ورود دادستانی کل به موضوع آلودگی هوا/ برخورد با آلودگی هوا وظیفه دولتی‌هاست

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه هوای مناسب یک حق عمومی و جزو حقوق عامه مردم است از ورود دادستانی کل کشور به پیگیری مسئله آلودگی هوای کلانشهرهای کشور خبر داد.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در حاشیه نشست مشترک روسای پلیس فتا با مسئولان دادستانی کل کشور و قوه قضائیه در جمع خبرنگاران با اشاره به وظیفه نهادهای مسئول در برابر کسانی که تهدیدکننده امنیت اخلاقی، روانی و حریم خصوصی کاربران شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی هستند گفت: با توجه به اینکه برخی جرائم در این فضا رخ می‌دهد و حتی گروه‌های تروریستی همچون داعش نیز برای دستیابی به اهداف خود در ناامنی جامعه از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند، حساسیت شبکه‌های اجتماعی بسیار بالاست. از این رو دست‌اندرکاران وزارت ارتباطات می‌بایست با توجه به جهات امنیتی، توسعه فضای اینترنتی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با اعلام خبر راه‌اندازی مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا، گفت: این مرکز گزارشات و شکایت‌های مردمی را به صورت برخط و آنلاین دریافت می‌کند و همچون مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ به صورت سریع مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

دادستان کل کشور همچنین با اشاره به لزوم برخورد قاطع با جرائم انتخاباتی رخ داده در فضای مجازی اظهار داشت: با توجه به در پیش رو بودن انتخابات حتما با جرائم انتخاباتی در فضای مجازی قاطعانه برخورد خواهیم کرد و به این منظور ستادی به تازگی تحت عنوان ستاد پیشگیری از وقوع تخلفات اینترنتی کشور راه‌اندازی شده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص فعالیت ستاد جلوگیری از وقوع تخلفات گفت: این ستاد تخلفات رخ داده در سراسر کشور در حوزه‌های انتخابیه کشور بررسی می‌کند و زیر نظر دادستانی کل کشور این اقدامات را انجام خواهد داد.

رئیسی ادامه داد: همچنین کمیسیون پیشگیری در فضای مجازی نیز یکی از کمیسیون‌های این ستاد است که مسئولیت بررسی وقوع تخلفات در فضای مجازی را پیگیری خواهد کرد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره انجام استعلامات در خصوص تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و وظیفه دادستان کل کشور در این خصوص گفت: دادستانی کل کشور یکی از مراجع ۴ گانه استعلامات کاندیداهاست و این وظیفه را  با مسئولیت معاون سیاسی دادستان کل کشور انجام می‌دهد و نتایج بررسی‌های خود را سریعا به شورای نگهبان اعلام خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ورود دادستانی کل کشور به موضوع آلودگی هوای کلانشهرهای کشور، اظهار داشت: هوای مناسب برای شهروندان یک حق عمومی است و داشتن هوای مناسب یکی از حقوق عامه مردم به شمار می‌رود.

رئیسی ادامه داد: هوای آلوده تهدیدکننده این حق عمومی است و دادستانی کل کشور مسئول پیگیری این حق مردم خواهد بود و با کسانی که نسبت به‌ آلودگی هوا مقصر هستند برخورد خواهد کرد.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه تمام دستگاه‌ها در حفظ هوای پاک وظیفه دارند خاطر نشان کرد: مسئولیت برخورد با آلودگی هوا وظیفه بخش‌های مختلف دولت است ولی متاسفانه شاهدیم که بعضا سازمان محیط زیست در رسانه‌ها، شهرداری‌ها را مسئول رسیدگی به این موضوع معرفی می‌کند و این در حالیست که همه سازمان‌ها در این رابطه وظیفه دارند.

وی خاطر نشان کرد: دادستانی کل کشور نیز به عنوان وظیفه خود مسئولیت رسیدگی به این موضوع را دارد و اقدامات قانونی را در این خصوص انجام خواهد داد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.