پیشنهاد ثبت جهانی حرم امام‌رضا (ع) در هیأت دولت

احتمالا پیشنهاد تهیه‌ پرونده‌ ثبت جهانی حرم امام‌رضا (ع) در هیات دولت در دست بررسی است تا پس از تائید و ارائه به سازمان میراث فرهنگی، این پرونده‌ ارزشمند توسط شورای سیاستگذاری این سازمان تهیه و به یونسکو فرستاده شود.

در نشست روز سه‌شنبه علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیروز حناچی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و برخی مسئولان فرهنگی خراسان رضوی، که با هدف بررسی اقدامات دبیرخانه ستاد ملی عمرانی مشهد ۲۰۱۷ برگزار شد، مسئولان اعلام کردند: در پیش‌نویس مصوبه مشهد ۲۰۱۷ که در هیات دولت در دست بررسی است، قرار است پرونده ثبت جهانی حرم مطهر امام رضا (ع) به یونسکو ارسال شود.
این در حالی است که براساس قوانین، تائید و تهیه‌ هر نوع پرونده‌ای با هدف ثبت در فهرست میراث جهانی باید توسط سازمان میراث فرهنگی و تائید اعضای شورای فنی سیاست‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شود، اما هنوز چنین پرونده یا دست‌کم پیشنهادی از سوی هیچ کدام از وزارت‌خانه‌های عنوان شده یعنی وزارت راه یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نرسیده است.
فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی در این زمینه توضیح داد: هنوز هیچ پیشنهادی از سوی وزارت‌خانه‌های عنوان شده به دفتر ثبت آثار تاریخی نرسیده است، احتمالا این بحث در حال حاضر در حد پیشنهاد در هیات دولت مطرح است. حتی هنوز پرونده‌ای در این زمینه تهیه نشده است.
او با بیان این‌که پرونده‌ی بخش‌هایی از حرم مطهر امام رضا (ع) مانند «مسجد گوهرشاد» در فهرست موقت یونسکو قرار دارد، گفت: هر ارگانی می‌تواند بنای تاریخی، محوطه یا هر موردی را که پتانسیل ثبت در فهرست میراث جهانی دارد را به سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد دهد، اما در نهایت انتخاب اثر، تهیه‌ پرونده، مدیریت و ارسال پرونده نخست در فهرست موقت و ثبت در اولویت قرار دادن برای ثبت در یونسکو باید توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شود.
او با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی از هر نوع پیشنهادی برای ثبت جهانی استقبال می‌کند، تاکید کرد: در این روند سازمان یا نهادهای پیشنهاد دهنده می‌توانند با سازمان میراث فرهنگی همکاری داشته باشند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.