این افراد در اولویت جدید واکسیناسیون کرونا قرار گرفتند

لاری گفت: دانشجویان حاضر در مراکز درمانی از اولویت‌های واکسیناسیون در نوبت جدید ارائه واکسن کرونا هستند.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در جریان سفریک روزه به بابل گفت: دانشجویان حاضر در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه های علوم پزشکی در نوبت  جدید واکسن کرونا ، مورد واکسیناسیون قرار خواهند گرفت.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه این ویروس اکنون در کشور گسترش پیدا کرده است و قدرت سرایت به شدت بالایی دارد، ادامه داد: در یک مجلس عروسی که تنها ۲۰ مهمان داشت، یک ناقل توانسته است ۱۷ نفر دیگر را مبتلا کند.

لاری ادامه داد: مردم به خوبی طی یک ماه گذشته این نکته را لمس کردند که زمانی که عادی انگاری در کشور صورت می‌گیرد، سرعت ابتلا به ویروس کرونا چندین برابر می‌شود.

تزریق واکسن تغییری در میزان سرایت کرونا ایجاد نمی‌کند

سیما سادات لاری گفت: بر اساس تجارب کشور‌هایی که واکسیناسیون خود را به درصد قابل توجهی رسانده‌اند نکته مهم این است که با تزریق واکسن، کشندگی بیماری کاهش خواهد یافت، اما قدرت سرایت که همان میزان ابتلا به بیماری را به دنبال دارد تغییری نخواهد کرد.

او با تاکید بر این نکته که مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی را مانند روز‌های ابتدایی ورود ویروس کرونا به کشور با همان حساسیت بالا رعایت کنند تا واکسیناسیون به درصد قابل توجهی برسد، افزود: در حال حاضر تعداد بیماران بستری به شدت افزایش یافته و تعداد فوتی‌های ما در برخی استان‌ها نگران کننده است.

معاون وزیر بهداشت بر فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک و قرار دادن صحیح آن بر روی صورت تاکید کرد و گفت: هر زمانی که عادی انگاری در کشور صورت می‌گیرد، سرعت ابتلا به ویروس کرونا چندین برابر می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت:  مشکل اساسی در مازندران نزدیکی زمان دو پیک سوم و چهارم بود که فاصله کوتاه این دو موج، فرصتی به مدیریت بیماری نداد اما به لطف خدا اکنون شرایط تحت کنترل است.

توضیحات لاری درباره تزریق واکسن به مدیران شهری

لاری درباره تزریق واکسن خارج از برنامه به مدیران شهری به جای پارکبانان در خوزستان با بیان اینکه امکان شناسایی افراد از زیرماسک وجود ندارد، گفت: برخی از مدیران با این بهانه که آمدیم واکسن بزنیم تا دیگران برای دریافت واکسن، شجاعت پیدا کنند، واکسن زدند و این تخلف از سوی مدیران صورت گرفته بود.

او افزود: مدیران با نام کسانی دیگر واکسن دریافت کرده بودند و اشکالی از سوی وزارت بهداشت در آبادان نبوده است.

لاری درباره نظارت بر تزریق واکسن گفت: در تزریق واکسن به کادر بهداشتی و درمانی به دلیل آنکه جزو کادر ما محسوب می‌شوند، از افراد شناخت داریم و احراز هویت می‌کنیم، اما وقتی از سوی سازمانی لیست ارائه می‌شود، آن سازمان خاص در قبال دریافت واکسن مسئولیت دارند.

لاری  تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به مسائل پیش آمده، در تزریق واکسن حساسیت بیشتری اعمال می‌شود و کد‌های ملی افراد رصد می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تزریق خارج از برنامه واکسن در علی آباد کتول استان گلستان نیز گفت: در این شهر ۲۳ پاکبان برای تزریق واکسن معرفی شده بودند که سه پاکبان عنوان کردند واکسن تزریق نمی‌کنیم.

او ادامه داد: در این صورت اگر واکسن دور ریخته می‌شد، حیف و میل بیت المال محسوب می‌شود و اگر واکسن پاکبانان را به کادر درمان تزریق می‌کردند، عنوان می‌شد که سهمیه پاکبانان را جای دیگر تزریق کردند و در آنجا واکسن به مسئول پاکبانان و راننده تزریق شد.

لاری با اشاره به تهیه سند تزریق واکسن اظهار داشت: در این سند همه چیز شفاف و روشن است و در ابتدا تزریق با واکسن‌های خارجی شروع شد و به دلیل اینکه همه وعده‌های واردات واکسن محقق نشده بود، نتوانستیم به هدف گذاری مدنظر دست یابیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: واکسن‌هایی که در برنامه وزارت بهداشت قرار دارد به صورت رایگان به گروه‌های هدف تزریق می‌شود و در حال حاضر محموله‌های بیشتری از واکسن در اختیار ما قرار گرفته است.

او بابیان اینکه تاکنون از چین، روسیه و هند مقادیری واکسن وارد شده است، گفت: از سبد کواکس نیز واکسن وارد شده است و امیدواریم تا اوایل اردیبهشت کادر بهداشت و درمان در تمامی مراکز دولتی و خصوصی واکسینه کنیم.

لاری گفت: رئیس جمهور  در ستاد ملی کرونا تاکید کردند اگر شرکت‌های خصوصی می‌توانند واکسن وارد کنند، وارد عمل شوند و این شرکت‌ها باید از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت مجوز دریافت کنند.

واکسن پولی نداریم

او یادآور شد: در حال حاضر جایی در کشور که واکسن پولی به مردم تزریق کند، وجود ندارد و همه افراد گروه هدف به ترتیب و به صورت رایگان واکسینه می‌شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره واکسن‌های ایرانی گفت: واکسن‌های پاستور و رازی به مرحله سوم کارآزمایی بالینی رفته است.

او بابیان اینکه در حال حاضر فروش واکسن به دولت‌ها انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر استثنایی برای تزریق واکسن بین پولدار‌ها و بی پول‌ها وجود ندارد و طبق برنامه و سند انجام می‌شود.

لاری با اظهار اینکه در حال حاضر ۸۵ درصد واکسن در اختیار هفت تا هشت کشور قرار دارد، گفت: عدالت جهانی در توزیع واکسن وجود ندارد.

او درباره عوارض واکسن با بیان اینکه پیامد‌های انواع واکسن‌ها به دستور وزیر بهداشت در حال بررسی است، گفت: تاکنون هیچ مشکلی گزارش نشده است و هر واکسنی که توزیع می‌شود، عوارض آن نیز بیان می‌شود و تزریق واکسن احتمال مرگ را به صفر می‌رساند.

لاری با بیان اینکه همه توان کشور براین است که واکسن داخلی تولید شود، گفت: ما جزو معدود کشور‌هایی هستیم که در حال تولید واکسن هستیم و تولید واکسن برکت از جمله آن است و اوایل تیرماه عرضه می‌شود.

لاری با بیان اینکه واکسن پاستور نیز از دیگر تولیدات به شمار می‌رود و مازندران نیز جزو استان‌های پایلوت است، گفت: این واکسن مشترک با کوبا است و پیش بینی می‌شود در تابستان جهش خوبی در افزایش واکسیناسیون داشته باشیم.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.