جزییات سانسور دیدار تاریخی پاپ و آیت‌الله در صداوسیما!

دیدار و گفت‌وگوی آیت‌الله سیستانی و پاپ فرانسیس روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۹۹ در شهر نجف برگزار شد.

دیدار پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های منطقه و برخی رسانه‌های فرامنطقه‌ای داشت.

اما این دیدار تاریخی و‌ کم‌نظیر دو رهبر مذهبی جهان مسیحیت و جهان اسلام در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به شکل عجیبی بازتاب پیدا کرد.

خبر ۱۳ شبکه‌ی خبر سیما که با شعار «صحت، دقت و سرعت» آغاز به کار کرده بود، این خبر را  ۳۱ دقیقه پس از آغاز خبرها اعلام کرد.

خبر ۱۴ شبکه‌ی یک که قدیمی‌ترین بخش خبری تلویزیون محسوب می‌شود ترجیح داد خبر این دیدار را ۳۹ دقیقه پس از آغاز اخبار اعلام کند.

در خبر ۱۹ شبکه‌ی خبر که حدود سی‌دقیقه است این خبر اعلام نشد.

در خبر ۲۰ شبکه‌ی خبر که به نوعی رقیب خبر بیست‌وسی محسوب می‌شود خبر دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی در دقیقه‌ی ۲۷ اعلام شد.

خبر ۲۰:۳۰ که به‌عنوان یک بخش خبری متفاوت تبلیغ می‌شود ۱۸ دقیقه بعد از شروع خبرها این خبر مهم را به مخاطبان خود اعلام کرد.

و سردبیران خبر ۲۱ شبکه‌ی یک سیما نیز ترجیح دادند این خبر را ۴۵ دقیقه پس از آغاز اخبار۲۱ اعلام کنند.

نکته‌ی جالب توجه اینکه میانگین زمان اعلام این خبر در بخش‌های مختلف خبری کمتر از یک‌دقیقه بوده است.

دو برنامه‌ی «گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری» شبکه‌ی دو سیما و «تیتر امشب» شبکه‌ی خبر نیز که ماموریت خود را بررسی تحلیلی موضوعات روز اعلام می‌کنند به این موضوع نپرداخته و‌ حتی در برنامه‌ی «جهان امروز» شبکه‌ی خبر که به شکل اختصاصی به موضوعات خارجی می‌پردازد اثری از بررسی این دیدار نبود؛ در این برنامه موضوعاتی مانند «چین، بزرگترین قطب تولیدی جهان» و «پشت پرده‌ی اعتراض‌ها در سنگال» مورد بحث و بررسی قرار گرفت!

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.