مطهری کاندیدای پوششی لاریجانی است؟

نائب‌رئیس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: من، مستقل و جدی وارد عرصه رقابت شده‌ام؛ کاندیدای پوششی لاریجانی نیستم.

علی مطهری در سلسله نشست‌های بررسی و تحلیل انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ که به همت “حزب ندای ایرانیان” برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم؛ شرایط کشور ما هم شرایطی به معنای واقعی کلمه، حساس است. همیشه می‌گوییم در شرایط حساس هستیم اما امروز انصافا در شرایط ویژه‌ای هستیم.

وی ادامه داد: نباید موضوع تاثیر انتخابات در اقتصاد را نادیده گرفت؛ حتما مشارکت بالای مردم در انتخابات تاثیر مستقیمی بر اقتصاد و جایگاه جمهوری اسلامی در دنیا خواهد داشت.

مطهری گفت: اگر ما مشارکت ۷۰ درصدی در انتخابات داشته باشیم، نگاه دنیا به ما تغییر خواهد کرد. در درجه اول باید تلاش کنیم مشارکت بالا برود. رهبر انقلاب هم فرمودند، در درجه اول بالا بودن مشارکت مهم است و انتخاب اصلح در درجه دوم است. وقتی مشارکت بالا باشد انتخاب مردم هم واقعی‌تر خواهد بود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم مردم برای شرکت در انتخابات راغب شوند. مردم گلایه‌هایی دارند از سال گذشته، از آنچه در آبان ۹۸ اتفاق افتاد. ناامید هستند که آیا با انتخابات بشود تغییری ایجاد کرد یا نه؛ اما ما باید به شک پاسخ دهیم و آن‌ها را امیدوار کنیم.

وی با بیان این‌که «با یک انتخاب خوب می‌شود در کشور تغییرات ایجاد کرد»، گفت: بنده هم روی همین وظیفه اعلام کاندیداتوری کردم. احساس کردم وظیفه است کسی مثل من وارد انتخابات شود. نتیجه هرچه باشد مهم نیست، مهم این است که به تکلیف خود عمل کنیم و وجدانمان راحت باشد.

مطهری سپس گفت: نواقص و کاستی‌هایی می‌بینم و فکر می‌کنم بسیاری از آنها قابل‌اصلاح است. به طور مثال روابطی که با کشورهای همسایه عربی و اسلامی داریم را باید بهبود ببخشیم. روابطمان را با جهان اصلاح کنیم. همچنین به رابطه‌ای که با دنیای غرب داریم باید بهبود ببخشیم. طوری نباشد که فقط با دو تا سه کشور رابطه داشته باشیم و در قراردادهای اقتصادی مجبور به امتیازدهی به آنان باشیم.

وی تاکید کرد: سیاست خارجی اثر مستقیم در وضع اقتصادی ما خواهد داشت. ساختار اقتصادی کشور ما هم مهم است. ما از بخش خصوصی نیرومند برخوردار نیستیم. اقتصاد کشور ما چند بخش دارد. بخشی دولتی است، بخشی در دست نیروهای مسلح و نیروهای حکومتی است؛ در کنار این‌ها هم بخش خصوصی قرار دارد. به همین دلیل نتوانسته‌ایم در برخی بازارها حضور داشته باشیم. مثل وضعی که در قطر پیش آمد و قطر تحریم شد، فرصت خوبی برای ایران بود که بازار را به دست بگیرد اما در عوض ترکیه این کار را کرد.

مطهری در بخش دیگری از این نشست در رد “کاندیدای پوششی بودن وی برای علی لاریجانی”، گفت: من به‌طور مستقل و جدی وارد عرصه رقابت شده‌ام؛ برای گرم کردن فضا برای کسی نیامده‌ام. امیدوارم به تایید صلاحیت شدن؛ و ان‌شاءالله جلو می‌رویم و امیدواریم هرچه برای مردم خوب است پیش می‌آید.

وی در پاسخ به این پرسش که “با توجه به نسبت خانوادگی‌ای که با علی لاریجانی دارد، ممکن است برای جذب پایگاه رای اصلاح‌طلبان به نفع او وارد عرصه شده باشد؟” گفت: در رابطه با حضور یا عدم حضور آقای لاریجانی اطلاعاتی ندارم، صحبتی با او نکرده‌ام و نمی‌دانم خواهد آمد یا خیر.

مطهری گفت: اعلام نامزدی خودم هم بدون اطلاع او بوده و خبر نداشته است؛ هماهنگی بین‌مان نبوده و این‌که بگویید به عنوان کاندیدای پوششی آمده‌ام، درست نیست. کسی که کاندیدا شده، معنی‌اش این است که می‌گوید من اصلح هستم بنابراین معنی ندارد با هدف کنار رفتن به نفع کسی وارد شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.