نظارت ها بر برنامه هسته ای ایران منطبق بر قواعد اصولی پادمان و پروتکل الحاقی است

مدیرکل سیاسی و امنیتی وزارت امور خارجه گفت: آمانو در متنی که من دیده ام از لفظ بازرسی های بی سابقه در تاریخ استفاده نکرده است.

حمید بعیدی نژاد در حاشیه رونمایی از کتاب جدید خود با عنوان 'گام به گام با برجام' گفت: در تماسی که ما درباره نظارت های آژانس داشته ایم کاملا در برجام قید شده و فراتر از آن نخواهد بود و نوع نظارت ها منطبق با قواعد اصولی پادمان و پروتکل الحاقی است.
وی همچنین درباره اظهار نظر آمانو مبنی بر اینکه به ایران اعتمادی نداریم، گفت: مطلبی که از وی بیان شده ، دقیق نقل نشده زیرا وی گفته است اساسا کار آژانس بر اساس اعتماد به کشورها انجام نمی گیرد.
بعیدی نژاد ادامه داد: اساسا کار آژانس بر اساس اعتماد به کشورها انجام نمی گیرد و وظیفه آژانس راستی آزمایی فعالیت ها است و در باره ایران هم تلاش می کند راستی آزمایی خود را داشته باشد و نتایج آن را به کمیسیون برجام اعلام کند. آمانو گفته است وظیفه ذاتی آژانس راستی آزمایی فعالیت ها است و بر مبنای گزارش کشورها عمل نمی کند.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان همچنین در باره مصوبه اخیر کنگره آمریکا اظهار داشت: باید بین اینکه برجام نقض شود یا اینکه اقدامات آمریکا در چارچوب سیاست های خصمانه این کشور علیه ما است تفاوت قائل شد.
وی اضافه کرد: قطعا اگر جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که اقدامات آمریکا نقض برجام است اقدامات متقابل را خواهد داشت ، اما هنوز در آن نقطه نیستیم که واقعیات اثبات کننده این نکته باشد که آمریکا تعهدات خود را در برجام نقض کرده است.
بعیدی نژاد اقدامات کنگره آمریکا در باره ویزا را بسیار نگران کننده خواند و یادآور شد: در سطح بسیار عالی با مقامات آمریکایی صحبت شده و آقای کری وزیر امورخارجه آمریکا تعهد داده است که این قانون را به نحوی اجرا کنند که با برجام منافات نداشته باشد؛ منتظر هستیم تا ببینیم ترتیبات چگونه دنبال می شود.
مدیرکل سیاسی وزارت امورخارجه همچنین در مورد دستبرد آمریکا به ذخایر بانک مرکزی ایران گفت: این اقدام آمریکا هنوز در نقطه ای نیست که نقض برجام تلقی شود ؛ برجام یک تفاهم در باره مسائل هسته ای است و ما انتظار نداشتیم با برجام بسیاری از سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران پایان یابد
بعیدی نژاد درباره زمان آغاز اجرای برجام گفت: تعجیلی برای اجرایی شدن هرچه زودتر برجام به هر شکل نداریم. گام های مقدماتی هست که ایران باید بردارد و طرف مقابل نیز در حوزه لغو تحریم ها باید اقداماتی انجام دهد که اگر این اقدامات انجام شود، روز اجرایی شدن برجام خواهد رسید.
مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما با دقت اقدامات آینده را دنبال می کنیم و امیدواریم روز اجرای برجام نسبت به امروز چندان دورنباشد.
وی اظهار داشت: رو اجرای اولیه برجام که همه تلاش ها برای رسیدن به آن است، حداکثر تا پایان دی ماه خواهد بود.
بعیدی نژاد درباره نظارت های فراپادمانی آژانس بر تاسیسات هسته ای ایران نیزگفت : چارچوب مقررات نظارتی آژانس در ایران مبتنی بر دو موضوع مقررات عمومی پادمان و مقررات پروتکل الحاقی است و ما نیز این دو را پذیرفته ایم و جایی برای حدس و گمان نیست. همه نظارت ها نوشته شده و ثبت است و آژانس در چارچوب این مقررات باید کارها را دنبال کند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.