نظر رییس هیات مرکزی بازرسی انتخابات کشور درباره کثرت نامزدها در انتخابات پیش رو

رییس هیات مرکزی بازرسی انتخابات، استقبال زیاد برای شرکت در رقابت انتخاباتی را آشکارترین نمود یک فرهنگ سیاسی زنده و نماد بالندگی بیشتر جامعه دانست و گفت: کثرت نامزدها، عینیت‌یابی یک فرهنگ سیاسی بالنده در حکمرانی مطلوب ایرانی – اسلامی است.

سیدسلمان سامانی روز شنبه در ارزیابی خود از تعداد بالای نامزدهای انتخاباتی افزود: جمهوری اسلامی در ذات خود نافی بی تفاوتی، تماشاگری سیاسی و مشوّق سرزندگی و فعال گری سیاسی است و این نکته‌ای مهم و دالّ بر ماهیت مردمی و پویایی درونی نظام است.
وی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی ایران، منظومه حقوق و تکالیف قانونی ارکان حاکمیت و آحاد ملت به نحو شفافی ترسیم شده است و تمامی امور را می‌توان در چارچوب نظام قانونیِ «حق و تکلیف» قرار داده و تحلیل کرد.
رییس هیات مرکزی بازرسی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بدون تردید یکی از اصول موضوعه و ماندگارترین میراث قوانین انتخاباتی نظام جمهوری اسلامی ایران آن است که همه افراد واجد صلاحیت را به کنش‌گری سیاسی فرا می‌خواند.
سامانی افزود: با این فرض، رشد دامنه ثبت نام‌های انتخاباتی را باید امری متعارف و مثبت تلقی کرد چرا که نوعی حق طبیعی برای هر شهروندِ واجد صلاحیت‌های قانونی است و در این راستا انگیزه بالای کنش‌گری سیاسی را می‌توان انعکاس‌دهنده حس تعهد و مسئولیت‌پذیری بسیاری از نامزدها نیز دانست.
وی با تاکید بر این که انتخاب نخبگان باکیفیت و به تبع آن ارتقای سطح کارآمدی نهادها، پیش‌شرط حکمرانی مطلوب ایرانی اسلامی است، یادآور شد: لازمه این انتخاب تکثر نامزدها و انتخاب بهترین آن‌ها در روندهای انتخاباتی توسط مردم است و این کثرت می‌تواند فضای رقابت سیاسی را پرجاذبه، جدی‌تر و بانشاط‌تر و حتی فراتر از آن، امکان انتخاب اصلح را برای مردم فراهم کند و به این وسیله به کارآمدی بیشتر نهادها در جمهوری اسلامی بیانجامد.
رییس مرکز بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور همچنین گفت: انتخابات در صورتی زمینه انتخاب نخبگان شایسته و باکیفیت را بهتر فراهم می‌کند که علاوه بر تکثر نامزدها و تنوع دیدگاه‌های آن‌ها در فرآیند برگزاری انتخابات هم مکانیسم‌های اجرایی و نظارتی، عملکردی بسیار قوی، قانونمند و کاملا بی طرفانه داشته باشند.
سامانی افزود: بازرسی انتخابات وزارت کشور با این پیش فرض و همگام با سایر بخش‌ها، اساس کار خود را بر انجام دقیق و صحیح وظایف محوله جهت حصول اطمینان از حسن اجرای قانون در برگزاری انتخابات پیش رو قرار داده و بر این باور است که بهبود فرآیند انتخاب نخبگان سیاسی متعهد، کارآمد و باکیفیت، در میان‌مدت و بلندمدت، منافع کلان حاکمیت و ملت را بهتر و بیشتر تامین و تضمین می‌کند.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه برگزار می‌شود.
برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۲۳ هزار و ۱۲۳ داوطلب و برای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۸۰۱ داوطلب نام‌نویسی کرده‌اند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.