آلودگی هوا برای اهدا و گیرندگان خون مشکلی ایجاد نمی کند

معاون تضمین کیفیت و کنترل نظارت سازمان انتقال خون گفت: آلودگی هوا برای اهدا کنندگان و گیرندگان خون هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

صدیقه امینی کافی آباد افزود: خروج کمتر مردم از خانه به دلیل سردی و آلودگی هوا یکی از علل کاهش آمار اهدا کنندگان خون به شمار می آید و سازمان انتقال خون درچنین مواقعی برای تامین خون و فرآورده های مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستان ها به فراخوان از طریق فهرست اهداکنندگان اقدام می کند.
وی گفت: به هر علتی که میزان اکسیژن خون کاهش یابد میزان گلبول قرمز خون افزایش می یابد و آلودگی هوا نیز یکی از این عوامل محسوب می شود.
معاون تضمین کیفیت و کنترل نظارت سازمان انتقال خون در عین حال یاد آور شد که غلظت خون برای اهدای خون منعی ندارد؛ مگر اینکه یک بیماری وجود داشته باشد. 
وی به مردم به ویژه به ساکنان شهرهای بزرگ توصیه کرد که حتما مایعات به میزان زیاد بنوشند؛ از ترکیبات لبنی و به خصوص شیر و سبزیجات، زیاد استفاده کنند و برای سلامتی بیشتر از خوردن غذاهای فست فود (آماده) هم پرهیز کنند. 
این مقام مسئول در سازمان انتقال خون ادامه داد: زمانی که وضعیت پایدار آلودگی هوا در تهران و برخی شهرهای بزرگ کشور اعلام می شود با توجه به مشکلاتی که برای افراد، به ویژه سالمندان و کودکان و بیماران قلبی و تنفسی ایجاد می شود، رفت و آمد این افراد باید بنا به ضرورت در شهرها انجام شود و از ترددهای غیر ضروری خودداری کنند. 
براساس آخرین آمار سازمان انتقال خون بیش از ۲ میلیون تن از هموطنان ، خون ، اهدا کردند. این آمار به سال گذشته (۹۳) مربوط می شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.