لاریجانی: شهادت شیخ نمر باعث تاسف امت اسلامی شد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شهادت شیخ نمر بعنوان یک روحانی مبارز از سوی رژیم سعودی باعث تاسف و تاثر در بین امت اسلامی شد.

علی لاریجانی عصر روز شنبه در نشست شورای اداری استان بوشهر افزود:این گونه رفتارها معضلات امنیتی منطقه را افزایش می دهد و بعید می دانم این ماجرا و گردابی که برای رژیم سعودی ایجاد می کند آنان بتوانند به راحتی از آن عبور کنند.
وی گفت: شهادت نمر، مساله یک فرد نیست بلکه تصمیمهایی که در دو سال اخیر از سوی حاکمان رژیم سعودی گرفته می شود آتش در کشورهای منطقه از جمله عراق، یمن و سوریه ایجاد می کند.
لاریجانی با بیان اینکه این ماجراجویی در منطقه خیلی تاسف آور است اظهار امیدواری کرد: کشورهای غربی و آمریکا حداقل در این مورد که نقض صریح حقوق بشر است ورود کنند تا صداقت کشورهای یاد شده در این مساله کشف شود.
وی گفت: در زمان حاضر به هم ریختگی امنیتی در منطقه که برخی از آن ناشی از رفتارهای کشورهای بزرگ و برخی نیز براثر نااهلی حاکمان کشورهای منطقه است باعث شده تا ناامنی امنیتی در منطقه ایجاد شود که آتش آن گریبان همه کشورهای منطقه را در بر می گیرد.
لاریجانی افزود: با وجود شرایط مضطرب امنیتی در منطقه اما ایران اسلامی به دلیل پتانسیل قوی مردمی و نیروهای مسلح مقتدر و آگاه از امنیت پایداری برخوردار است.
وی باتوجه به چشم انداز توسعه ای برای ایران اسلامی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی متوسط رشد اقتصادی در جمهوری اسلامی سه درصد بوده است و این رقم برای کشوری که می خواهد در منطقه نقش اول را ایفا کند مناسب نیست.
لاریجانی افزود: بررسی ها نشان می دهد متوسط رشد اقتصادی در کشور متناسب با سایر شئون پیشرفت نکرده است که آنالیز این مشکل نشان می دهد بخشی به نوع برنامه ریزی و بخشی به مدیریت صحنه برمی گردد که باید با دید علمی واکاوی و نواقص پیدا شود.
وی گفت: برخی از تصمیمهای مدیریتی در گذشته باعث شده تا صنایع آب در مناطقی ایجاد شود که با مشکل منابع آبی روبه رو هستند و مناطق مرکزی از این جهت نواقصی دارند که هزینه کار را بالا برده است.
لاریجانی افزود:بخشی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم های ظالمانه است .
وی گفت: مذاکرات هسته ای داهیانه و با دقت انجام شد طوری که هم دانش هسته ای در بعد غنی سازی و تحقیق و توسعه در کشور ماند و امید است تا چند هفته آینده نیز مباحث آن به نتیجه نهایی برسد.
لاریجانی اظهار کرد: برخی ها فکر می کنند که در فناوری هسته ای دچار نقص می شویم این درحالی است که در مذاکرات هسته ای برای نهادینه کردن این دانش تا جاییکه لازم بود با دقت نظر امور در مذاکرات پیش رفت و برای تحقیق و توسعه نیز با دقت مسایل انتخاب شد.
وی یادآور شد: بنده به عنوان کسی که سالها در این قضیه سرو کار لازم را داشته ام اعلام می کنم در مورد غنی سازی و تحقیق و توسعه دقت کافی صورت گرفت و برای کشور هیچ نقصی در این زمینه نیست ولی اگر طرف مقابل در تعهدات خود خللی ایجاد کند تدبیر لازم انجام شده است.
وی با بیان اینکه ما ایرانی ها صبور هستیم اما در مذاکرات دقت لازم را نیز داشته ایم گفت: با وجود فراز و فرودها مسیر مذاکرات روشن است و دستاوردهای خوبی برای جمهوری اسلامی ایران در پی داشته است.
لاریجانی با بیان اینکه برداشتن تحریمها گامی مثبت برای رشد اقتصادی کشور است افزود: برای استفاده بهینه از این فرصت باید به گردش مالی و رونق اقتصادی کشور توجه شود.
وی یاداور شد: شرایط کشور در زمینه دیپلماسی سیاسی ، مسایل اقتصادی و امنیتی مسیر روشنی را طی کرده است و ایران اسلامی از گردنه هایی عبور کرده طوری که حضور ایران در مسائل امنیتی منطقه غیر قابل انکار است و در حوزه دیپلماسی نیز وضعیت مطلوبی دارد.
لاریجانی با بیان اینکه رسانه ها باید شرایط امیدواری را در جامعه مهیا کنند گفت: ممکن است در یک کشور غربی اقدامی یا سخنی مطرح شود تا جمهوری اسلامی از شرایط پسا تحریم استفاده مطلوب نکند که اقدام اخیر در موضوع روادید نیز برای ایجاد اختلال در گردش سرمایه گذاری در کشور انجام شد تا زمینه ناامیدی فراهم شود.
وی افزود: رسانه و سیاستمداران داخلی باید شگرد آنها را درک کنند و نباید این نگرانی و اضطراب را به جامعه منتقل کنند بلکه با امیدواری مسیر را طی کنیم تا فضا برای کار و تلاش و آبادانی کشور فراهم شود.
لاریجانی اظهار کرد: اگر کشورهای غربی شگردهایی دارند نباید به دام آنها بیفتیم بلکه باید شگردهای آنان را در جامعه باز کنیم و رفتاری عاقلانه و نتیجه بخش انجام دهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برای رونق اقتصادی باید براساس مزیتهای منطقه ای با مشارکت بخش خصوصی استفاده بهینه کرد.
وی گفت: آبادانی در کشور با بودجه عمرانی خیلی امکان پذیر نیست بلکه تسهیل کننده است برهمین اساس باید زمینه ای را برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی و آسان سازی سرمایه گذاری فراهم شود.
لاریجانی با اشاره به قابلیتهای مطلوب استان بوشهر در حوزه های اقتصادی از جمله وجود 930 کیلومتر مرز دریایی گفت: هرچند انرژی به عنوان یک مزیت مهم در استان بوشهر شناخته می شود اما نباید فقط به این مزیت بسنده کرد بلکه باید سایر فرصتهای سرمایه گذاری و رونق اقتصادی در حوزه توریست و دریایی نیز استفاده بهینه کرد.
وی در پاسخ به مطالبه مسئولان استان بوشهر برای رونق و آبادانی مناطق میزبان توسط شرکتهای فعال و استخدام نیروهای بومی گفت: این مطالبه به حقی است که پی گیری می شود و اگر نیاز به مفاد قانونی باشد در برنامه ششم توسعه لحاظ می شود.
لاریجانی گفت: باید جانمایی درست و آمایش منطقه ای برای استان بوشهر متناسب با شرایط امروز انجام شود تا زمینه جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استان فراهم شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در زمان حاضر پروسه سرمایه گذاری در کشور طولانی است و با وجود تصویب آسان سازی قانونی و پنجره واحد در برنامه پنجم توسعه اما در مقایسه با کشورهایی که خیز بالایی در این زمینه دارند نمره خوبی نداریم.
لاریجانی گفت: بخش نظارتی شامل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی با وجود دقت نظر در رعایت قانون توسط مدیران اما نباید کاری کنند که ابتکار مدیریتی گرفته شود و باید با آموزش لازم از تخلفهایی که عموما ناشی از آشنا نبودن با قانون است جلوگیری کنند.
وی تاکید کرد: نظارتها باید به نحوی باشند که مدیران با شجاعت و بدنه دولت فعالانه کارکنند.
لاریجانی در پاسخ به استاندار بوشهر که تصویب منطقه آزاد تجاری صنعتی را مطالبه دیرینه مردم این دیار دانست گفت: لایحه منطقه آزاد بوشهر بعد از تعطیلات یک هفته ای مجلس پی گیری می شود و آنچه در لایحه پیشنهاد دولت بوده با دقت در مجلس بررسی خواهد شد. 
وی با اشاره به اینکه سخنان استاندار بوشهر در زمینه تاسیس منطقه آزاد بوشهر با رویکرد صادراتی و ارزش افزوده کالا شرایط ضمن عقد به حساب می آید اظهار کرد: براساس قانون مناطق آزاد باید سکویی برای صادرات باشند اما این مناطق هم اینک تسهیل کننده واردات شده اند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این امر باعث نگرانی نمایندگان در مجلس شده است و اگر مناطق آزاد با تعریفی که استاندار بوشهر از آن برای منطقه آزاد بوشهر مطرح کرد ایجاد شود که زمینه تولید و صادرات را در پی داشته باشد بدون شک به تصوبب آن کمک خواهیم کرد.
وی گفت: ممکن است در چند سال اولیه راه اندازی مناطق آزاد برای برای اینکه زیرساخت هایشان درست شود به امر واردات پرداخته می شده اما این امر تبدیل به سنت شده و اشکال بر آن وارد است.
لاریجانی اظهارامیدواری کرد اگر منطقه آزاد تجاری بوشهر تصوب شد به این شرایط ضمن عقد مطرح شده توسط استاندار پایبند باشد چرا که این امر باعث آبادانی مناطق می شود و ما نیز پیگیری لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی برای شرکت در یادواره شهید صادق گنجی رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان به بوشهر سفر کرده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.