فرمول جادویی در جیب اسکوچیچ است؟

تیم ملی با دراگان اسکوچیچ، به شرط حفظ آرامش و درگیر حواشی بحرینی‌ها نشدن، می‌تواند در خاک این کشور یک رخداد تاریخی برای فوتبال ایرن رقم بزند و اسکوچیچ هم به عنوان یک مربی که قدر جایگاهی که دارد را می‌داند، سال‌ها در تیم ملی بماند.

تیم ملی در بازی سوم تحت هدایت دراگان اسکوچیچ با یک نتیجه قاطع سوریه را از پیش رو برداشت تا سرمربی جدید تیم ملی از سه بازی، سه پیروزی دشت کند و با روحیه‌ای خوب آماده خردادی باشد که یا راه ایران را به سوی جام‌جهانی هموار می‌کند و یا رویاهای یک ملت بر باد می‌رود و خودش هم بزرگترین شانس زندگی‌اش را از دست می‌دهد!

انتخاب درست فدارسیون

مدیران قبلی فدارسیون فوتبال بارها در رسانه‌ها بابت اشتباهات و انتخاب‌‌های غلط مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، اما انتخاب دراگان اسکوچیچ یکی از بهترین کارهایشان محسوب می‌شود.

اسکوچیچ در شرایطی تیم ملی را تحویل گرفت که به دلیل قراداد فاجعه‌بار با ویلموتس، فدارسیون مورد شدیدترین انتقادها بود و تیم ملی هم بعد از کسب نتایج بسیار ضعیف مقابل عراق و بحرین، بدون مربی مانده بود. گفته می‌شد فدراسیون بین علی دایی و امیر قلعه‌نویی یک‌کدام را به عنوان سرمربی انتخاب می‌کند اما بین این دو بهترین انتخاب، اسکوچیچ بود!

اسکوچیچ تجربه‌ سال‌ها کار در ایران و در تیم‌های مختلف را داشت و تیم‌هایش با ارائه یک فوتبال چشم‌نواز، نسبت به بضاعتشان نتایج خوبی هم می‌گرفتند و او از لحاظ فنی خودش را اثبات کرده بود.

از لحاظ مالی هم توقع آن‌چنانی نداشت و کار کردن در تیم اول آسیا را از مسائل مالی مهم‌تر می‌دانست. اسکوچیچ با امکانات، شرایط پرداخت و مشکلات و توانایی‌های فوتبال ما هم آشنا بود و از آن‌جا که از لیگ به تیم ملی می‌رفت، بازیکنان را هم خوب می‌شناخت. دایی و قلعه‌نویی اما جدای از اینکه در سال‌های اخیر نتایج قابل قبولی کسب نکرده‌اند، هم در تیم ملی امتحان پس داده بودند و هم طبق تجارب باشگاهی و دورانی که هدایت تیم ملی را بر عهده داشتند، درگیر مسائل حاشیه‌ای و بیانیه‌نویسی می‌شدند.

تیم ملی در شرایط فعلی نیاز به آرامش دارد و با بازیکنانی که به لحاظ روحی آماده باشند، چهار برد از چهار مسابقه به راحت به‌دست می‌آید.

نگرانی و امید به تیم اسکوچیچ

اسکوچیچ سه بازی دوستانه به عنوان سرمربی روی نیمکت نشسته اما هنوز تمام نیروهایش را در یک اردو نداشته و با توجه به فشردگی لیگ برتر، لیگ قهرمانان آسیا و شرایط لژیونرهای شاغل در اروپا، احتمالا و تا پیش از اعزام تیم به بحرین، نتواند تمام ستاره‌ها را در کنارهم داشته باشد.

از طرفی در هر سه دیدار تیم ملی از ترکیب و چیدمانی متفاوت استفاده کرد و در بازی با سوریه نسبت به بازی‌های قبل سردرگم‌تر ظاهر شدیم و این مسئله نباید پشت نتیجه این دیدار پنهان بماند. سوریه از مهاجمان اصلیش بهره نمی‌‎برد و با بازیکنان امید هم توانست تیر دروازه ما را به لرزه درآورد و اشتباهات دفاعی به چشم می‌آمد.

دیدار مقابل بحرین و عراق که در سالیان اخیر همیشه تیم ملی را اذیت کرده، جای اشتباه در خط دفاعی نیست. شاید نبود بازیکنان با تجربه در خط دفاع، برای تیم ملی دردرساز شود.

نقاط قوت اسکوچیچ اما زیاد است و یکی از بهترین کارهایش این است که اکثر بازی‌های لیگ را رصد و در استادیوم‌ها حضور پیدا می‌کند. تیم اسکوچیچ خط آتش قدرتمندی دارد و علاوه بر زوج آزمون و طارمی، با اضافه‌ شدن جهانبخش و قدوس، می‌توانیم رقبا را حسابی اذیت کنیم. در خط هافبک بازیکنان سرحالی مانند امید ابراهیمی، علی کریمی و سعید عزت‌اللهی داریم که در کنار نوراللهی و دیگر بازیکنان شاغل در لیگ می‌توانند خیال هواداران را راحت کنند.

در فرصت باقیمانده و رفع مشکلات دفاعی، تیم ملی به شرط حفظ آرامش و درگیر حواشی بحرینی‌ها نشدن، می‌تواند در خاک این کشور یک رخداد تاریخی برای فوتبال ایرن رقم بزند و دراگان اسکوچیچ هم به عنوان یک مربی که قدر جایگاهی که دارد را می‌داند، سال‌ها در ایران می‌ماند و چه بسا فرمول جادویی غلبه بر چند دهه حسرت در جام ملت‌های آسیا و قهرمانی در این تورنمنت حیثیتی هم در جیب کت مردی از کشوری باشد که مربیانش برای هواداران فوتبال ایران منشا خیر بودند و تمام‌کننده حسرت‌ها.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.