گزارش «وال استریت ژورنال» از کاهش قیمت طلا در سال ۲۰۱۵

نشریه وال استریت ژورنال آمریکا با اعلام کاهش ۱۰.۷ درصدی قیمت طلا در سال گذشته میلادی، نوشت: با این حال در آخرین روز سال ۲۰۱۵ هر اونس فلز زرد با کمتر از یک دهم درصد افزایش، به قیمت یک هزار و ۶۰ دلار و ۲۰ سنت در بازار نیویورک معامله شد.

نشریه وال استریت ژورنال، عامل اصلی کاهش قیمت طلا در سال گذشته میلادی که برای سومین سال متوالی اتفاق افتاد، چشم انداز افزایش نرخ بهره در آمریکا بود. این عامل سبب شد قیمت این فلز گرانبها به سطحی کاهش یابد که از سال ۲۰۱۰ هرگز مشاهده نشده است.
بانک مرکزی آمریکا پس از ۱۰ سال حفظ نرخ بهره نزدیک صفر، در سال ۲۰۱۵ به دنبال بهبود وضع اقتصادی این کشور، تصمیم به افزایش تدریجی نرخ بهره گرفت و سرانجام در دسامبر (دی) گذشته نرخ بهره را به ۰.۲۵ درصد افزایش داد.
تحلیلگران پیش بینی کرده اند که شتاب افزایش نرخ بهره به تدریج کاهش خواهد یافت اما با این حال قیمت طلا در سال ۲۰۱۶ تحت فشار خواهد بود.
قیمت طلا در سال ۲۰۱۲ برای دوازدهمین سال متوالی افزایش یافت و ۸.۶۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ بیشتر شد. قیمت طلا در پایان سال ۲۰۱۲ معادل یک هزار و ۶۶۴ دلار و میانگین آن در این سال معادل یک هزار و ۶۶۸ دلار و ۹۸ سنت بود.
در سال ۲۰۱۳، قیمت طلا ۲۷.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۲ کاهش یافت و به یک هزار و ۲۰۴ دلار و ۵۰ سنت در پایان این سال رسید. میانگین هر اونس طلا در سال ۲۰۱۳ معادل یک هزار و ۴۱۱ دلار و ۲۳ سنت بود.
در سال ۲۰۱۴، قیمت هر اونس طلا نسبت به سال ۲۰۱۳ چهار درصد کاهش یافت و به یک هزار و ۱۹۹ دلار و ۲۵ سنت رسید. میانگین قیمت طلا در این سال معادل یک هزار و ۲۶۶ دلار و ۴۰ سنت بود. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.