اپل وارد صنعت خودروسازی می‌شود؟

مدیرعامل شرکت خودروسازی فولکس‌واگن، می‌گوید از رقابت با اپل استقبال خواهد کرد؛ زیرا ورود بازیگران جدید موجب تزریق نوآوری بیشتر به این صنعت خواهد شد.

روز گذشته رویترز گزارشی منتشر کرد که جزئیات برنامه‌ی اپل برای ارائه‌ی خودروی خودران را بازگو می‌کرد؛ خبر مهمی که به‌سرعت به تیتر نخست تمامی خبرگزاری‌ها تبدیل و موجب افزایش سهام اپل و سقوط سهام بعضی از تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی از جمله تسلا شد. این امر باعث شد ایلان ماسک در توییتی به اطلاعات منتشرشده درباره‌ی فناوری باتری خودرو خودران اپل واکنش نشان دهد. حال یکی دیگر از مهم‌ترین اشخاص صنعت خودرو، مدیرعامل فولکس‌واگن، از آمدن اپل به این صنعت و رقابت با آن استقبال کرده است.

هربرت دیس (مدیرعامل گروه فولکس‌واگن) به شایعات اخیر درباره‌ی تولید Apple Car پاسخ داده و گفته است این خودروساز بزرگ آلمانی از رقابت استقبال می‌کند و باور دارد که ورود بازیگران جدید به این صنعت موجب نوآوری‌ بیشتر خواهد شد. دیس در پاسخ به سؤال یکی از کاربران لینکدین (LinkedIn) با محوریت پروژه‌ی تیتان، می‌گوید:

ما منتظر رقبای جدیدی هستیم که مطمئنا تغییر و پیشرفت در صنعت ما را دوباره تسریع می‌کنند و مهارت‌های جدیدی به ارمغان می‌آورند.

ارزش‌گذاری باورنکردنی [رقبای جدید] و در نتیجه، دسترسی تقریبا نامحدود آن‌ها به منابع، توجه‌ بیشتری به صنعت ما جلب می‌کند. این یک چالش واقعی خواهد بود؛ چالشی که ابعادی بزرگ‌تر از آنچه در صنعت ما وجود دارد، خواهد داشت. چندی پیش گفته بودم باارزش‌ترین شرکت جهان دوباره می‌تواند یک شرکت خودروسازی مثل  تسلا، فولکس واگن و شاید اپل باشد.

به گفته‌ی رویترز، اپل قصد دارد در سال ۲۰۲۴ خودروی خودران را با فناوری به‌اصطلاح سطح بعدی باتری‌ روانه‌ی بازار کند. باتری یادشده مبتنی بر طراحی «تک‌سلولی» است و این امکان را به مهندسان می‌دهد که سلول‌های منفرد را در یک باتری جمع و فضای بسته و غیر قابل استفاده در باتری را آزاد کنند. این طراحی به معنای ماده‌ای فعال‌تر است که می‌تواند پیمودن مسافت بیشتر را به ارمغان آورد. همچنین گفته می‌شود اپل در حال ساخت یک ترکیب شیمیایی جدید برای استفاده در باتری به نام لیتیوم فسفات آهن (LFP) است که ایمنی بیشتری دارد و احتمال گرم شدن آن کمتر است. طبق شواهد به‌دست‌آمده، احتمالا خودروی خودران اپل برای تصویربرداری از محیط اطراف و تشخیص موانع از حسگر لایدار بهره می‌گیرد که به‌نوعی نقش چشم‌ هوشمند را برای خودروهای خودران ایفا می‌کنند.

گروه فولکس‌واگن از سال ۲۰۱۶ به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان از نظر فروش محسوب می‌شود. غول صنعت خودرو، وسایل نقلیه‌ با برندهای آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه، اسکانیا، اشکودا، MAN و فولکس‌واگن به ‌فروش می‌رساند؛ نام‌های بزرگی که این خودروساز را به یکی از غنی‌ترین و باارزش‌ترین شرکت‌های دنیا تبدیل کرده است. دیدگاه مدیرعامل این شرکت نشان می‌دهد شایعات اخیر در مورد اتومبیل اپل تا چه حد صنعت خودرو را فراگرفته است. همان‌طور که گفته شد، به ‌دنبال گزارش رویترز، سهام غول فناوری کوپرتینو در بورس نَزَدک حدود چهار درصد صعود و سهام تسلا حدود شش درصد سقوط کرد.

روز گذشته ایلان ماسک اعلام کرد که در تاریک‌ترین روزهای توسعه‌ی تسلا مدل ۳، با اپل و شخص تیم کوک (مدیرعامل اپل) تماس گرفته است تا تسلا را به قیمت یک‌دهم ارزش کنونی، به غول فناوری کوپرتینو پیشنهاد بدهد؛ اما در نهایت تیم کوک از حضور در جلسه برای مذاکرات احتمالی صرف ‌نظر کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، کوپرتینویی‌ها با معرفی Apple Car قصد دارند بازار انبوه را هدف قرار دهند و گفته می‌شود سیاست آن‌ها در این صنعت مانند تسلا خواهد بود. با این ‌اوصاف، می‌توان حدس زد که در آینده‌ای نه‌چندان دور، دو شرکت یادشده رقیب مستقیم یکدیگر خواهند بود و رقابت جذابی در صنعت خودروهای خودران آغاز خواهد شد و به پیش‌برد این صنعت نوظهور کمک شایانی خواهد کرد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.