اشد مجازات برای متخلفان تزریق واکسن/ تخصیص ۱۰۰ میلیون دلار دیگر برای واکسن کرونا

رئیس‌جمهور گفت: واکسن برای کل ملت رایگان خواهد بود و بانک مرکزی غیر از آنچه خریده ایم ۱۰۰ میلیون دلار اضافه برای واکسن روی میز گذاشته است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در هیات دولت، اظهار کرد: امروز همه می دانند راه حل برای معضل هسته ای ایران اجرای توافق هسته ای است و این موضوع برای ۱+۴، ۱+۵، اروپا، منطقه و همه روشن شده است که باید توافق به خوبی اجرا شود.

وی افزود: ما اجرا را عین سند برجام می خواهیم؛ نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم. ما زیاده خواهی نمی کنیم، البته طلب هایی هم در این زمینه داریم که بعدا مطرح می کنیم. چون در این چهار سال صدها میلیون دلار به ما خسارت وارد شده است که آن را سر جای خودش مطرح خواهیم کرد. به هر حال ما برجام پلاس و … نمی خواهیم و عین برجام را می خواهیم.

روحانی با بیان اینکه در احیای برجام سه پله وجود دارد، گفت: پله اول رفع تحریم هاست که این کار به عهده آمریکاست و البته ۱+۴ هم باید کمک کند. آمریکایی ها باید کلیه تحریم ها را بردارند و شرایط باید به آنچه در سال ۲۰۱۵ در برجام پیش بینی شده بود بازگردد. باید هر گونه تحریمی که به بهانه های دیگر و یا با برچسب های جدید ایجاد شده بود کنار بگذارند و ما بتوانیم به اقتصادی سالم، متعادل و قابل قبول برگردیم.

وی اضافه کرد: آنها فعلا و در زبان جدی هستند اما عنوان ها برای ما کافی نیست. بلکه تمام تحریم هایی که شماره دارد و معلوم است باید روی کاغذ بیاورند و همه دنیا بدانند که برداشته شده است وگرنه در کلیات گرفتار می شویم. پس در بخش تحریم بار کامل بر دوش آمریکاست که آنها را در یک قدم هایی جدید دیده ایم و در یک جاهایی دو پهلو حرف می زنند. البته ما گام های صحیح و درست خود را تا امروز برداشته ایم و اقدامات مان را در چهارچوب سیاست های مورد نظر رهبری انجام داده ایم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در احیای برجام دو کار بر عهده ماست، بیان کرد: یک کار ما این است که وقتی تحریم برداشته شد ما می خواهیم راستی آزمایی کنیم و بگوییم بله برداشته شده است، پس بله را ما باید بگوییم و ما این را از بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارت راه می پرسیم و وقتی آنها بگویند برداشته شده این موضوع را اعلام خواهیم کرد. ما درباره راستی آزمایی مفصل بحث کرده ایم که چگونه باشد و چقدر زمان می برد. کار خیلی پیچیده ای هم نیست. اگر همکاری و حسن نیت باشد در زمان نه چندان طولانی می توان به جواب رسید. وزرای نفت، راه و بانک مرکزی و چند تن از وزرای دیگر هستند که باید این موضوع را اعلام کنند.

وی ادامه داد: قدم سوم کاری است که ما باید انجام دهیم و برنامه هسته ای ما کامل باید منطبق با برجام باشد که عینا این کار را خواهیم کرد و یک میلی متر اضافه تر هم نمی خواهیم. ما عین برجام همه آنچه اضافه باشد را جمع می کنیم و به انبار می بریم که این کار ساده ای است. چرا که تعهدات ما در برجام کاملا مشخص شده و ما هم عین برجام را پیاده خواهیم کرد.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: پس سه گام در احیای برجام وجود دارد. اولی رفع تحریم کامل است که به عهده آمریکایی هاست. دومی راستی آزمایی است که ما برنامه ریزی کرده ایم و در زمان کوتاهی می توانیم آن را انجام دهیم و سومی بازگشت به توافق برجام است که ما آن را دقیقا اجرا و عمل می کنیم. امیدواریم در قدم های بعدی در ۱+۵ صداقت، جدیت و حل سریع مسئله را حس کنیم و ببینیم، البته این روند نباید طولانی شود بلکه در مدت کوتاهی باید به آن برسیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در موضوع هسته ای، واکسن، مقابله با کرونا، معیشت مردم و تولید هیچ نظری به انتخابات نداریم که نتیجه انتخابات چگونه است. حتی اگر مثلا انتخابات به جای ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ بود ما باز هم این اقدامات را با قدرت انجام می دادیم. چرا که اگر مردم خوشحال باشند و احساس بهتری در شرایط زندگی خود داشته باشند با نشاط بیشتری در انتخابات شرکت می کنند.

وی همچنین تاکید کرد: ما انتخابات پرشوری می خواهیم و این وظیفه ماست و برای این کار یک ثانیه هم وقت تلف نمی کنیم. به حرف این جناح و آن جناح هم توجه نداریم. اینقدر بگویید تا خسته شوید. به هر حال ما طبق نظر رهبری حرکت می کنیم و حتی اگر یک ساعت زودتر به نتیجه برسیم به نفع مردم است. در این میان اگر کسی می خواهد در انتخابات شرکت کند و می خواهد در این راه سنگ بیندازد و مانع رفع تحریم شود بداند که مردم به او رای نخواهند داد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود به روند تهیه و توزیع واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: بحث واکسن تقریبا از پاییز پارسال مطرح بود. اول بنا بود واکسن هایی را خریداری کنیم که برای وزارت بهداشت مورد اطمینان نبود. چون سازمان بهداشت جهانی آنها را تایید نمی کرد و دوره های قانونی خود را طی نکرده بودند. افرادی هم بودند که واکسن هایی که سازمان بهداشت جهانی تایید نمی کرد و وزارت بهداشت درباره آنها تردید داشت پیشنهاد می کردند.

وی ادامه داد: از طرفی اقلیتی در کشور جوی درست کردند که تا می خواهی چیزی از شرق بیاوری می گویند چرا از فلان جا می آوری و چرا غربی نیست. در قراردادها هم همین جو را راه انداختند. مثلا اگر با اروپا قرارداد ۱۰۰ ساله هم بسته شود حرفی نمی زنند اما قرارداد ۲۵ ساله با شرق را می گویند این چه بود و از این حرف ها به هر حال ذهنیتی در بخشی از مردم ایجاد شده که جنس شرقی به کیفیت جنس غربی نیست. وزارت بهداشت هم مطرح کرد که در واکسن به دنبال سبدی است که بخشی از آن از غرب و بخشی از شرق تهیه شود.

روحانی افزود: وزارت بهداشت سفارشاتی هم داده بود که بعدا شرایطی پیش آمد که از برخی از کشورها اصلا واکسن نخریم و ما به سراغ برخی کشورهایی که هنوز سازمان بهداشت جهانی تایید نکرده بود رفتیم. چرا که دیگر به اضطرار رسیدیم و دیدیم کشورهای دیگر هم از همین ها استفاده کردند. البته برخی کشورها قبول کرده بودند که مرحله سوم آزمایش روی مردم آنها انجام شود که این موضوع در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد قبول ما واقع نشد. به هر حال بهترین جایی که در پارسال به آن رسیدیم که سفارش بدهیم کواکس بود. ما هم زیر نظر سازمان بهداشت جهانی ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز خریداری کردیم، اما وقتی خواستیم پول آن را پرداخت کنیم به خاطر تحریم ها نشد و هی امروز و فردا و از این حساب به آن حساب صورت گرفت.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه من اینها را می گویم تا مردم جنایت آمریکا را به خوبی لمس کنند عنوان کرد: بعضی ها در این چهار سال جنگ تحمیلی اقتصادی هیچ وقت نیامدند علیه آمریکا حرف بزنند. بعضی ها می گویند اصل مدیریت قوی است و نباید ترسید، خب ما که نمی ترسیم ولی هر چقدر هم قوی باشیم وقتی دستمان را خالی کرده باشند چه می شود کرد. ما همان دولت یازدهمی هستیم که در سال ۹۵ کشور را به بالاترین رشد اقتصادی در جهان رساندیم و نشان دادیم در مدیریت چه توانایی داریم.

وی اضافه کرد: ما همان شناگر ماهری بودیم که مسابقه را بردیم اما حالا دست و پای ما را بسته اند و می گویند مدیریت کنید و نترسید. ما نمی ترسیم و مدیریت را هم بهتر از شما بلدیم. عده ای که خود را سوپر انقلابی هم می دانند در این مدت تحریم یک کلمه راجع به آمریکا حرف نمی زنند و فقط به دولت فحش می دهند و توهین می کنند و علیه دولت دروغ می گویند. در حالیکه می دانند اگر تحریم نبود سهمیه کواکس به ما در اسفند وارد می شد.

روحانی در ادامه یادآور شد: ما برای پرداخت ۵۳ میلیون دلار پول واکسن سراغ هر کشور و حساب و سفیری رفتیم نشد اما به هر حال پرداخت کردیم. حالا کواکس قاضی عادل شده و به این دلیل که دیرتر پول را پرداخت کردیم نوبت ما را عقب انداخته است. من اینها را گفتم تا مردم بدانند ما در برخی مشکلات دچار محذور تحریم شدیم. حالا به هر حال واکسن وارد شده و تا به حال کادر درمان را پوشش داده و از این به بعد سراغ کسانی که سن شان بالاست و یا بیماری های زمینه ای دارند و حدود شش تا هفت میلیون نفر هستند می رویم. وقتی این دور تمام شود. یک امنیت روحی، روانی و جانی ویژه در کشور ایجاد می شود. چون ۷۰ درصد فوتی ها از ۶۰ سال به بالا و یا با بیماری های زمینه ای هستند.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه در ستاد سند ملی واکسیناسیون ایجاد شده است بیان کرد: ما در زمینه واکسیناسیون بر مبنای این سند پیش می رویم و ان شاءالله شرایط ما در اردیبهشت و خرداد بهتر خواهد بود و واکسن بیشتری هم وارد می شود. در موضوع واکسن داخلی هم همه توان مان را برای کمک به کار گرفته ایم تا هر چه سریعتر بتوانند آن را به نتیجه برسانند و امیدواریم در تابستان شاهد ورود واکسن داخلی به بازار باشیم. کارهای مشترکی هم با روسیه، کوبا و دیگران در حال انجام شدن است.

روحانی در ادامه تصریح کرد: اگر کسی بر خلاف مقرراتی که ستاد مقابله با کرونا تصویب کرده در استفاده از واکسن تخلفی کند به اشد وجه باید مجازات شود. متاسفانه دو سه مورد به ما گزارش شد که وقتی بررسی کردیم دیدیم درست است و چند نفر از اعضای شهرداری و شورای شهر فلان شهر تخلف کردند و خارج از نوبت از واکسن استفاده کردند که باید با آنها اشد برخورد صورت گیرد و پرونده شان هم تکمیل شود و به قوه قضائیه فرستاده شود. چرا که واکسن دقیقا باید طبق طرح سند دولت تدوین شود.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون برای کل ملت به صورت رایگان خواهد بود، اظهار کرد: ما در ستاد هم تصویب کرده ایم که بانک مرکزی علاوه بر آن خرید ۱۰۰ میلیون دلار دیگر هم ویژه واکسن روی میز بگذارد تا هر کسی که می تواند واکسن وارد کند که باید بخش خصوصی در این زمینه با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هماهنگ باشد. حتی می تواند با ارز ۴۲۰۰ تومانی بخرد و این واکسن را برای واکسیناسیون عمومی در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد که این کار شروع هم شده است. الان یک بخش خصوصی وارد شده و قرارداد شش میلیون دوز واکسن را هم بسته که ان شاءالله وارد می شود. پس برای اینها و هر بخش خصوصی که می تواند برود و از هر کجا البته زیر نظر وزارت بهداشت واکسن بیاورد ارز ۴۲۰۰ تومانی حاضر است و پولش را ما تامین می کنیم.

وی اضافه کرد: یک بحث هم داریم که غیر از ارز ۴۲۰۰ تومانی و واکسنی است که ما داریم خریداری می کنیم و آن هم این است که اگر یک بخش خصوصی خواست واکسن با ارز نیمایی وارد کند که آن هم زیر نظر وزارت بهداشت خواهد بود که کدام واکسن چگونه و طبق مقررات بهداشتی باشد، آن هم آزاد است که بیاورند و برای هر کسی خواست استفاده کنند. مثل بیمارستان دولتی که ما برای همه داریم و درکنار آن یک بیمارستان خصوصی هم هست که هر کسی خواست استفاده کند می تواند برود استفاده کند. ما واکسیناسیون عمومی را انجام می دهیم و به آن متعهد هستیم و طبق چهارچوب سند ملی مان پیش می رویم اما اگر دیگران هم در این زمینه خواستند فعال شوند هم بخش خصوصی با ارز ۴۲۰۰ تومانی می تواند برای دولت فعالیت کند، هم می تواند عمومی خودش با ارز نیمایی فعالیت کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه ما باید از این به بعد دوران را دوران پسا کرونا ببینیم خاطرنشان کرد: امروز باید بهداشت و سلامت را به عنوان مسئله اول در نظر بگیریم. چرا که هر زمان ممکن است با یک اپیدمی یا پاندمی مواجه شویم. خداوند توفیق داد و ما در دولت یازدهم یکی از مسائل اساسی دولت را طرح تحول سلامت گذاشتیم و اگر این طرح نبود ما الان حریف این موضوع نمی شدیم. ما تخت های بیمارستانی را از ۹۰ هزار تخت به ۱۳۶ هزار تخت رسانده و تلاشمان این است تا پایان دولت ۱۰ تا ۱۳ هزار تخت دیگر هم اضافه کنیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر در پساکرونا دیجیتالی شدن اقتصاد است. چرا که دیگر اقتصاد واشتغال نمی تواند به شکل قبلی باشد. زمانی فضای مجازی فقط مرتبط با بحث فرهنگی، سیاسی و نقل و انتقال خبر بود. امروز کسب و کار، شغل، غذا، خرید و زندگی مردم و آموزش و پرورش و آموزش عالی در فضای مجازی مطرح است. در دولت یازدهم پهنای باند ۳۲ برابر قبل شد که تحول بزرگی در فضای مجازی ایجاد کرد.

روحانی همچنین اظهار کرد: یکی دیگر از مسائل مهم در پسا کرونا مسئله مواد غذایی و خودکفایی است که مثلا در گندم در مقطعی خودکفایی رخ داد و حتی صادر کردیم. در سایر موارد مثل جو، ذرت و … هم حرکات بسیار خوبی شروع شده و در این مدت بیش از ۳۰ میلیون تن مواد غذایی و محصولات کشاورزی اضافه شده است. البته بعضی ها به کارهای دولت توجه ندارند. در حالیکه کارهای زیربنایی بسیاری شده است. مثل مدرنیزه شدن بخش کشاورزی و یا اقداماتی که در موضوع آب که مهمترین معضل ماست انجام گرفته، ما در آب کار بزرگی در زمینه سدسازی، کانال سازی و زهکشی ها انجام داده ایم.

رئیس جمهور همچنین یادآور شد: یکی دیگر از مواردی که اهمیت دارد نیروی انسانی ماست که هم باید مهارت لازم را پیدا کند و هم نشاط داشته باشیم. باید کشاورزی به گونه ای باشد که برای کشاورز صرف کند تا بتواند ادامه دهد. یک بخش آن به صورت نمونه مسئله گندم است که سمبل امنیت غذایی است و تشویق کشاورزان و خودکفایی در این زمینه برای ما بسیار مهم بود. در زمان انتخابات ۹۲ گندم کیلویی ۴۰۰ تومان بود و در روزهای آخر دولت دهم آن را ۸۰۰ تومان کردند، اما از آغاز دولت یازدهم تا امروز ۴۰۰۰ تومان شده است. یعنی قیمت آن را ۱۰ برابر کردیم و دیروز هم تصمیم گرفتیم برای تشویق کشاورزان علاوه بر ۴۰۰۰ تومان قیمت گندم به کسانی که گندم را سریعتر در اختیار دولت قرار می دهند کیلویی ۱۰۰۰ تومان هم جایزه در نظر بگیریم که این مسائل می تواند باعث شود کشاورزان با نشاط بیشتری فعالیت کنند.

وی ادامه داد: دیروز در ستاد اقتصادی غیر از جایزه ۱۰۰۰ تومانی تصمیمات خوبی هم درباره کالاهای گمرکی گرفتیم. سه میلیون تن کالا در گمرک است که بخش بزرگی از آن کالاهای اساسی است و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن ذرت فقط یک نمونه آن است که باید اینها را از گمرکات آزاد کنیم. همچنین برای کل سال باید خرید هایی انجام شود.

رئیس جمهور در پایان با گرامیداشت ۲۹ فروردین، روز ارتش اظهار کرد: در ۲۹ فروردین ۵۸ امام ارتش را احیا کرد و در ۲ اردیبهشت همان سال فرمان تاسیس سپاه را داد که هر دوی این اقدامات برای کشور بسیار مهم بود و ما همیشه به این دو نیرو که در مواقع حساس به کمک مان آمده اند افتخار می کنیم.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.