سرزمینی که توسعه شرق کشور ایران از اینجا آغاز خواهد شد، دولت یازدهم همه تلاشش این بود که کمبودهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان را جبران کنند. مقدار بودجه عمرانی دولت یازدهم برای سیستان و بلوچستان دوبرابر چهار سال قبل است. این نشان می‌دهد که همه توان‌مان را برای توسعه استان سیستان‌وبلوچستان به کار گرفتیم البته نیاز استان بیش از این‌ها است و تلاش‌های زیادی برای آن انجام گیرد.
* در جلسه وزرا برای طرح‌هایی که در دولت دوازدهم در نظر داریم مقرر شد برای این استان ۲۴ طرح و پروژه مهم به ارزش ۱۳۰۸ میلیارد تومان اختصاص یابد و اولین سفر استانی خود را از سیستان و بلوچستان آغاز کردم. استانی که در مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ در سطح بالایی قرار داشت و مردم با حضور خود دین‌شان را نسبت به انقلاب، اسلام، ایران به خوبی ادا کردند.
* قول من به مردم زابل این بود که بتوانیم ۴۶هزار هکتار زمین با کشاورزی مدرن آباد کنیم و در اختیار مردم بگذاریم،  از این ۴۶هزار هکتار ۱۰هزار هکتار از نظر کارهای زیربنایی آماده است و از لحاظ برق‌رسانی در این ایام ۱۵۰۰ هکتار برق‌رسانی می‌شود و کار آغاز شده که امیدواریم تا پایان سال جاری ۱۰هزار هکتار زمین فعال و بقیه در سال ۹۷ فعال شود و در اوایل سال ۹۸ بتوانیم از تمام ۴۶هزار هکتاری که قول داده شده بهره‌مند شویم و تحول بزرگی به حول و قوه الهی آغاز شود. خوشحالم که این قول در حال اجرا و بسیاری نسبت به آن تلاش شده و بخشی اجرا و مابقی عملیاتی می‌شود.
* می‌دانم که ایجاد منطقه آزاد سیستان یک تحول تجاری در این سرزمین به وجود می‌آورد بنابراین لایحه منطقه آزاد از جمله منطقه آزاد سیستان‌وبلوچستان را در سال ۹۵ به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم و امیدواریم که مجلس در سال جاری منطقه آزاد سیستان را به تصویب برساند.
* وظیفه داشتیم به این خواست شما عمل کنیم و عمل کردیم و لایحه مربوطه را به مجلس ارائه دادیم و بی‌تردید همه نمایندگان شورای اسلامی برای آن اهمیت قائل هستند.
* در زمینه ساماندهی بازارچه‌های مرزی هم به وزیر کشور تاکید می‌کنم همه توان‌شان را برای این منظور به کار گیرند.
* در سال ۹۳ وقتی به زاهدان آمدم به مردم قول دادم که لوله گاز را در دولت یازدهم به زاهدان خواهیم رساند و مشعل آن را روشن خواهیم کرد. برخی از این وعده تعجب کردند و گفتند کار سختی است و امکان دارد اجرایی نشود. اما وقتی در دولت یازدهم به زاهدان آمدم و مشعل گاز روشن شد، معلوم بود که دل مردم به‌خاطر این کار بزرگ روشن شده است.
* به بانک مرکزی و بانک‌ها دستور داده‌ام که هر خانه‌ای که در زاهدان لوله‌کشی کند ۲میلیون به او وام دهند تا این کار سرعت بگیرد. ان‌شالله همه کسانی که گاز به درب آن‌ها رسیده با گرفتن این وام، گاز را به خانه خود ببرند.
* لوله کشی از زاهدان به زابل به زودی آغاز خواهد شد. لوله گازی که در نظر گرفتیم بیش از آن‌چه که نیاز مردم باشد برای صنایع نیز هم به‌کار خواهد رفت. اما به طور موقت از مهر ماه سال آینده گاز به زابل خواهد رسید. همزمان با لوله‌کشی ما از طریق سی‌ان‌جی گاز را به زابل خواهیم رساند و انشالله مردم از آن بهره مند خواهد شد. از استاندار می‌خواهم قدم به قدم کار را دنبال کند و اگر مشکلی به وجود آمد مستقیم با من در ارتباط باشد تا این وعده عملیاتی شود.
* بزرگترین بندر تجاری ما در آینده در ایران، بندر چابهار خواهد بود، تنها بندر اقیانوسی ما بندر چابهار است. بندر چابهار باید سیستان را به آسیای مرکزی و افغانستان متصل کند. خوشحال هستیم که اولین محموله گندم از طریق بندر چابهار به دست مردم افغانستان رسیده و این طرح ادامه خواهید یافت.
* فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار فردا افتتاح خواهد شد، افتتاح این بندر توسعه‌ای برای کل استان سیستان و بلوچستان خواهد بود. آن‌چه که فردا افتتاح می شود ظرفیت ۸ونیم میلیون تن است که البته فازهای بعدی آن ادامه خواهد یافت.
* از دیگر برنامه‌های دولت این است که از طریق راه‌آهن، چابهار را به زاهدان و از زاهدان در آینده به بیرجند و مشهد متصل کند. این کار شروع شده منتهی برای اجرای راه آهن چابهار به زهدان ۴هزارمیلیارد تومان نیاز است که این کار را آغاز کردیم که ان شالله با سرمایه داخلی یا خارجی تکمیل خواهیم کرد.
* {اشاره به اهمیت بحث تامین آب در منطقه} به دنبال استفاده کامل از قرارداد با افغانستان برای استفاده از رود هیرمند و حق آبه هامون از کشور افغانستان هستیم. امروز با دولت افغانستان رابطه برادرانه داریم و در تمام ملاقات برای آنکه یک قرارداد بلند مدت جامع میان ایران و افغانستان بسته شود این موضوع را نیز پیگیری می‌کنیم.
* دولت تمام تلاش خود را کار خواهد کرد تا مردم از آنچه حق آن‌ها است استفاده کنند. سرزمین سیستان‌وبلوچستان مرزی میان ایران و افغانستان و پاکستان و در جنوب با عمان است. تلاش ما این است که رابطه‌مان با این سه کشور از همیشه بهتر باشد و در حال حاضر نیز رابطه ما با افغانستان، عمان و پاکستان از هر زمان دیگری بهتر است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.