توافق دوجانبه میان واتیکان و فلسطین از امروز به اجرا گذاشته می شود

توافق دوجانبه میان واتیکان و دولت فلسطین که در روز 26 ماه ژوئن 2015 به امضا رسیده بود، به درخواست طرفین، از امروز اجرایی می شود.

توافق میان واتیکان و فلسطین مربوط به زمینه های حیات و فعالیت کلیسا در فلسطین و همزمان حمایت از راه حل مذاکراتی و صلح برای جنگ در منطقه، از امروز به اجرا گذاشته می شود. 
وزرای خارجه واتیکان و فلسطین تیر ماه گذشته در راستای نزدیکی هرچه بیشتر میان دو دولت، توافقنامه ای امضا کردند که خشم و نگرانی رژیم صهیونیستی را در بر داشت. پس از به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین در ماه مه سال 2015 از سوی واتیکان، اسقف 'پل گالاگر' وزیر امور خارجه واتیکان و ریاض المالکی همتای فلسطینی او، توافق جدیدی را در رابطه با حضور و فعالیت کلیسای کاتولیک در اراضی فلسطین در تیرماه گذشته امضا کردند که از امروز اجرایی می شود. 
این پیمان جدید، تاییدی بر یک راه حل مذاکراتی و صلح امیز اوضاع در منطقه بشمار می رود. در ماه مه گذشته محمود عباس رئیس تشکیلات خوددگردان فلسطین در سفر به واتیکان نخستین تفاهم را به امضا رسانده بود و بدین ترتیب دو دولت توافق پایه را نهایی کردند. 
این توافق شامل یک مقدمه ، 32 ماده و 8 فصل است و در آن از راه حل دو دولت حمایت شده است. این توافق از امروز و در پی اعلام کتبی طرفین مبنی براینکه مشکلی از نظر شرایط قانونی و یا داخلی وجود ندارد، به اجرا گذاشته می شود. 
واتیکان امیدوار است این توافق بتواند محرکی برای پایان نهایی جنگ میان اسرائیل وفلسطین و تبدیل به راه حل دو دولت و دو ملت شود. به عقیده واتیکان روند صلح تنها می تواند از طریق مذاکرات میان طرفین و حمایت جامعه بین المللی پیشرفت کند و نیاز به تصمیم گیری های شجاعانه دارد. 
امضای این توافق در تیرماه گذشته موجب خشم رژیم صهیونیستی شد که با واکنشی سریع ضمن ابراز تاسف هشدار داد که چنین اقدامی منجر به تخریب چشم انداز مذاکرات صلح خارومیانه می شود. 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.