همتی از مذاکره برای خرید واکسن چینی کرونا خبر داد

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت:البته ما می‌توانیم از کشورهای دیگر نیز واکسن را تهیه کنیم و دوستان ما در حال مذاکره با کشور چین هستند و هر زمان به توافق رسیدند پول آن نیز واریز می‌شود. ما از چند ماه گذشته بدنبال تهیه واکسن بودیم.

عبدالناصر همتی با حضور در بخش خبری در مورد جزییات خرید 16.8 میلیون دوز واکسن کرونا اظهار داشت: بحث های مطرح شده که ما منابع کافی برای پرداخت ارز واکسن کرونا را نداریم در حالی که در همین کره جنوبی 7 میلیارد دلار سپرده داریم که نه اجازه انتقال می‌دهند و سودی تعلق می‌گیرد و تازه هزینه هم از ما می‌خواهند که این کار زشتی است.

وی ادامه داد: البته ما می‌توانیم از کشورهای دیگر نیز واکسن را تهیه کنیم و دوستان ما در حال مذاکره با کشور چین هستند و هر زمان به توافق رسیدند پول آن نیز واریز می‌شود.

همتی تصریح کرد: البته تکیه ما بر تولید داخل است که خبرهای خوبی در این مورد داریم و دستور دادم تا هر میزان ارز برای قطعات ساخت داخل لازم باشد را تامین کنند و محدودیت ارزی نداریم. اما نمی‌توانیم به خرید خارجی هم بی‌توجه باشیم و بسیاری از کشورهای خارجی نیز انجام می‌دهند.

وی افزود: ما برای این مرحله 200 میلیون یورور برای 16.8 میلیون دوز واکسن تخصیص دادیم و محدودیت ارزی هم نداریم. ما از ابتدای سال برای 2.7 میلیارد دلار برای خرید دارو و قطعات اختصاص داده‌ایم.

رییس کل بانک مرکزی افزود: برخی‌ها می‌گویند که فشار افکار عمومی باعث شده که این اقدام صورت بگیرد، ما افتخار می کنیم که جوابگوی افکار عمومی باشیم و چند ماه است که شروع کردیم.

همتی در مورد خرید واکسن کرونا کوواکس نیز اظهار داشت: برای این کار یک بانک ترکیه‌ای، اروپایی و یکی از شعب بانک‌های فعال ما در امور بین الملل دنبال می‌کردند که مورد آخری توسط مجوز اوفک را بگیرد. البته قبلا سازمان بهداشت جهانی می‌گفت که مجوز صادر شده است؛ بله مجوز کلی گرفته شده بود اما هر زمان خواستیم به حساب بانک یو بی اس در سوییس که کارگز بهداشت جهانی در آنجا حساب دارد پولی واریز کنیم، گفتند که برای هر مرحله باید مجوز جداگانه گرفته شود.

وی ادامه داد: این اقدامات آمریکا ظالمانه است و برخی‌ها نادانسته و مغرضانه می‌خواهند این اقدامات را تطهیر کنند و ادعا دارند که آمریکا دارو را تحریم نکرده است. باید توجه داشت که آمریکا نفت، پتروشیمی و فولاد ما را تحریم و پول‌های بانک مرکزی را بلوک کرده است. البته ما نیز با اقداماتی توانسیم تحریم‌ها را خنثی کنیم. اگر ما را تحریم نکرده پس منابع را از کجا برای خرید تامین کنیم؟

همتی خاطر نشان کرد: ما برای دارو همکاری خوبی با وزارت بهداشت داریم و اینکه قبلا انجام نشده بود به این دلیل است که فکر می‌کردیم از منابع مان در کره بتوانیم تامین کنیم و برای همین نیز سازمان بهداشت جهانی و کارگزار مربوطه به آن از دولت آمریکا مجوز گرفته که از طریق کره پرداخت شود.

همتی ادامه داد: از همین روی فکر می‌کردیم کره این کار را می‌کند ولی در آخرین لحظه گفتند شما تعهد بدهید که فرایند را قبول دارید. ما هم قبول نکردیم چون ۱۸۰ میلیون یورو را باید منتقل می‌کردیم از طریق بانک جی پی مورگان آمریکا و تبدیل به دلار و از آنجا به اروپا و بانک سوییسی منتقل می شد.

رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: ما در این مورد تجربه داریم و دادگاه‌های آمریکا متاسفانه احکامی را ناعادلانه علیه اموال ایران داده‌اند و تاکنون نیز ۲ میلیارد دلاراز اموال بانک مرکزی را به ناحق برداشت کردند. برای همین از این طریق نتوانستیم و ممکن بود پول مردم ایران را برداشت کنند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.