دیدار سردار قاآنی با مقام امنیتی سعودی؟/ جزئیات تازه از مذاکرات با عربستان

یک رسانه انگلیسی ضمن ارائه جزئیات تازه از مذاکرات اخیر میان ایران و عربستان در بغداد، مدعی دیدار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه با یک مقام بلندپایه امنیتی سعودی، شده است.

یک رسانه انگلیسی به نقل از منابعی مدعی شد که تعامل اخیر بین ایران و عربستان در عراق به دنبال یک سری جلسات محرمانه در اوایل سال با حضور چندین بازیگر منطقه‌ای برگزار شده، کلید خورده است.

وبگاه خبری-تحلیلی AmwajMediaکه مسائل خاورمیانه را پوشش می‌دهد، با ادعای اینکه تعامل ایران و عربستان سعودی به دنبال «گفت‌وگوهای محرمانه منطقه‌ای» در عراق انجام می‌شود، مدعی شد که منابع تأیید کرده‌اند که همچنین در یک مسیر موازی، مقامات امنیتی از ایران، امارات متحده عربی، اردن و مصر گرد هم آمده‌اند.

به نوشته این رسانه، گفته می شود اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس ایران با خالد الحمیدان، رئیس اداره اطلاعات عمومی عربستان سعودی، در بغداد دیدار کرده است.

بر اساس این گزارش نخست وزیر عراق مصطفی الکاظمی نقشی اساسی در تسهیل مذاکرات بغداد داشته است. گفته می شود که کاظمی متقاعد شده است که این تعامل با رویکرد وی (شرق جدید) مبنی بر تفاهمات امنیتی و سیاسی بین بازیگران اصلی منطقه متناسب است.

این رسانه مستقر در انگلیس نوشت: به نظر می رسد امارات متحده عربی همانطور که در مورد دخالت نظامی در یمن یا عادی سازی روابط با اسرائیل، پیش‌قدم شد، این بار نیز جلوتر از عربستان حرکت کرده و در عوض سعودی‌ها با احتیاط بیشتری این روند را دنبال می‌کنند.

AmwajMedia همچنین گزارش داده است: در حالی که نتیجه مذاکرات کنونی مشخص نیست، باید توجه داشت که هم در عراق و هم در ایران فصل انتخابات نزدیک است. بازیگران مختلفی، از نخست وزیر کاظمی در بغداد گرفته تا تعداد زیادی از چهره‌ها در تهران، در تلاشند تا خود را به عنوان گفتگوی موفق معرفی کنند.

گفتنی است هیچ یک از منابع رسمی ایرانی این خبر را تایید نکرده‌اند.

در حالی که فایننشال تایمز در ۱۸ آوریل از دیدار اوایل ماه جاری میان مقامات ایرانی و سعودی در عراق خبر داد و گزارش داد که اولین دور گفتگوها در ۹ آوریل برگزار شده است، AmwajMedia مدعی است که قبل از آن، حداقل پنج دیدار میان مقامات ایرانی و کشورهای عرب منطقه در ژانویه و فوریه برگزار شده است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.