قیمت دلار از بودجه فاصله گرفت

گرچه نرخ دلار در بودجه سال آینده ۲۹۹۷ تومان پیش بینی شده اما اکنون دلار مبادله‌ای نه تنها به این نرخ نزدیک نشد بلکه اختلاف بین دو نرخ در حال رشد نیز است.

نرخ دلار به عنوان مبنای تبدیل درآمدهای نفتی به ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ حدود ۲۹۹۷ تومان پیش بینی شده است. این نرخ گرچه فقط سه تومان با ۳۰۰۰ تومان فاصله دارد، اما به هر حال بعد از جلسات و مذاکرات بین اعضای هیات دولت به عنوان مبنا تعیین شد که البته عدم علامت دادن به بازار ارز برای نرخ بالا و ایجاد نوسان در آن از عمده دلایل تصویب چنین نرخی عنوان می شود.
این در حالی است که بعد از نوسان اخیری که در بازار آزاد ارز ایجاد و دلار آزاد اکنون تا ۳۶۸۰ تومان مبادله می شود، دلار مبادله‌ای هم که مدتی در نرخ حدود ۲۹۹۵ تومان ثابت باقی مانده بود در حال حاضر روند رو به رشدی را طی می کند و تا ۳۰۱۴ تومان هم نرخ گذاری شده است.
این تحولات دلار در دو بازار آزاد و مبادله ای در حالی رخ می دهد که اکنون دلار ۲۹۹۶ تومانی بودجه سال بعد حدود ۱۸ تومان با نرخ فعلی دولتی و حدود ۶۸۰ تومان با نرخ ۳۶۸۰ تومان بازار آزاد فاصله دارد. این در حالی است که بانک مرکزی بارها تاکید کرده که حداکثر تا شش ماه آینده یعنی بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها نسبت به یکسان سازی نرخ ارز و تعیین نرخی مابین آزاد و مبادله ای اقدام خواهد کرد . در این حالت به نظر می رسد که در اواسط سال آینده دلار تک نرخی شده و مبنای تبدیل دلار به ریال در بودجه نیز با افزایش بیشتری نسبت به ۳۰۱۴ تومان فعلی همراه باشد.
اما بنابر نرخ گذاری های امروز بانک مرکزی ، قیمت ۳۷ ارز نسبت به آخرین تحولات ارزی هفته گذشته تغییر کرده است. بر این اساس دلار با افزایش به ۳۰۱۴ تومان رسیده و پوند ۴۴۵۳ و یورو۳۲۷۴ تومان نرخ گذاری شد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.