کشفیات مهم فیزیک در سال ۲۰۱۶/ از ذره جدید تا امواج جاذبه

پیش بینی می شود سال ۲۰۱۶ دورانی پرفروغ برای دستاوردهای مهم علمی به ویژه در حوزه فیزیک باشد.

 لایو ساینس در گزارشی می نویسد: سال ۲۰۱۶ را می توان دورانی به شمار آورد که دانشمندان سراسر جهان به دستاوردهای مهمی از جمله برملا کردن راز ماده تاریک نایل شوند. از سال ۲۰۱۳ که دانشمندان شتاب دهنده بزرگLHC از کشف ذره بوزون هیگز خبر دادند، تلاشهای زیادی برای پرده برداشتن از ماهیت این ماده و در نهایت دستیابی به شناخت بهتری از ماده تاریک آغاز شده است.
با این حال این سال را تنها نباید به ماده تاریک اختصاص داد. کشف ذره دیگری در سال ۲۰۱۶ از جمله مواردی است که ذهن بسیاری از دانشمندان را به خود مشغول کرده است. پیشتر و در جریان دو سری آزمایشات مجزا در LHC، ردپای ذره جدیدی شناسایی شده است. به عقیده دانشمندان، این ذره حدود ۸۰۰ برابر پروتون جرم داشته و حالا در سال ۲۰۱۶ تلاش می شود تا ضمن کنار رفتن پرده ها، راز این ذره برملا شود. اگرچه تاکنون بیش از ۷۰ مقاله درباره این نظریه ارایه شده اما به نظر می رسد دانشمندان در راه شناخت این ذره جدید هنوز در ابتدای کار باشند.
در ادامه این گزارش آمده است: امواج جاذبه ای نیز از دیگر مفاهیم جذاب علمی به شمار می آید که دانشمندان در سال ۲۰۱۶ برنامه های گسترده ای جهت دستیابی به درک بهتری از آن تدارک دیده اند. عقیده بر این است که این امواج که ارتباط تنگاتنگی با تئوری نسبیت عام آلبرت انیشتین دارند حامل پرتوهای جاذبه ای هستند.
به عقیده دانشمندان، ستاره های نوترونی، ابرنواخترها و انفجار بزرگ (Big Bang) همگی در ایجاد این امواج کیهانی دخالت دارند.
به نوشته مقاله نویس لایو ساینس، دستیابی به درک روشن تری از ماده تاریک از دیگر اهداف مهم دانشمندان در سال ۲۰۱۶ است. این ماده حدود ۸۰ درصد از کل عالم را تشکیل می دهد. ازآنجاکه ماده تاریک نه نوری تولید و نه آن را جذب می کند، برای تلسکوپها به عنوان چشم تیزبین دانشمندان، نامرئی محسوب می شوند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.