خسارت ۱۴۴ میلیارد دلاری کشورهای عربی از کاهش قیمت نفت

روزنامه الخلیج امارات امروز (شنبه) نوشت: بازار مالی کشورهای عربی از ماه سپتامبر ۲۰۱۴ تا کنون و با کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی، بیش از ۱۴۴ میلیارد دلار ضرر کرده اند.

این روزنامه با اشاره به اینکه ضرر و زیان کشورهای عربی صادر کننده نفت معادل ۱۲ درصد حجم درآمدهای آنها است افزود: این میزان در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۴۴ درصد افزایش یافت.
براساس این گزارش، شاخص بازار مالی کشورهای عربی در سال ۲۰۱۵ به استثنای فلسطین نیز سیر نزولی داشت بطوری که در کشور مصر ۲۲ درصد، عربستان و دبی ۵/۱۶ درصد، بحرین ۱۷ درصد، عمان، قطر و کویت نیز حدود ۱۶ درصد کاهش یافته است.
کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی تاثیر مستقیمی بر بازارهای پولی کشورهای عربی در سال ۲۰۱۵ بخصوص کشورهای صادر کننده نفت گذاشت.
این امر همچنین موجب افزایش کسری بودجه همه کشورهای عربی در سال ۲۰۱۵ شد و بیشتر این کشورها مجبور به برداشت از صندوق های ذخیره مالی خود در داخل و خارج شدند.
میزان سرمایه گذاری های خارجی در بازار مالی کشورهای عربی نیز در سال گذشته میلادی حدود ۱۲ درصد کاهش داشت.
اقدام برخی کشورهای عربی مثل عربستان و همراهی برخی کشورهای دیگر عرب در کاهش عمدی قیمت نفت که این روزها به حدود ۳۲ دلار در هر بشکه نیز رسید، باعث شد تا این کشورها امروز با وضعیت بحرانی مالی و حتی کسری بودجه روبه رو شوند.
درآمد سالانه نفتی کشورهای عربی خلیج (فارس) حدود ۷۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
توطئه عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای کاهش قیمت نفت برای ضربه زدن به کشورهایی مثل روسیه وایران که با حمایت آمریکایی ها انجام شد اکنون به ضرر خود آنها تمام شده و از تبعات منفی آن ضربه می خورند و حتی این مسئله موجب بروز ناآرامی های سیاسی و اجتماعی دراین کشورها شده و به افزایش قیمت انواع سوخت در داخل و نارضایتی مردمی نیز منجر شده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.