ادعای پمپئو درباره قصد بایدن برای ایجاد رابطه با ایران

پمپئو گفت: من تاسف میخورم چراکه دولت می‌خواهد با ایران یک رابطه تشکیل دهد و یک رابطه را با عربستان سعودی نابود کند. آن‌ها ابزار اطلاعاتی را برای این کار انتخاب کردند.

وزیر خارجه پیشین آمریکا روز یکشنبه انتشار گزارش قتل خاشقجی توسط دولت بایدن را با تلاش این دولت برای برقراری رابطه با ایران مرتبط دانست. پایگاه خبری هیل اعلام کرد، مایک‌ پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در دولت ترامپ که همچنان به موضع گیری خصمانه علیه ایران ادامه می‌دهد روز یکشنبه انتشار گزارش قتل خاشقجی توسط دولت بایدن را “سهل‌انگارانه خواند”.

وی تصریح کرد: انتشار این گزارش سهل‌انگارانه و سیاسی بود. هدف آن ضربه زدن به رابطه با عربستان سعودی از طریق ابزار اطلاعاتی بود که من به عنوان رئیس سابق سیا هرگز از آن ‌حمایت نمی‌کردم. من از اینکه آن‌ها تصمیم گرفتند چنین کاری کنند تاسف میخورم. این یک‌ نمایش سیاسی بود.

پمپئو در ادامه گفت: من تاسف میخورم چراکه دولت می‌خواهد با ایران یک رابطه تشکیل دهد و یک رابطه را با عربستان سعودی نابود کند. آن‌ها ابزار اطلاعاتی را برای این کار انتخاب کردند.

انتشار گزارش قتل خاشقجی، روزنامه نگار مخالف خاندان سعودی، به دستور کنگره پس از تماس تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در روز پنجشنبه انجام شد.

این گزارش چهار صفحه‌ای با عنوان «ارزیابی نقش دولت سعودی در کشتن جمال خاشقجی» مورخ ۱۱ فوریه است و در تاریخ ۲۵ فوریه توسط آریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی از طبقه بندی محرمانه خارج شد.

جمال خاشقجی ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. بعدها مشخص شد که او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش تکه‌تکه شده و از آنجا خارج شده‌است.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای در واکنش به این گزارش اعلام کرد که ریاض به طور قاطع نتیجه این گزارش را که توهین آمیز و بر پایه استنباط نادرست در مورد نظام پادشاهی عربستان است، رد می کند.

همچنین عربستان مدعی شد که این گزارش “به هیچ وجه قابل قبول نیست و شامل مجموعه ای از اطلاعات نادرست و نتیجه گیری های غیرواقعی است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.