سنگ مزار شجریان نصب شد

سفر سنگ مزار استاد زنده‌یاد محمدرضا شجریان با رسیدن به آرامگاه بزرگمرد موسیقی ایران به پایان رسید.

همایون شجریان در حساب کاربری خود در شبکه اینستاگرام از نصب سنگ مزار زنده‌یاد استاد شجریان بر روی مدفن خسرو آواز ایران خبر داد.

چند روز قبل وی در همین صفحه نوشته بود: طراحی سنگ مزار پدر پس از به جا آوردن مراسم هفتم درگذشت او توسط استاد بیژن جناب آغاز شد و چند طرح اولیه برای آن اماده گردید.

وی افزود: با مشورت با اساتید عزیز و بزرگواری همچون استاد هوشنگ ابتهاج (سایه) و استاد شفیعی کدکنی مشخص شد این عزیزان در مورد اینکه روی سنگ مزار صرفا نام محمدرضا شجریان و عبارت «خاک پای مردم ایران» با دست خط خودشان نوشته شود هم عقیده بودند. چون این عبارت در عین سادگی دنیایی از سخن در خود دارد و نیاز به هیچ شعر و توصیفی برای محمدرضا شجریان احساس نشد.

همایون شجریان در ادامه نوشت: نام پدر و تاریخ تولد و وفات او با خط استاد امیرخانی نوشته شده و نهایتا این سنگ توسط خاندان بهبودی تهیه و ساخته شده و به مردم ایران هدیه داده شد.

محمد رضا شجریان که پس از سال‌ها مبارزه با بیماری ۱۷ مهر سال جاردر سن هشتادسالگی درگذشت حلقه‌ای از زنجیره گرانسنگ استادان موسیقی و آواز اصیل و سنتی بود که نامش در کنار اساتیدی؛ نظیر عبدالله دوامی، اسماعیل مهرتاش و حسین طاهرزاده در تاریخ موسیقی ایران قرار گرفت؛ نامی که تا سال‌ها ظهور جانشینی برای او غیرممکن به نظر می‌رسد.

محمدرضا شجریان موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گرمی بود که توسط سایت انجمن آسیا به‌عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی شد. همچنین روزنامهٔ ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید حدود ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم‌هایی چون دلشدگان، ابجد و زمستان، و اجرای بیش از ده‌ها کنسرت داخلی و بین المللی شده بود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.