خیز مجدد کرونا در فروردین ۱۴۰۰!

رئیسی گفت:تاکنون ١٨٧ مورد ابتلای قطعی به ویروس انگلیسی از استان‌های مختلف کشف کرده ایم و ٢٠ فوتی ناشی از جهش ویروس کرونای انگلیسی داشتیم.

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه تلویزیونی با اشاره به وضعیت کرونا در کشور و خطر پیک چهارم کرونا اظهار کرد: معمولا خیز کرونا بازه سه ماهه دارد و بعد از آرامش سه ماهه خیز مجدد رخ می‌دهد و پیش بینی‌های بین المللی این است که پیک چهارم در فروردین ماه رخ خواهد داد، باید توجه داشت که یکسال از شیوع کرونا می‌گذرد و در یک سال ما هر سه ماه یک پیک داشتیم و بعد از یک ماه آرامش دوباره پیک مجدد رخ داده است و پیش بینی می‌کنیم که فروردین دوباره پیک بزنیم.

وی ادامه داد: بین رعایت دستورالعمل‌ها و شیوع بیماری ارتباط وجود دارد و همچنین رفتار ویروس در بروز پیک تعیین کننده است و باتوجه به اینکه کرونا RNA ویروس است انتشار جهش داشتیم البته اغلب ویروس‌ها جهش در جهت ضعیف شدن داشتند، اما رفتار ویروس کرونا عجیب است.

رییسی گفت: اکنون قدرت چسبندگی ویروس به سلول‌ها بیشتر شده و به دنبال آن قدرت سرایت و میزان کشندگی بالاتر رفته است البته باید توجه داشت وقتی حجم بسیاری از مبتلایان در بیمارستان‌ها بستری می‌شود کیفیت مراقبت کاهش پیدا می‌کند و در انگلیس موج انفجاری رخ داد و کیفیت مراقبت پایین آمد و با افزایش بیماری در ابتدا‌ای سی یو‌ها و بعد بخش‌ها پر می‌شوند و به دنبال آن مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: همانطور که ویروس ووهان تا قطب‌ها رفت کرونای انگلیسی هم به کشور‌های مختلف سفر کرد و باید دانست که ویروس‌های تنفسی به کشور‌های مختلف منتقل می‌شوند و فقط می‌توان زمان ورود را به تاخیر انداخت و باید توجه داشت که ویروس از شهریور ماه در انگلیس شیوع پیدا کرده بود و وجود این ویروس آذرماه اعلام شد ما پرواز به انگلیس را ممنوع کردیم، اما این ویروس در اروپا چرخیده بود از طرفی بسیاری از هموطنان که به انگلیس و اروپا رفت و آمد دارند و کشور‌هایی اطراف به ایران آمدند.

رییسی درباره درخواست مجمع نمایندگان و روسای بیمارستان‌های خوزستان برای قرنطینه سراسری استان بیان کرد: قرنطینه استان خوزستان خیلی ارزشی ندارد چرا که ویروس در این استان در حال چرخش است و باید توجه داشت که حداقل در ١۶ استان موارد کرونای انگلیسی شناسایی شده است و تاکنون ١٨٧ مورد ابتلای قطعی به ویروس انگلیسی از استان‌های مختلف کشف کرده ایم و ٢٠ فوتی ناشی از جهش ویروس کرونای انگلیسی داشتیم.

رییسی گفت: ٧ تا ٨ میلیارد نفر در کره زمین زندگی می‌کنند و اگر قرار است پاندمی شکسته شود باید ٧٠ درصد واکسینه و ایمن شوند و باید ۵ میلیارد نفر واکسن بزنند و به ١٠ میلیارد دوز واکسن نیاز داریم و در سال ٢٠٢١ دنیا نمی‌تواند این میزان واکسن تولید کند.

وی افزود: در این شرایط نباید ما انتظار داشته باشیم در شرایط تحریم ١٢٠ میلیون دوز واکسن به ما بدهند و تولید واکسن در انستیتو پاستور و برکت بسیار ارزشمند است و از تیرماه ماهیانه ٢٠ میلیون واکسن ایرانی تولید می‌کنیم و در ۵ ماه ما می‌توانیم تمام نیاز کشور به واکسن را تامین کنیم و پیش بینی من این است به شرطی که آزمون‌ها به درستی انجام و گواهی‌ها صادر شود تا پایان آذر ماه بتوانیمکل کشور را علیه کووید ١٩ واکسینه و ایمن کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه درباره واکسن‌ها خبرهای خوشی داریم، گفت: ما فاز اول واکسیناسیون را با واکسن اسپوتنیک وی روسیه آغاز کردیم و از روز پنج شنبه با حضور وزیر بهداشت مرحله دوم فاز یک را با ١٠٠ هزار دوز واکسن خانه‌های سالمندان، محل‌های نگهداری معلولان ذهنی و جسمی، جانبازان شیمیایی بالای ۵٠ درصد، غیاب ها، کادر درمان در اورژانس و بخش‌های مراقبت‌های ویژه و کادر آزمایشگاه‌ها و مراکز منتخب کووید ١٩ را در این مرحله واکسینه می‌کنیم.

رییسی ادامه داد: ما سند ملی واکسیناسیون را که مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را دارد با کار کارشناسی ١٩ نفر از متخصصان تدوین کردیم و چند هفته اولویت بندی‌ها زمان برد و کادر بهداشت درمان حدود ۶٠٠ هزار نفر و ٧٠٠ هزار نفر سالمندان در آسایشگاه و گروه‌های پرخطر در فاز نخست هستند و فاز دوم از سالمندان بالای ٨٠ سال آغاز می‌شود و سالمندان بین ٧۵ تا ٨٠ سال، بین ٧٠ تا ٧۵ سال، بین ۶۵ تا ٧٠ سال اولویت بعدی واکسیناسیون هستند و در فاز بعدی بیماران زمینه‌ای بین ١۶ تا ۶۴ سال قرار دارند و بعد از این افراد در مراکز تجمعی واکسینه می‌شوند و در فاز نخست به یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر واکسن تزریق می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با اشاره به محموله‌های وارداتی واکسن کرونا اظهار کرد: ساعت ۴ بامداد امروز صبح ٢۵٠ هزار دوز واکسن سینوفارم وارد کشور می‌شود و پس از آن ٢٠٠ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی در هفته آینده به دستمان خواهد رسید و از سبد کواکس در چهار مرحله واکسن دریافت خواهیم کرد که بر اساس پیش بینی‌ها هفته آینده سه شنبه یا چهارشنبه یک میلیون دوز واکسن وارد می‌شود و از هند هم حدود٢٠٠ هزار دوز واکسن دریافت خواهیم کرد.

رییسی بیان کرد: یکی از اولین واکسن‌های تولید داخل که به دستمان خواهد رسید واکسن انستیتو پاستور ایران است وفاز سه این واکسن فروردین ماه به پایان خواهد رسید و در دسترس خواهد بود و امیدواریم با سایر واکسن‌های ایرانی بتوانیم برنامه واکسیناسیون را عملی کنیم و باید بدانیم که در واکسیناسیون با ٢ هدف در دنیا انجام می‌شود.

وی افزود: هدف نخست کاهش مرگ و میر با واکسیناسیون افراد آسیب پذیر و هدف دوم با قطع زنجیره انتقال ویروس است و ما با واکسیناسیون یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر می‌توانیم ٧٠ درصد مرگ و میر‌های کرونا را کاهش دهیم، اما برای قطع زنجیره انتقال به ۵٠ میلیون دوز واکسن نیاز داریم و بر اساس پیش بینی‌ها از برنامه عقب نخواهیم ماند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: تاکنون هیچ عارضه جدی در دریافت کنندگان واکسن نداشتیم و واکسن‌های که اکنون در دسترس هستند باید دو دوز به فاصله ٣ تا چهار هفته تزریق شوند البته واکسن رازی ٣ دوز دارد و یک دوز استنشاقی دارد که نوع جدیدی از واکسن است و سازمان جهانی بهداشت چند توصیه برای تزریق بهبود یافتگان دارد تا کسانی که حدود ۶ ماه از ابتلای آن‌ها گذشته است در اولویت بعدی تزریق قرار بگیرند و بهتر است اگر واکسن به میزان کافی در دسترس بود این افراد هم دو دوز واکسن دریافت کنند و توصیه دیگر این است که بهبود یافتگان یک تک دوز به عنوان یادآور دریافت کنند و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که بین ۶ ماه تا یکسال و برخی ادعا کرده اند تا ١٨ ماه واکسن‌ها ایمنی ایجاد می‌کنند.

رییسی درباره ایمنی زایی واکسن کرونا بیان کرد: اگر واکسنی اثربخشی بالای ٩٠ درصد داشته باشد و فرد بخواهد دو دوز واکسن دریافت کند در دوز نخست ۵٠ تا ۵۵ درصد مصونیت ایجاد می‌شود و با تزریق دوز دوم ٧٠ تا ٧۵ درصد واکسن ایمنی زایی ایجاد می‌کند وسع هفته بعد از دوز دوم فرد در برابر ویروس ایمن می‌شود و فرد بعد از دریافت دوز اول ایمن نیست و باید توجه داشت در پاندمی باید ایمنی جمعی ایجاد شود و برای ایمنی جمعی باید ۶٠ تا ٧٠ درصد جامعه واکسینه شوند تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که با واکسیناسیون میتوان دیگر از ماسک استفاده نکرد؟ گفت: باید دانست اگر واکسن ٩٠ درصد ایمنی ایجاد کند ١٠ درصد افراد علی رغم واکسیناسیون ممکن است دوباره مبتلا شوند، اما معمولا دیده شده فردی که واکسن دریافت کرده است اگر هم به بیماری مبتلا شود به نوع خفیف مبتلا خواهد شد و آخرین چیزی که ما کنار خواهیم گذاشت ماسک است چرا که ایمنی صد درصدی وجود ندارد و فرد می‌تواند واکسن تزریق کرده و ایمن باشد، اما ناقل بیماری باشد و ویروس را در جامعه منتشر کند.

وی ادامه داد: تزریق واکسن کرونا داوطلبانه و اختیاری است برای ایمنی جمعی باید ٧٠ درصد جامعه واکسن بزنند و ٣٠ درصد می‌توانند واکسن بزنند، اما قویا توصیه می‌شود که واکسیناسیون به طور کلی انجام شود، تا ایمنی جمعی حاصل شود.

رییسی درباره تاثیر واکسن ها بر کرونای انگلیسی بیان کرد: بر اساس گزارش شرکت های تولیدکننده می توان در این باره اظهار نظر کرد به عنوان مثال شرکت برکت نمونه ویروس یکی از مبتلایان به کرونای انگلیسی را کشت دادند و در معرض واکسن قرار دادند و این واکسن کرونای انگلیسی را خنثی کرد و معمولا این موضوع به پلتفرم و شیوه تولید واکسن ارتباط دارد و واکسن های که از ویروس غیرفعال ساخته شده اند به دلیل اینکه تمام اجزای ویروس در واکسن وجود دارد بدن آنتی بادی ایجاد نی کند که می تواند جهش های ویروس را خنثی کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه هزینه ای برای واکسیناسیون گروه های هدف دریافت نمی شود، گفت: پیش بینی برای کرونا این است که ویروس مانند آنفلوآنزا خواهد بود و باید سالانه تک دوز یادآور را تزریق کرد و به همین دلیل ممکن است در سال های آینده واکسن کرونا مانند آنفلوآنزا در داروخانه ها توزیع شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.