مظاهری – منشا؛ اگه می‌تونی کلین‌شیت کن!

یکی از تقابل‌های جالب در جدال استقلال و گل‌گهر سیرجان می‌تواند جنگ آقای گلی و کلین شیت بین منشا و مظاهری باشد.

آبی‌های پایتخت این هفته یک بازی خیلی مهم و حیاتی مقابل گل گهر دارند که شاید اهمیت و حساسیت دربی را نداشته باشد ولی بدون شک به دلایل زیادی یکی از دیدارهای مهم استقلال در طول فصل است.

حضور استقلالی‌های سابق در ترکیب گل گهر مقابل تیم پیشین و تقابل‌های فرد به فردی که در زمین شکل می‌گیرد در کنار حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت گل گهر که تقابلش با استقلال به هزار و یک دلیل همیشه جذاب و خاص است از نکات مهم این بازی است که علاوه بر جایگاه دو تیم در بالای جدول و تاثیر نتیجه بازی در معادلات صدرنشینی به اهمیت آن اضافه می‌کند.

یکی از نکات جذاب و مهم این بازی تقابل بهترین مهاجم لیگ برتر و یکی از بهترین گلرهای لیگ بیستم تا اینجای کار است. گادوین منشا، مهاجم چهارچوب شناس نیجریه‌ای که این روزها در گل گهر و زیر نظر امیر قلعه‌نویی بهترین دوران فوتبال خود در ایران را سپری می‌کند یک طرف ماجراست و رشید مظاهری که جایگاه ثابتی در ترکیب استقلال پیدا کرده و عملکرد خوبی هم داشته در سوی دیگر میدان یک تقابل جذاب و تعیین کننده شکل داده‌اند.

استقلال فصل را با حسینی شروع کرد و دیر اضافه شدن رشید به تمرینات در کنار مباحث حقوقی که درگیر آن بود باعث شد تا چند هفته اول در ترکیب استقلال جایی برای او نباشد ولی در نهایت فرصت به مظاهری رسید تا وارد ترکیب اصلی استقلال شود.

مظاهری تا کنون 5 بار برای استقلال در چهارچوب دروازه ایستاده و تنها یک بار مقابل صنعت نفت دروازه‌اش باز شده و در 4 بازی دیگر مقابل ماشین سازی، پیکان، ذوب آهن و شهرخودرو توانسته کلین شیت کند و 1 کل خورده در 5 بازی آمار خیلی خوبی است. حالا استقلال با سنگربانی مظاهری باید به مصاف گل گهر، بهترین خط حمله لیگ برتر تا اینجای کار برود. تقابلی سخت و حساس و البته تعیین کننده.

امیر قلعه‌نویی خوش شانس بود که در لیگ بیستم توانست منشا را در اختیار داشته باشد. در شرایطی که ورود بازیکن خارجی جدید به لیگ برتر در پنجره تابستانی فصل جاری ممنوع بود گل گهر یک مهاجم با کیفیت از فصل گذشته در اختیار داشت که قانوناً اجازه تمدید با او را داشت. در شرایطی که خیلی از باشگاه‌ها نتوانستند مهاجم خارجی به جمع نفراتشان اضافه کنند و چه بسا اگر جابجایی ممکن بود خود منشا پیشنهادات خوبی دریافت می‌کرد و حفظ کردنش برای سیرجانی‌ها کار سختی بود.

منشا با پیکانِ مجید جلالی وارد لیگ برتر شد و عملکرد خوبش در این تیم ذهن‌ها را یاد یک مهاجم آفریقایی دیگری به نام ابراهیم توره انداخت که او هم از پیکان در فوتبال ایران شناخته شده بود. مسیر ابتدایی منشا هم مثل توره رفتن از پرسپولیس به پیکان بود. اوج خاطره‌ای که از او در ذهن هواداران پرسپولیس ثبت شده گل حیاتی‌اش به الدحیل قطر است که صعود سرخپوشان به نیمه نهایی را رقم زد.

منشا فصل بعد به استقلال رفت و حضور خیلی موفقی در این تیم نداشت. حاصل 24 بازی او در لیگ هجدهم 2 گل و 5 پاس گل بود و بعد از آن به عجمان رفت و حضور ناموفقی در لیگ امارات داشت و نیم فصل گذشته به گل گهر آمد تا بازهم شاگرد مجید جلالی شود ولی آنجا هم 2 گل و 2 پاس گل حاصل تلاشش در 12 بازی در ترکیب تیم سیرجانی بود. یعنی منشا در مجموع 2 فصل گذشته 4 گل و در 3 فصل حضور در پرسپولیس، عجمان، استقلال و گل گهر در مجموع 9 گل به ثمر رساند. حالا به آمار شگفت انگیز منشا در لیگ بیستم توجه کنید. 8 هفته و 9 گل. یعنی منشا در لیگ بیستم زیر نظر قلعه‌نویی در 8 بازی به اندازه 3 فصل گذشته خودش گلزنی کرده.

مظاهری – منشا؛ رقابت دو آشنا

تاکنون فقط محمد طیبی از صنعت نفت توانسته دروازه رشید در استقلال را باز کند و سایر بازیکنان در برابر او مقابل آبی پوشان در امر گلزنی ناکام بودند.

از گادوین منشا و بهترین دوران فوتبالی او در ایران یا شاید کل دوران حرفه‌ای‌اش که در حال تجربه کردن است گفتیم و به این نکته اشاره شد که تقابل رشید – منشا یکی از تقابل های جذاب میان مدعی آقای گلی و مدعی آقای کلین شیت لیگ بیستم است. ولی جالب است بدانید منشا و مظاهری اصلاً با هم غریبه نیستند و خاطراتی از یکدیگر در ذهن دارند.

منشا و مظاهری پیش از این 5 بار رو در روی هم قرار گرفتند. در لیگ شانزدهم منشا در پیکان بود و دو بار مقابل ذوب آهنی که سنگربانش رشید مظاهری بود قرار گرفت و در امر گلزنی به او ناکام بود.

فصل بعد منشای 15 گله از پیکان جدا شد و به پرسپولیس رفت. بازی رفت دو تیم پرسپولیس و ذوب آهن در هفته چهاردهم با یکی از سنگین ترین شکست های عمر مربیگری قلعه‌نویی همراه بود. ژنرال فوتبال ایران هدایت ذوب آهن را بر عهده داشت و در حالیکه نتایج خوبی در نیم فصل نخست کسب نکرده بود و حرف و حدیث‌هایی از اولتیماتوم به او به گوش می‌رسید، با نتیجه 4 بر صفر از پرسولیس برانکو شکست خورد. رشید آن فصل گلر ذوب آهن بود و منشا گل سوم پرسپولیس را به ثمر رساند و توانست برای اولین بار رشید را مغلوب کند.

در بازی برگشت اما قلعه نویی و تیمش شرایط متفاوتی داشتند و رقیب جدی پرسپولیس در مسیر قهرمانی محسوب می‌شدند. آنها توانستند 2 بر یک پرسپولیس را شکست دهند و یکی از معدود شکست های تیم برانکو در طول فصل را رقم بزنند. منشا در آن بازی در دقیقه 69 به جای علیپور وارد زمین شد و در دقایق اندک حضورش در زمین نتوانست مانع شکست تیمش شود.

این پایان تقابل منشا و رشید نبود. منشا فصل بعد و در نیم فصل دوم با استقلال به مصاف ذوب آهن رفت. جایی که استقلال توانست 3 بر صفر تیم اصفهانی را شکست دهد و رشید روز خوبی مقابل مهاجمان استقلال نداشت ولی منشا نقشی در برد پر گل تیمش ایفا نکرد و موفق به گلزنی نشد. او در دقیقه 74 از ترکیب خارج شد و جایش را به داریوش شجاعیان داد.

قرار نبود کار منشا با همان یک گل به رشید به امروز برسد چرا که منشا نیم فصل دوم به گل گهر رفته بود و زیر نظر مجید جلالی فعالیت می‌کرد. این بار دیگر رشید در ذوب آهن نبود و سنگربانی تراکتور به او سپرده شده بود. در بازی دور برگشت که دو تیم به تساوی یک – یک رسیدند منشا تک گل تیمش را به رشید مظاهری زد و یکی از دو گلش در طول آن فصل بود.

حالا ششمین نبرد منشا و مظاهری را شاهد هستیم. دو ستاره از دو تیم که مدعی هستند. یکی چهارچوب شناس و گلزن است و دیگری سخت گل می‌خورد و عملکرد این دو نفر تاثیر بسزایی در نتیجه پایانی بازی خواهد داشت.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.