روزنامه مصری: ایران هرگز نقش توطئه‌آمیزی علیه کشورهای عربی نداشته است

روزنامه «الوفد »مصر، نوشت: ایران هرگز نقش توطئه آمیزی علیه کشورهای عربی نداشته است و متاسفانه نزاع عربی – صهیونیستی جای خود را به نزاع و درگیری خیالی با ایران داده است.

روزنامه الوفد در مقاله ای به قلم خانم «سناء السعید» با عنوان «اتحادیه بحران های عربی ..!!» از بیانیه اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب در محکومیت دخالت های ایران در امور داخلی کشورهای عربی و توصیف آن بi عنوان تهدید کننده صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی به شدت انتقاد کرده و این بیانیه‌ها و تصمیات اتحادیه عرب را در چارچوب دستورالعمل آمریکا و به نفع غرب برای شکاف افکنی بین ایران و کشورهای عربی دانسته و می نویسد : به نفع غرب است که همواره بین ایران و کشورهای عربی شکاف ایجاد کند و در نتیجه همواره درصدد ایران هراسی و ترسیم چهره ایران به عنوان هیولایی برای منطقه است .

این روزنامه ادامه می دهد : رویکرد اتحادیه عرب دارای تبعات منفی برای منطقه و تقویت کننده بیش از پیش فتنه طائفه ای بین سنی و شیعه است ، فتنه ای که خشک و تر را در منطقه با هم می سوزاند و کشورهای عربی را وارد دایره ای از بحران ها و منازعات می کند. واقعیت این است که ایران هرگز نقش توطئه آمیزی علیه کشورهای عربی نداشته است و این خرده را باید به خود اتحادیه عرب گرفت و فراموش نکرده‌ایم که این اتحادیه عرب بود که اقدام به حمایت از اقدام ناتو برای بمباران لیبی در سال ۲۰۰۱ بعد از حمایت از ایجاد منطقه ممنوعه پروازی در این کشور کرد ، درحالیکه هیچ توجیهی برای این قشون کشی نظامی به لیبی و کشتار مردم این کشور نبود ، اقدامی که تبعات آن منجر به سیطره شبه نظامیان مسلح و بروز هرج و مرج و آشوب و ناامنی و ظهور داعش در لیبی شده است. همچنین تصمیم اتحادیه عرب در تعلیق عضویت سوریه در نوامبر ۲۰۱۱ و دعوت کشورهای عربی برای خروج سفرای عرب از دمشق علاوه بر تحمیل تحریم های ظالمانه سیاسی و اقتصادی همگی تصمیمات غیرقانونی و در تضاد با منشور اتحادیه عرب و نظام داخلی این اتحادیه می باشد.

سناء السعید تاکید کرد :اتحایه عرب بی طرفی و حرفه ای بودن خود را از دست داده و سر تعظیم و کرنش در مقابل غرب فرود آورده و تنها به دکوری تبدیل شده که صرفا اقدام به صدور بیانیه می کند. اتحادیه عرب بعد از آنکه مواضع خود را به قدرت های مادی گره زد ، از حل بحران های منطقه عاجز مانده و بحران های منطقه هم رو به تشدید گذاشته است ، نزاع عربی – صهیونیستی جای خود را به نزاع و درگیری خیالی با ایران داده است. اگر این همه هیاهو هم ناشی از تلاش ایران برای پر کردن خلاء قدرت در منطقه است ، اتحادیه عرب باید نقش خود را برای پر کردن این خلاء با اتخاذ تصمیمات عملی برای بستن راه به روی ایران ایفاء نماید ، هرچند که به نظر می رسد اتحادیه عرب از ایفای این نقش ناتوان است . واقعیت این است که ایران در هیچ منطقه ای از جهان عرب دخالت نکرده مگر اینکه اعراب از آن دست کشیده اند .

این روزنامه مصری تصریح کرد : ایران در عراق دخالتی نداشت مگر بعد از سرنگونی نظام صدام که سرنگونی وی ناشی از دست کشیدن اعراب از حمایت از این کشور بود. دخالت ایران در سوریه نیز بعد از محاصره ظالمانه سوریه از سوی اتحادیه عرب صورت گرفته است. در نتیجه می توان گفت که دخالت ایران در امور اعراب اصلا هیچ مبنایی ندارد و ادعایی نادرست است ، بلکه این کشورهای عربی بودند که دست از حمایت کشورهای عربی کشیدند و آن را در بحرانها تنها گذاشتند و ایران دست حمایت خود را به سوی آنها دراز کرد و این خلاء ناشی از ضعف اعراب را پر کرد. در نتیجه نباید تقصیر ناشی از ضعف خود را به گردن دیگران بیاندازیم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.