مبتلایان به دیابت چه نوع ورزش‌هایی انجام دهند؟

یک مطالعه بسیار بحث برانگیز در سال ۲۰۱۹ نشان داد که مردان مبتلا به دیابت نوع ۲ که بعدازظهر چند دقیقه تمرین با شدت زیاد را انجام می‌دهند کنترل قند خون خود را پس از دو هفته بهبود می‌بخشند.

طبق مطالعاتی که بر روی مردان در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد، نشان داد کسانی که تمرینات بعد از ظهر را انجام می‌دهند، بسیار بیشتر از کسانی که همان تمرین را اوایل روز انجام می‌دهند سوخت‌وساز بهتری دارند. نتایج تحقیقات مختلف نشان می‌دهند که اینکه چه زمانی ورزش می‌کنیم، ممکن است در سود و فایده‌ای که ورزش کردن برای ما دارد تأثیرگذار باشد.

دانشمندان مدتی است می‌دانند که برنامه روزانه افراد بر کیفیت سلامتی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. مطالعات در مورد حیوانات و افراد نشان می‌دهد که هر بافت در بدن ما حاوی نوعی ساعت مولکولی است که در هنگام قرار گرفتن در معرض نور، غذا و خواب به ما پیام می‌دهد. با توجه به سبک زندگی ما، این ساعت‌های سلولی ریتم شبانه‌روزی متعددی را در درون ما ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود درجه حرارت بدن، سطح هورمون ها، قند خون، فشار خون، قدرت عضلانی و سایر سیستم های بیولوژیکی بدن در طول روز تنظیم شوند.

بر هم زدن الگوهای طبیعی شبانه روزی ۲۴ ساعته می‌تواند سلامت ما را مختل کند. به عنوان مثال، افرادی که در شیفت شبانه کار می‌کنند و عادت‌های خواب آن‌ها کنار گذاشته می‌شود، در معرض خطر بالای مشکلات متابولیک مانند چاقی و دیابت نوع ۲ هستند. این مشکل در مورد افرادی که دیر هنگام و خارج از ساعات معمول شام غذا می‌خورند هم به وجود می‌آید. اگرچه تحقیقات دلگرم کننده‌تر نشان می‌دهد که دستکاری در زمان خواب و وعده‌های غذایی گاهی می‌تواند سلامت متابولیسم را بهبود بخشد.

اما بیشتر این تحقیقات به زمان غذا خوردن یا خوابیدن معطوف بودند. اینکه آیا و چگونه زمان ورزش ممکن است بر سلامت سوخت‌وساز تأثیر بگذارد کمتر بررسی شده است. همچنین نتایج آزمایشات گذشته همیشه یکسان نبوده‌اند. برخی پیشنهاد می‌کنند که تمرینات صبحگاهی  باعث چربی سوزی و کاهش وزن می‌شود. اما این آزمایش‌های اغلب زمان صبحانه و سایر وعده‌های غذایی و همچنین ورزش را دستکاری می‌کردند و داوطلبان سالم و بدون مشکلات متابولیک را بررسی می‌کردند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.