لاوروف: تحریم های یکجانبه غیرقانونی است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: گروه جی ۷ تشکیلات جانبی در ساختار مناسبات بین المللی است و تصمیمات این گروه تاثیری بر اوضاع سیاسی جهان ندارد. وی تحریم های یکجانبه آمریکا و غرب علیه روسیه را نیز غیرقانونی خواند.

لاوروف در گفت و گو با رسانه های مغولی، ژاپنی و چینی در آستانه سفر خود به این کشورها که متن کامل آن روز چهارشنبه در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه منتشر شد، در پاسخ به سوالی در مورد درخواست جی۷ از روسیه برای حل مسایل مربوط به بحران اوکراین گفت: از این درخواست جی۷ اطلاعی ندارم و اسناد مربوط به تصمیمات آن را نخوانده ام.
لاوروف افزود: جی۷ تشکیلات دارای صلاحیت برای بررسی بحران اوکراین نیست و این بحران را باید در چارچوب توافقات میسنک بررسی و حل و فصل کرد. توافقنامه فوریه ۲۰۱۵ مینسک را شورای امنیت بدون هر گونه تغییری تایید کرده است و بر اساس تصمیم آن گروه تماس متشکل از چهار گروه کاری تشکیل شده است.
وی ادامه داد: در گروه تماس و گروه های کاری آن، نمایندگان دولت اوکراین و مناطق دونتسک و لوهانسک و سازمان امنیت و همکاری اروپا بطور مستقیم با یکدیگر همکاری می کنند. این چارچوبی است که در آن باید راههایی برای حل و فصل بحران اوکراین و تحقق تعهدات کی یف و دونتسک و لوهانسک را جست و جو کرد.
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: گروه نورماندی هم متشکل از روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین هم برای حل بحران اوکراین تشکیل شده که مطابق با بیانیه سران آن بر روند اجرای توافقنامه مینسک نظارت دارد.
وی با بیان این که آمریکا، فرانسه و آلمان سه کشور عضو گروه جی۷ دائم بر لزوم اجرای توافقنامه مینسک تاکید دارند، اظهار داشت: اگر جی۷ علاقه مند به حل بحران اوکراین است باید کشورهای عضو آن تلاش کنند تا دولت اوکراین به تعهدات خود در توافقنامه مینسک که پترو پوروشنکو رئیس جمهوری این کشور هم امضا کرده است، عمل کند.
وی ادامه داد: اما تاکید می کنم جی ۷ از نظر روسیه تشکیلات جانبی است که بر اوضاع سیاسی جهانی تاثیری ندارد.
روسیه که در سال های پس از فروپاشی شوروی به عضویت جی۷ پذیرفته شده بود، پس از بحران اوکراین، عضویت آن در این گروه به تعلیق در آمد.

تحریم های یکجانبه غرب غیرقانونی است
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از مصاحبه تحریم های یکجانبه آمریکا و متحدان غربی اش علیه روسیه را غیرقانونی خواند و خاطرنشان کرد که این تحریم ها خارج از تصمیمات شورای امنیت اعمال شده است.
وی گفت: از آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن درخواست لغو تحریم ها را نخواهیم کرد. بر این باوریم که تحریم های یکجانبه کاملا غیرقانونی است. تنها راه اعمال تدابیر محدود کننده اقدام از طریق شورای امنیت سازمان ملل است.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد، اگر شورای امنیت در مورد کشوری تحریمی اعمال می کند نباید کشورهای دیگر خودسرانه علیه آن تحریم های جدید وضع کنند. این گونه اقدامات و اعمال تحریم های اضافی علیه کشورها را غیراخلاقی و فاقد وجاهت قانونی می دانم.
وی ادامه داد: البته این شامل روسیه نمی شود. در مورد این کشور شورای امنیت هیچ تحریمی را اعمال نکرده و هیچ امکانی در این مورد وجود ندارد.

برگزاری اجلاس وزیران روسیه، چین و هند
لاوروف در ادامه مصاحبه به برگزاری اجلاس وزیران خارجه روسیه، چین و هند در روسیه در هفته آینده اشاره کرد و گفت: این چارچوب به ابتکار یوگنی پریماکف وزیر خارجه فقید روسیه تشکیل شده و از آن زمان بطور منظم برگزار می شود.
وی افزود: پریماکف پیشنهاد کرد در چارچوب نظریه نظام چند قطبی جهانی چنین گروهی تشکیل و در قالب آن مسکو، پکن و دهلی نو به مذاکره برای همکاری با یکدیگر بپردازند.
وزیر خارجه روسیه گفت: این گروه به همکاری های نزدیک ادامه می دهد و تا کنون چندین اجلاس در سطح رئیسان جمهوری، نخست وزیران و وزیران خارجه برگزار کرده است.
وی ادامه داد: این گروه امکان تشکیل گروه «بریکس» را فراهم کرد که در آن کشورهای روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی با یکدیگر در مسایل مختلف جهانی و منطقه ای و دوجانبه همکاری و تعامل می کنند.

سامانه پدافند موشکی آمریکا تهدید جدی برای روسیه و چین است
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه مصاحبه خاطرنشان کرد: برنامه آمریکا برای استقرار پدافند موشکی خود در خاور دور، تهدید جدی برای روسیه و چین محسوب می شود و نگران کننده است.
وی خاطرنشان کرد: مسکو و پکن نگران برنامه های آمریکا برای استفاده از شرایط موجود در شبه جزیره کره به منظور استقرار سامانه پدافند موشکی خود در منطقه هستند.
لاوروف آمریکا را متهم کرد که با استفاده از شرایط پیچیده و تنش های به وجود آمده در شبه جزیره کره قصد دارد تسلیحاتی را در این منطقه مستقر کند که با تهدید واقعی موجود به هیچ وجه متناسب نیست.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: واشنگتن قصد دارد در کره جنوبی در چارچوب طرح ایجاد موضع جدید پدافند موشکی آمریکا در منطقه شمال شرق آسیا، اجزای سامانه موشکی خود را مستقر کند.
وی تصریح کرد: این موضع موشکی بخشی از سامانه پدافند موشکی جهانی آمریکا است.
لاوروف افزود: ادامه این سیاست آمریکا تهدید امنیتی برای روسیه و چین محسوب می شود و بر اثر آن ثبات راهبردی در منطقه همانند اروپا به هم خواهد خورد.
وی یادآوری کرد: نهادهای مربوطه روسیه و چین در سطح کارشناسان نشستی را برگزار و در آن به تبادل نظر و ارزیابی اوضاع منطقه شمال شرق آسیا پرداخته اند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: در این نشست طرف های روس و چینی برای اقدام در شرایط کنونی به منظور تامین امنیت خود و رفع خطر سامانه آمریکایی در منطقه همفکری کردند.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که آمریکا بطور مصنوعی تنش ها در شبه جزیره کره را تشدید و تلاش می کند با تحریک کره شمالی این کشور را خطر و تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان قلمداد کند.
آمریکا برای این منظور هر ساله رزمایش های گسترده با کره جنوبی برگزار می کند و در آن اقدامات تحریک آمیز برای تحریک کره شمالی انجام می دهد و اقدامات متقابل پیونگ یانگ را دستاویزی برای استقرار تسلیحات خود از جمله سامانه پدافند موشکی در شبه جزیره کره کرده است.
واشنگتن در اروپا هم به استقرار سامانه موشکی خود می پردازد تا از این طریق روسیه را در موضوعات مربوط به ثبات راهبردی جهانی در مخمصه قرار دهد و در این منطقه هم قبلا تهدیدهای موشکی برخی کشورها را بهانه کرده است که از نظر کارشناسان این بهانه ها کاملا احمقانه و بی اساس است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.