خودرو تا پایان سال گران نمی‌شود

شیوا گفت:برای اینکه شوکی به بازار وارد نشود تا پایان سال قیمت خودرو درب کارخانه افزایش پیدا نخواهد کرد.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت: با توجه به اینکه بانک مرکزی تورم بخشی را به شورای رقابت اعلام کرده است، ۱۰ درصد افزایش تورم در این بخش داریم، اما برای اینکه شوک روانی به بازار اعمال نشود، این افزایش قیمت را اعمال نخواهیم کرد.

او بیان کرد: تورم بخشی برای دی و بهمن و اسفند ایران خودرو ۱۴.۱ درصد و برای سایپا ۱۴.۷۵ درصد بوده که در مجموع افزایش ۱۰ درصدی می‌شود، اما برای اینکه هیجانی در بازار ایجاد نشود، هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت، یعنی هیچ کدام از خودروها تا پایان سال افزایش قیمت نخواهیم داشت.

او در خصوص برگزاری مراسم های قرعه کشی تا پایان سال گفت: قرعه کشی تا زمانی که میزان تقاضا بیشتر از عرضه است، ادامه خواهد داشت در گذشته متقاضیان واقعی برای ثبت نام خودرو اقدام نمی‌کردند و عده ای متقاضی واقعی نبودند و اکنون با این روش جدید در تلاش هستیم خودرو به متقاضیان واقعی برسد.

شیوا افزود: برخی می گویند برای سر و سامان دادن به بازار خودرو واردات باید آزاد شود، اما در حال حاضر نمی توانیم واردات را آزاد کنیم.

او تشریح کرد: قرار بر این بود که هر ۳ ماه یکبار با توجه به نرخ تورم بخشی، افزایش قیمت خودرو داشته باشیم، اما در حال حاضر این رویه ممکن است با شرایطی که به وجود آمده و کاهش نرخ ارز،  به هر ۶ ماه یکبار تغییر کند.

رئیس شورای رقابت بیان کرد: این تصمیم نیاز به این دارد که جلسات شورای رقابت برگزار شود و تصمیمات نهایی در این خصوص گرفته شود. بحثی که اکنون داریم در خصوص تغییر فرمول قیمت گذاری خودرو است و برخی تصور می‌کنند این تغییر فرمول باعث افزایش قیمت می‌شود، اما اینگونه نیست، اگر خودروسازی افزایش تولید ۵۰ درصدی داشته باشد قیمت ها افزایش پیدا می کند در غیر این صورت هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

شیوا با بیان اینکه در حال حاضر فرمول جدید قیمت گذاری شورای رقابت در دست بررسی است مورد بررسی است، گفت:در این فرمول قرار است علاوه بر نرخ تورم بخشی، قیمت بازار را مورد بررسی قرار دهیم. فرمول قیمت گذاری برای خودرو‌ها متفاوت است، اکنون برای خودرو‌های جدید یک دستور العمل، برای خودرو‌های CKD یک دستور العمل و خودرو‌های قدیمی که سابقه قیمت گذاری دارند یک فرمول  جداگانه داریم.

او تصریح کرد:‌می‌توان گفت ثبات قیمت ها تا پایان فروردین ماه سال آینده ادامه پیدا کند و ممکن است اردیبهشت ماه سال آینده مجدد قیمت‌ها تغییر کند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.