میرزایی نیکو:رهبری باید اذن تصویب «FATF» را به مجمع تشخیص بدهند

یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام «FATF» را تازمانی که رهبری اذن بر تصویب ندهند؛ تصویب نمی‌کند.

قاسم میرزایی نیکو در واکنش به بیانیه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام و طرح درخواست مبنی برعدم پیوستن ایران به نهاد «FATF»؛ در پاسخ به این سوال‌که آیا مجلس یازدهم می‌تواند بررسی مجدد این لایحه را در دستور قرار دهد، گفت: «FATF» لایحه‌ای‌ است که از سوی دولت به مجلس فرستاده شده است، بنابراین اگر دولت نخواهد؛ مجدداً این لایحه در مجلس بررسی نمی‌شود.در این صورت چه کسی می‌خواهد که دوباره آن را مورد بررسی قرار دهد وقتی که دولت نخواهد آن را بازگرداند؟

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیوستن به نهاد «FATF» یک لایحه بین‌المللی است و تصمیم‌گیری هم در این حوزه سازوکار بین‌المللی می‌خواهد و با دستور کار داخلی نمی‌توانیم آن را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: زمانی هست که دولت مجموعه مذاکرات، تفاهم‌نامه و قراردادهایی را که با کشورهای دیگر منعقد می‌کند را در اختیار مجلس قرار می‌دهد؛ اما «FATF» یک لایحه بین المللی است و بررسی خودش را دارد.

میرزایی نیکو تاکید کرد: قطعا دولت FATF را مجدداً به مجلس بازنمی‌گرداند. از طرف دیگر، طرح هم نیست که بگوییم می‌توانیم با دستور اجرایی داخلی آن را انجام دهیم، «FATF» یک فرمول بین‌المللی دارد و شما نمی‌توانید برای یک قانون بین‌المللی، طرح داخلی مجلس ارائه دهید.

وی ادامه داد: سال گذشته بررسی «FATF» در مجمع تشخیص مصلحت نظام زمانش منقضی شد که طبق آئین‌نامه داخلی مجمع تشخیص، مصوبه‌ به شورای نگهبان برمی‌گردد و در نهایت هم اجرایی می‌شود که مشاهده کردید در شورای نگهبان هم رد شد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: آقای روحانی با سنجیدن جمیع شرایط مکاتبه‌ای را با رهبری انجام دادند و مطالبی را عنوان کردند، در این مکاتبات مشخص شد مشکلات ما چیست و چه مراحلی وجود دارد و در نهایت از رهبر انقلاب درخواست کردند به مجمع تشخیص دستور دهند بررسی مجدد «FATF» را در دستور کار قرار دهند.

وی با اشاره به صحبت‌های دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص «FATF» گفت: آقای محسن رضایی در نشست خبری خود صحبت‌هایی را در خصوص «FATF» مطرح کردند که البته به نظر من ایشان به جای این‌که در قامت دبیری مجمع مصلحت سخن بگویند، در قالب یک فیلم تبلیغاتی و کاندیداتور وارد شدند و از مسائل ملی، کشوری، اقتصادی و فرهنگی صحبت کردند.

نماینده مردم دماوند در مجلس دهم ادامه داد: از ۴۰ موردی که در خصوص پیوستن ایران به FATF مطرح شده آن چیزی که شامل قوانین بانکی می‌شود ارسال شده و تنها « CFT و پالرمو» باقی مانده است که مخالفانش می‌گویند دولت تاکنون به ما نگفته است این دو مورد بر چه محورهای ارائه می‌شوند، درصورتی که معتقدم دولت تا کنون چندین بار این موارد را به مجمع داده است.

وی ادامه داد: گفته شده است پیوستن ما به «FATF»، لغو تحریم‌ها و دریافت پول‌هایمان را بسیار راحت‌تر می‌کند اما آقای رضایی گفتند بگذارید تحریم‌ها برداشته شود بعد درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌کنیم؛ درحالی که همین چند روز پیش روسای کل بانک‌های مرکزی عراق، کره جنوبی و ژاپن یکی از بحث‌هایشان این بود که اگر بخواهیم پولی را به حساب ایران واریز کنیم باید یک قالب مشخص داشته باشد، ما که نمیتوانیم چمدانی به شما پول بدهیم؛ باید روابط بانکی ما تسهیل شود تا بتوانیم مراودات مالی داشته باشیم.

میرزایی نیکو گفت:مجمع تشخیص مصلحت نظام «FATF» را تازمانی که رهبری اذن بر تصویب ندهند؛ تصویب نمی‌کند.

وی درباره این که رئیس مجلس، عضو مجمع تشخیص است و یا در در شورای عالی امنیت ملی حضور داشته و از اتفاقاتی مانند توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر دارد اما مانع رفتارهای افراطی نمایندگان نمی‌شود، اظهار داشت: به نظرم نمایندگان مجلس از مصوبه پروتکل الحاقی خبر نداشتند و نمی‌دانستند چه بیانیه‌ای قرار است مابین ایران و آژانس بسته شود، آقای قالیباف تنها کافی بود درایتی که آقای لاریجانی داشتند را به خرج می‌داد و قبل از این که اتفاقی در مجلس رخ دهد یک تلفن می‌زد و از اصل وقایع خبر دار می‌شد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این گونه رفتار کردن نشان دهند عدم تسلط‌ رئیس مجلس بر اداره مجلس است، نمونه این را هم در جلسه بررسی بودجه مشاهده کردیم که بررسی را به تاخیر انداخت.

وی درباره بیانیه نمایندگان خطاب به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: بیانیه ۱۹۵ نفر که نه می‌توانند طرح دهند و نه این‌که می‌توانند دولت را دوباره وادار کنند لایحه بدهد تا تصویبش نکنند تاثیر چندانی ندارد، آنان یک ابزاری در اختیارشان داشتند و استفاده کردند و معمولاً هم کسی بر اساس بیانیه تصمیم نمی‌گیرد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.