عقب نشینی عربستان از مشروط کردن فریز نفتی به حضور ایران

رویترز گزارش داد، عربستان که پیش از این حضور خود در طرح فریز نفتی را به توقف افزایش تولید نفت ایران مشروط کرده بود، از موضع خود عقب نشینی کرد و برای محدود کردن عرضه نفت با روسیه به توافق رسید.

چندی پیش، محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان در گفت وگو با پایگاه خبری بلومبرگ، تثبیت سقف تولید عربستان را به شرکت ایران و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در طرح فریز نفتی، مشروط کرده و گفته بود، کشورش فقط در صورتی‌که همه کشورها از جمله ایران، روسیه، ونزوئلا و همه تولید‌کنندگان مهم تصمیم به توقف رشد تولید بگیرند با آنها مشارکت خواهد کرد.
اما برخی منابع به تازگی از عقب نشینی عربستان از این شرط خود خبر می دهند.
وزارت نفت امروز به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد: رسانه های روس به نقل از منابع دیپلماتیک مستقر در دوحه قطر اعلام کردند که مسکو و ریاض دیروز (سه شنبه، ٢۴ فروردین ماه) برای محدود کردن عرضه نفت به توافق رسیده اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت انرژی روسیه از اظهارنظر درباره این خبر خودداری کرد.
منابع یاد شده همچنین اعلام کردند که تصمیم عربستان برای محدود کردن عرضه نفت، منوط به همراهی ایران در این برنامه نیست.
به گزارش ایرنا، روسیه، ونزوئلا، قطر و عربستان سعودی که از تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا هستند، در بهمن‌ماه ۱۳۹۴ به توافقی اولیه برای ثابت نگه داشتن سقف تولید نفت (طرح فریز نفتی) با هدف مقابله با کاهش قیمت دست یافتند.
در صورت تصویب نهایی، کشورهای موافق موظفند، تولید نفت خود را حداکثر در سطح تولید ماه ژانویه (دی- بهمن) ۲۰۱۶ حفظ کنند.
قرار است اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک مانند روسیه در ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین) در دوحه قطر گردهم آمده و درباره این طرح تصمیم گیری کنند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.